به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،حامد شاهینی رئیس اداره آموزشهای فنیوحرفهای و کارودانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به سیر نزولی جذب هنرجویان رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش در سنوات گذشته، گفت : خوشبختانه از سال گذشته توانستیم بعداز یک دهه که درصد جذب هنرجویان به رشتههای فنیوحرفهای وکاردانش سیر نزولی داشت، این روند را متوقف کرده و امسال درصد دانش آموزانی که تحصیل در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش را انتخاب کردهاند به میزان ۲۹.۱۴ درصد کل دانشآموزانی که انتخاب رشته کرده اند برسانیم که این میزان در مقایسه با سال قبل بیش از دو درصد رشد داشته است.
او گفت : هم اکنون از ۶۵ هزار و ۵۵۴ دانش آموز دوره متوسطه دوم استان ۱۷ هزار و ۶۵۲ نفر در ۱۵۴ هنرستان در شاخه فنیوحرفهای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.
رئیس اداره آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: دانش آموزان دختر بیشتر تمایل به سمت تحصیل در رشتههای مهارتی مثل طراحی دوخت (خیاطی)، تربیت بدنی، کامپیوتر و حسابداری دارند و دانش آموزان پسر هم بیشتر رشتههای مکانیک، برق و کامپیوتر را برای تحصیل در هنرستانها انتخاب میکنند.
او با اشاره به برگزاری دورهها و همایشهای مختلف برای سمت و سو دادن دانشآموزان به سمت تحصیل در رشتههای فنی و حرفهای و کارو دانش، گفت: با تلاشهای صورت گرفته خوشبختانه نگاه عموم جامعه از رشتههای نظری به سمت رشتههای فنی و مهارتی متمایل شده است.
شاهینی با بیان اینکه کوتاهترین راه رسیدن به اشتغال آموزشهای مهارتی است، گفت: هنرجویان و علاقمندان میتوانند با این آموزشها و با تسهیلات بانکی که دریافت میکنند، به راحتی اقدام به کارآفرینی و خوداشتغالی کنند.
رئیس اداره آموزشهای فنیوحرفهای و کارودانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه سپس با بیان اینکه برنامهریزی شده تا پایان سال ۱۴۰۱ درصد هنرجویان در حال تحصیل در رشتههای فنی حرفهای وکاردانش به مرز ۵۰ درصد کل دانش آموزان متوسطه دوم برسد، گفت: هم اکنون میزان پوشش تحصیلی استان کرمانشاه فاصله زیادی با این هدف و همچنین با میانگین پوشش کشوری یعنی ۳۵.۶ درصد دارد.
شاهینی افزود: با استقبالی که از رشتههای مهارتی میشود با سه چالش مهم کمبود فضای هنرستانی، کمبود شدید تجهیزات و مواد مصرفی و عدم جذب نیروی آموزشی متخصص روبرو هستیم که امیدواریم در برنامه ریزیهای کلان استان و شورای آموزش و پرورش مورد نظر قرار گیرد.
شاهینی گفت: هم اکنون سرانه فضای فنی و حرفهای وکارودانش در استان ما کمتر از ۳۰ درصد کل فضاهای متوسطه نظری است، لذا مدیران باید شرایطی را فراهم کنند که سایر ادارات و نهادها ساختمانهای مازاد خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند، ضمن اینکه از سازمان توسعه وتجهیز و نوسازی مدارس نیز انتظار میرود فضای فنی و کارگاهی را به میزان ۵۰ درصد برساند .
انتهای پیام/د