فرماندار بناب گفت:موفقیت شهرستان بناب درطی سال گذشته به عنوان یکی ازشهر‌های برتر طرح پایتخت کتاب ایران، نوید این را میدهد با همکاری مردم و مسئولین در سال جدید عنوان پایتخت کتاب ایران جشنواره کتاب را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، رفیعی فرماندار بناب گفت:موفقیت شهرستان بناب درطی سال گذشته به عنوان یکی ازشهر‌های برتر طرح پایتخت کتاب ایران، نوید این را میدهد با همکاری مردم و مسئولین در سال جدید عنوان پایتخت کتاب ایران جشنواره کتاب را به خود اختصاص دهد.

  فرماندار بناب با اشاره به مسأله مطالعه در کشور و بیان اینکه سطح مطالعه در کشور پائین است، افزود: فضا‌های مجازی، اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار‌های دیگر به گونه‌ای وارد زندگی مردم به ویژه نسل نوجوان و جوان شده‌اند که دانش‌آموزان و حتی جوانان، والدین و بزرگسالان اوقات روزانه خود را مصروف این فضا‌های مجازی می‌کنند و به عینه شاهدیم بحث فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به فراموشی سپرده شده است.

رفیعی گفت: هیچکس تردیدی ندارد که مطالعه کتاب و کتابخوانی، فوائد و پیامد‌های مثبتی دارد که به مراتب مزیت‌های آن و دانش و اطلاعاتی را که از کتب و مجلات به‌دست می‌آوریم نسبت به اطلاعاتی که در فضا‌های مجازی به دست می‌آوریم معتبر و سودمند است.

او افزود: اگر بخواهیم سواد گفتاری و رفتاری را بیاموزیم، یقین بدانیم که این امر با مطالعه و خواندن کتاب در سنین رشد، کودکی، دانش‌آموزی را که طی می‌کنیم محقق میشود

رفیعی خواستار آن شد تا اداره کتابخانه عمومی، مدیریت آموزش و پرورش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یک کارگروه با محوریت مدیریت آموزش و پرورش و دبیری کتابخانه عمومی به منظور برگزاری جشنواره کتاب و کتابخوانی تشکیل دهند و با استفاده از آراء و نظرات نخبگان جامعه و هم ظرفیت بالقوه نهاد‌های مردمی شهرستان یک طرح خاص با توجه به اقلیم و شرایط بومی شهرستان تدوین کنند تا بتوانیم اولین جشنواره کتاب و کتابخوانی در شهرستان بناب برگزار شود

فرماندار بناب با بیان اینکه با افزایش سرانه مطالعه در جامعه شاهد کاهش آمار بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهیم بود؛ گفت: متأسفانه در بحث کتابخوانی مظلوم واقع شده ایم.

او از حذف مسئول کتابخانه در ادارات آموزش و پرورش و همچنین مدارس خبرداد و گفت: مسئولان کتابخانه را از مدارس و خود آموزش و پرورش حذف کردند و قطعاً ادامه این روند در کاهش مطالعه کتاب در جامعه تأثیرگذار خواهد بود.

او با اشاره به ضرورت استخراج آمار سرانه مطالعه کتاب در شهرستان خواستار راه اندازی نهضت اهدای کتاب به ویژه کتاب‌های درسی را در سطح شهرستان شد و افزود: علاقمندان به کتاب و کتابخوانی با اهدای کتاب‌های خود در منزل کمک شایانی به کتابخانه‌های شهرستان انجام خواهند داد.

رفیعی گفت: با توجه به عنوان پایتخت کتاب ایران، ما تلاش داریم با اجرای برنامه‌های، جدید، خلاقانه و طرح‌های مبتکرانه به همت تمامی مسؤولین شهرستان، اقشار مختلف مردم و بخش خصوصی، بناب را به‌عنوان نامزد پایتخت کتاب ایران معرفی و این عنوان را در سال جدید به نام این شهر ثبت کنیم.

در ادامه اعضای شورای شهر ضمن تقدیر از تلاش همه فعالان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین در این راستا، آمادگی خود را در جهت همراهی و همکاری با مجموعه شهر در رسیدن به هدف برگزاری جشنواره کتاب، اعلام کردند.

شورائیان همچنین بر استفاده از پتانسیل و ظرفیت این شهرستان در اجرای برنامه‌های کتاب‌خوانی تأکید کرده وافزودند: امروزه فضای مجازی علی‌رغم تمامی آسیب‌هایی که دارد می‌تواند به‌عنوان یک فرصت و ابزاری برای تبلیغ، توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی مورد استفاده قرار گیرد.

اعضای شورا در ادامه با بیان اینکه امروزه سطح اطلاعات عمومی دانش‌آموزان به علت فاصله گرفتن از کتاب، پایین است، یکی از کارکرد‌های مطالعه و کتاب‌خوانی را ارتقا فرهنگی، سطح اطلاعات و در نتیجه آسایش و رفاه همه اقشار جامعه دانستند.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: کتاب ، کتابخانه ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.