معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تا یک ماه آینده خط مسافری مسقط- چابهار دوباره راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی مجدد خط مسافری مسقط- چابهار بعد از دو سال وقفه/پیشرفت ۴۰ درصدی فاز ۲ بندر شهید بهشتی چابهاربه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، سیدحسن ابراهیمی معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان  در جمع خبرنگاران گفت: خط مسافری مسقط - چابهار دو سال بود که متوقف شده بود، اما از اواسط دی ماه دوباره با کشتی‌های با ظرفیت ٢٤٠ نفر و حمل ٤٠ خودرو راه‌اندازی خواهد شد.

او  این تصمیم را به منظور استفاده از ظرفیت بندر چابهار در امر جابه‌جایی مسافر بین کشور‌های همسایه دانست و گفت: مسافرت دریایی بین بندرچابهار و بنادر اطراف رونق می‌گیرد.

معاون دریایی اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: اکنون بندر شهید کلانتری پنج پست اسکله دارد که چهار پست اسکله برای ارائه خدمات به شناور‌های سنتی و اسکله شماره پنج مخصوص کشتی‌هایی با ظرفیت ٣٠ هزار تن است که می‌توانند در این بندر پهلوگیری کنند.

او گفت: بیشتر حجم ظرفیت بندر چابهار نه در بندر شهید کلانتری بلکه در بندر شهید بهشتی وجود دارد و  در طرح توسعه بندر شهید بهشتی قرار است این بندر به بندر شهیدکلانتری متصل شود تا شرایط تردد کشتی‌ها در بندر شهید کلانتری آسان شود.

ابراهیمی در خصوص افرایش نرخ بنزین بر حمل و نقل دریایی نیز گفت: سهمیه‌بندی بنزین بر نرخ تردد کشتی‌های بزرگ دیزلی تاثیری نداشت و تنها قایق‌های صیادی که از بنزین استفاده می‌کنند مشمول نرخ‌های جدید شدند که سازمان شیلات در طرحی در پی دیزلی کردن قایق‌های صیادی است.

 پیشرفت ۴۰ درصدی فاز ۲ بندر شهید بهشتی

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار شامل فاز یک و دو است که در فاز دو زیرساخت اولیه هم آغاز شد است.

او  ادامه داد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در ۵ فاز اجرا خواهد شد و براساس این ۵ فاز بندر شهید کلانتری به بندر شهید بهشتی متصل می‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: فاز یک کاملا به بهره‌برداری رسیده است و تجهیزات در فاز یک کامل شده است و فاز دو نیز تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. دایک ایجاد شده و استحصال حاصل شده است. در فاز یک زیرسازی به اجرا رسیده و اغلب تجهیزات آمده‌اند.

او  با بیان اینکه حوضچه بندر شهید بهشتی در ضلع شمالی موج‌شکن بندر است، گفت: حوضچه شهید بهشتی ۳۰۰ هکتار است که لایروبی شده و امکان پذیرش کشتی‌ها با آبخور ۱۶.۵ متر را دارد.

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: ۱۵.۸ میلیون متر مکعب لایروبی انجام شد و از محل این لایروبی دایک فاز یک و دو به میزان ۲۰۳ هکتار استحصال اراضی شد.

اوگفت: امروز بندر شهید بهشتی چابهار کشتی‌های پست پاناماک با آبخور ۱۶ متر را پهلودهی می‌کند.

ابراهیمی گفت: کانالی به طول ۳ کیلومتر به عرض ۳۰۰ متر به وسیله بویه‌ها در بندر شهید بهشتی علامت‌گذاری شده است و از نظر علامت‌گذاری دریایی و آبخور هیچ محدودیتی برای پذیرش کشتی در مسیر شهید بهشتی نداریم.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار