رئیس جهاد کشاورزی گلستان گفت: پیش بینی می‌کنیم کشاورزان امسال ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار سیب زمین بکارند.

مختار مهاجر رئیس جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: کشت سیب زمینی در استان آغاز شده است و پیش بینی می‌کنیم امسال ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار سیب زمینی کشت شود که هزار هکتار بیشتر از پارسال است.

مختار مهاجر افزود: پیش بینی تولید این محصول هم ۱۵۰ هزار تن است.

به گفته مهاجر، ۶۰ درصد سیب زمینی که امسال کشت می‌شود از نوع صنعتی و ارقام آگریا، جلی، راموس و فونتان است و مابقی از نوع تازه خوری و ارقام آریندا، اسپریت و بامبوست.

مهاجر از کشت قراردادی سیب زمینی برای نخستین بار خبر داد و گفت: این کار با هدف جلوگیری از ضرر ناشی از کاهش قیمت هنگام برداشت سیب زمینی اجرا می شود.

او افزود: در نخستین سال اجرای طرح خرید قراردادی سیب‌زمینی از کشاورزان شهرستان گرگان، تا سقف ۶ هزار تن خرید این محصول از کشاورزان توسط کارخانه‌داران تدارک دیده‌شده است.

به گفته او، کمیته کارشناسی شهرستان، قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم سیب‌زمینی را محاسبه کرد و با در نظر گرفتن ۲۰ درصد سود کشاورز، قیمت پایه خرید این محصول هر کیلوگرم هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شد و کارخانه با این مبلغ با کشاورز قرارداد منعقد می‌کند که بسته به قیمت بازار زمان برداشت، قابل تغییر است.

سیب زمینی گلستان اواخر بهار برداشت می‌شود زمانی که بازار کشور نیازمند این محصول است.

پارسال در ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان سیب زمینی کشت و ۱۳۰ هزار تن برداشت شد.


انتهای پیام / فا



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.