به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی عسکر نجفی در جمع منتخبی از فرهنگیان بسیجی استان در شیراز با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر هوشیاری مسئولان در زمینه تلاش دشمن برای استفاده از این نهاد و تربیت سرباز برای خود در قالب اجرای سند ۲۰۳۰، گفت: این سند به هیچ عنوان در آموزش و پرورش راه ندارد و آنچه ما به دنبال آن هستیم، سند تحول بنیادین است که اجرای آن مورد تاکید مقام معظم رهبری و خواسته همه مسئولان در نظام تعلیم و تربیت است.
او بزرگترین عامل برای تحقق اهداف آموزش و پرورش را مدیران مدارس معرفی کرد و خطاب به آنها گفت: شما افسران و فرمانده پیشانی جبهه تعلیم و تربیت هستید که در نزدیکترین نقطه به هدف اصلی واقع شده اید.
نجفی، مدرسه را به عنوان میدان تحول در آموزش و پرورش دانست و افزود: کسی که هدایت و فرماندهی این مدرسهها را برعهده دارد شما مدیران هستید که برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت بسیار به درایت، مدیریت و راهبری شما در این میدان سخت و خطیر نیازمندیم.
او با تاکید بر لزوم همکاری و هم افزایی تمام دستگاه در اجرای هر چه بهتر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: باید تلاش کنیم که این سند را با همه زیرنظامهایش اجرایی کنیم که قطعا راه برون رفت آموزش و پرورش از مشکلات موجود اجرای همین سند تحول بنیادین است.
او با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تحول در امر تعلیم و تربیت بر اساس سند تحول بنیادین گفت: سند تحول به دنبال این است که در ساختار و ارکان آموزش و پرورش تحولات اساسی، عمیق و بنیادین ایجاد کند.
نجفی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش برای انجام رسالت خود به همکاری همه نهادها و دستگاهها نیازمند است گفت: نظام تعلیم و تربیت فقط منحصر به آموزش و پرورش نیست و مرکب از متغییرها و عوامل متعددی است که باید اینها در هدف، ابزارها و شیوههای رسیدن به هدف با هم تشریک مسائی و وحدت کلمه داشته باشند.
او با تاکید برلزوم چرخش از وضع موجود به وضع مطلوب افزود: تحولات باید عمیق، ریشه ایی، همه جانبه، فراگیر، نظاممند، دارای ساختار، آینده پژوهانه و مبتنی برآموزهها و معارف اسلامی باشد.
نجفی با اشاره به اینکه در گذشته برنامه ریزان آموزشی دقیقا بر نظام حافظه محور تاکید داشته اند گفت: سالهاست که با این نظام حافظه محور حرکت کرده ایم که خروجی آن دانش آموزانی تک بعدی خالی از مهارتهای اجتماعی و آسیب پذیر در برابر آسیبهای مختلف اجتماعی، بدون عزت نفس و اعتماد به نفس، شکننده و آسیب پذیر بوده است.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس افزود: هدف ما از تربیت، رساندن متربیان به مراتبی از حیات طیبه همان گونه که در قرآن کریم هم آمده است.
او با بیان اینکه باید در مدرسه نیز به عنوان مکان اصلی تحول هم چرخشهای اثربخش داشته باشیم گفت: تا کنون به مدرسه به عنوان یک مکان آموزشی نگاه میکردیم، اما در واقع مدرسه محل کسب تجربههای تربیتی و کانون تربیتی است.
نجفی گفت: نقش مدرسه به عنوان یک مکان آموزشی خیلی فراتر رفته و در کنار آموزش باید مباحث تربیتی را دنبال کنیم؛ معلمی که فقط آموزش دهنده بود در سیستم آموزشی به مربی، اسوه، مشاور و تسهیل کننده یادگیری و دانش آموز هم به یک فراگیر فعال، پرسشگر، تربیت پذیر تبدیل میشود.
او گفت: زندگی در عصر جدید و بهره گیری ازمدرنترین امکانات و فناوریهای روز باید متربیان را توانمند ساز کنند و در راهبری جدید مدیریت باید نگاه عوض شود و مدیر راهبر آموزشی و تربیتی است.
نجفی بر لزوم تغییر نگاه تک بعدی در زمینه تربیت دانش آموزان به تربیت چند بعدی تاکید کرد و گفت: ساحت عبادی، اعتقادی و اخلاقی یکی از شش ساحت است که بر آن تاکید ویژه شده و به عنوان رکن اساسی تعلیم و تربیت در خود سند به آن اشاره شده و زیر نظامهای متعددی نیز برای آن تعریف شده و زمینه اجرای فعالیتها با آن محور در سند پیش بینی شده.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر لزوم بازنگری در برنامههای درسی گفت: تا کنون برنامه درسی ما موضوع محور بوده لذا باید در برنامه درسی دچار تحول شویم چراکه لازم است برنامههای درسی امروزه مبتنی بر ذائقههای تربیتی و به نحوی باشد که در زندگی به درد دانش آموزان بخورد.
او با تاکید بر لزوم به کارگیری معلمان توانمند و کارآمد و تأثیرگذاری مستقیم این قشر بر سرنوشت جامعه و لزوم اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب، تربیت و به کارگیری نیروی انسانی گفت: معلمان باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان وارد عرصه تعلیم و تربیت شوند و برای آنان توانمندیهایی از بعد علمی، نگرشی، اخلاقی و مهارتی پیشبینی شود.
نجفی افزود: فضاها باید در سیستم جدید مبتنی بر روش تدریس نوین ساخته شود با روش همیار باید فضاسازی شود تا دانش آموزان در مواجه با محیط خشک آموزشی خسته نشوند و در واقع باید فن آوری در اختیار تربیت باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در پایان ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: معلم باید پژوهش گر، خلاق و نقاد باشد و با ایجاد فرصت پرسشگری و انتقاد، رویکرد پژوهشی در دانش آموزان ایجاد کند و این موضوع اساس کار در آموزش و پرورش است.
انتهای پیام/