رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است اگر زیرساخت‌های بخش کشاورزی در کرمانشاه فراهم باشد این استان می‌تواند ۸ تا ۱۰ درصد محصولات استراتژیک کشاورزی کشور را در آینده تامین کند.

با تامین زیرساخت می‌توانیم ۸ تا ۱۰ درصد محصولات استراتژیک کشاورزی کشور را تامین کنیمبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  ناصر مرادی در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه که امروز (۱۹ آذر) با حضور رئیس مجلس و وزیر نیرو برگزار شد از کرمانشاه به عنوان قطب کشاورزی و دامپروری کشور یاد کرد و افزود: هم اکنون حدود ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و حدود سه میلیون راس دام در استان داریم.

او میزان کنونی تولیدات بخش کشاورزی استان کرمانشاه را حدود چهار. میلیون تن اعلام کرد و یادآور شد: مطالعات نشان می‌دهد اگر زیرساخت‌های بیشتری را برای بخش کشاورزی فراهم کنیم می‌توانیم میزان تولیدات را افزایش دهیم و در آینده ۸ تا ۱۰ درصد محصولات استراتژیک کشور را تامین کنیم.

رئیس شورای ملی نخود خواستار تامین اعتبارات بیشتر برای بخش کشاورزی خصوصا تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی شد و عنوان کرد: تقاضا داریم این مهم در بودجه سال ۹۹ دیده شود.

او در ادامه اشاره‌ای به خرید تضمینی گندم داشت و با بیان اینکه سالهاست قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با نرخ تورم کشور زیاد نشده، تاکید کرد: قیمت پایین خرید تضمینی گندم باعث شده کشاورزان رغبت چندانی به کاشت این محصول مهم نداشته باشند.

مرادی با اشاره به تعیین نرخ ۲۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۹۹ برای خرید گندم، اضافه کرد: تقاضا داریم با هماهنگی شورای اقتصاد نرخ منطقی تری برای خرید تضمینی گندم لحاظ شود تا کشاورزان برای کشت بیشتر این محصول ترغیب شوند و نیاز به واردات آن نداشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه همچنین خواستار توجه جدی‌تر به صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی شد که تاکنون سرمایه‌گذاری چندانی در این حوزه صورت نگرفته است.

مرادی معتقد است اگر صنایع تبدیلی رونق پیدا کند دیگر شاهد اشباع شدن بازار از برخی محصولات کشاورزی مانند آنچه که برای گوجه رخ داد نخواهیم بود.

او از معضلات بیمه محصولات کشاورزی هم یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه بیمه محصولات کشاورزی بروکراسی طولانی دارد و به علاوه در صورت بروز خسارت آنطور که باید از کشاورزان حمایت نمی‌کند و این رویه نیز باید اصلاح شود.
انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.