وزیر بهداشت مطرح کرد؛

هدف از تولید کیک‌های آلوده فلج کردن صنعت غذایی کشور است

نمکی گفت: توزیع کیک‌های آلوده در کشور با هدف فلج کردن صنعت موفق غذایی در حوزه تولید کیک و شکلات است.

نمکیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی، وزیر بهداشت صبح امروز در حاشیه گرامیداشت پوشش همگانی سلامت که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در مناطق  کمتر برخوردار و محروم، ماندگاری طبیب بود که طرح‌های انگیزشی برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اجرا کرده‌ایم.

وزیر بهداشت ادامه داد: تربیت نیروی بومی آغاز شده و در اوایل سال ۹۹ فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف وارد چرخه نظام سلامت می‌شوند تا بتوانند خدمات خوب و ماندگار در مناطق کمتر برخوردار و محروم ارائه دهند.

نمکی بیان کرد: طرح‌های اقتصادی ویژه پزشکان شاغل در مناطق محروم اجرا می‌شود به طوری که شیوه پرداخت طبیبان در مناطق کمتر برخوردار متفاوت با کلانشهر‌ها و دیگر مناطق است. یکی از برنامه‌های مهم ما کاهش هزینه‌های کمرشکن و ماندگاری طبیب در مناطق کمتر برخوردار و محروم است.

او با اشاره به کیک‌های آلوده ادامه داد: این مسئله بیرون از چرخه تولید و توزیع است. موضوع کیک‌های آلوده یک بحث امنیتی و فراتر بوده و معتقدم که به شدت یک کار سازمان یافته و با هدف تخریب اذهان عمومی برای  فلج کردن صنعت موفق غذایی در حوزه تولید کیک و شکلات است.

وزیر بهداشت ادامه داد: با همکاری نیرو‌های امنیتی در حال ردیابی تولید کیک‌های آلوده هستیم؛ خوشبختانه تا به امروز گزارشی مبنی بر مسمومیت یا موارد نامطلوبی به دست ما نرسیده است و با تلاش زیاد و با پیگیری‌های همکارانمان همچنین عوامل امنیتی پیگیری شناسایی این شبکه هستیم تا خیال مردم در این خصوص راحت شود.

نمکی گفت: در زمینه ارزیابی وسع با وزارت رفاه جلسات متعددی برگزار و به جمع‌بندی نتایج خوبی رسیده‌ایم.

او با اشاره به موضوع بودجه یادآوری کرد: در زمینه بودجه و سازمان برنامه ریزی و بودجه و همچنین مجلس جلسه گذاشته و ما این را می‌دانیم که سال آینده سال سختی از نظر اقتصادی به دلیل تحریم‌های ظالمانه خواهد بود.

افزایش پوشش واکسیناسیون ایران در بین کشور‌های مدیترانه شرقی

او اظهار کرد: من تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه علیه کشورمان را محکوم می‌کنم و این کار مظلومیت ایران را نشان می‌دهد و امروزه در حوزه بهداشت و درمان در زمینه PHC (مراقبت‌های بهداشتی اولیه) بهره‌های زیادی برده‌ایم. به تمام افرادی که در گشودن این راه از اول انقلاب تلاش زیادی کرده و کشور را از سنگ‌راه‌ها به سلامت عبور داده‌اند درود می‌فرستم.

نمکی ادامه داد: برای رسیدن به UHC (پوشش همگانی سلامت) حتما باید از اتوبان PHC (مراقبت‌های بهداشتی اولیه) عبور کنیم همچنین برای استقرار پوشش جامع نظام سلامت انجام مراقبت‌های بهداشتی اولیه بسیار مهم است و کشور ما نسبت به کشور‌های همسایه گام‌های مهمی را در این زمینه بردارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: افزایش پوشش واکسیناسیون، توسعه زیرساخت‌ها و کاهش هزینه‌ها از جمله گام‌های مؤثر ما در بین کشور‌های مدیترانه شرقی است و ایران کشوری مطرح و مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

او با اشاره به طرح تحول نظام سلامت، تأکید کرد: طرح تحول نظام سلامت یکی از اولویت‌های اصلی دولت است و ما در کار‌های بعدی پوشش جامع سلامت را بهتر از قبل اجرا می‌کنیم. یکی از کار‌های مهم ما توسعه زیرساخت‌ها در مناطق محروم، ماندگاری پزشک در مناطق کم برخوردار و رسیدگی به بیماران خاص همچنین کاهش پرداختی از جیب و کاهش هزینه‌های کمرشکن است که این موارد بالا از جمله گام‌های موثر ما پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت بوده است.

نمکی ادامه داد: امروزه نظام سلامت دچار چالش‌های جدیدی در زمینه بیماری‌های غیر واگیر در کنار بیماری‌های واگیردار شده است و ما نباید از موضوع بیماری‌های واگیر بخاطر رسیدگی به عارضه‌های غیرواگیر غافل شویم. طی هفته‌های گذشته موج آنفلوانزا گرفتگی‌هایی را ایجاد کرد، اما با PHC (مراقبت‌های بهداشتی اولیه) موفق توانستیم از این مرحله به سلامت عبور کنیم و بر اساس گزارش‌های رسیده مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: با استقرار نظام مراقبت‌های بهداشتی خوب در سیلاب بهار امسال با حضور بهورزان توانستیم عوارض ناشی از وقوع سیل بسیار کاهش پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه ما نباید هیچ وقت از بیماری‌های مشترک که بین انسان و دام به خصوص در مراکز مرزی غافل شویم، افزود:  ما نمی‌توانستیم از HIV به خاطر پیشگیری و کنترل سرطان غافل شویم. از نظر اقتصادی یک دلار سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت بیش از ۱۰ برابر برگشت سرمایه در نظام سلامت برای ما دارد و این موضوع در خصوص بیماری‌های غیر واگیر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

نمکی ادامه داد: در یک زمانی با ۵ دلار کودکان و از ۶ بیماری مسری واکسینه می‌کردیم، اما امروزه عوارض جاده‌ای باعث بروز مشکلات زیادی شده است که باید نقاط پرخطر را با هدف کاهش آسیب‌ها اصلاح کنیم.

بهره برداری از هزار پروژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار

وزیر بهداشت ادامه د اد: امسال و سال آینده یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی بعد از انقلاب است به طوری که به دلایل فشار‌های سنگین اقتصادی ما در زمینه بودجه در مضیقه بودیم؛ در حال حاضر هزار پروژه با اولویت مناطق محروم و کمتر برخوردار آماده بهره‌برداری است و ما اینگونه اقدامات را در اوج تحریم‌ها انجام می‌دهیم که کار سختی است.

او بیان کرد: رؤسای دانشگاه‌ها باید تلاش بیشتری در استفاده بهینه از امکانات، صرفه‌جویی، افزایش کیفیت نسبت به کمیت، اولویت پیشگیری و درمان، سرپایی و بستری را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.

نمکی ادامه داد: باوجود آنکه آمریکا به دروغ می‌گوید دارو و تجهیزات پزشکی جزو تحریم‌ها قرار ندارد، اما باید بگویم که ما دارو و تجهیزات را به سختی و از جا‌های مطمئن برای مردم ایران تهیه می‌کنیم و ما برای تهیه این اقلام به شدت در فشار بوده و مراحل پیچیده را طی می‌کنیم. ایران در شکستن محاصره اقتصادی و آوردن دارو اقدامات خوبی با همکاری مجامع بین‌المللی کرده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: اجرای UHC  (پوشش همگانی سلامت)  مشارکت بین بخشی و مردم را می‌طلبد و ما سعی کردیم تا پوشش واکسیناسیون را در PHC (مراقبت‌های بهداشتی اولیه) ارتقا ببخشیم. ما نیازمند مشارکت بین بخشی در زمینه کاهش سرطان‌ها و پیشگیری از بیماری‌ها هستیم.

تربیت ۲۰ میلیون سفیر سلامت در خانواده‌

او با اشاره به طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، گفت: در اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت مشارکت مردم در نظام سلامت را می‌طلبد به طوری که ۲۰ میلیون سفیر سلامت در خانواده‌ها تربیت می‌شوند و ما مراقبت‌های بهداشتی از خانه‌های بهداشت و خانواده‌ها می‌بریم تا با اجرای سبک زندگی سالم به وسیله سفیران سلامت و دیگر اعضای خانواده بیماری‌های غیر واگیر و حتی واگیر کنترل شوند.

نمکی اضافه کرد: با انجام مراقبت‌های اولیه مناسب و اطلاع‌رسانی خوب و به موقع اورژانس، از ورود بیماری به فاز‌های پرخطر جلوگیری می‌کنیم و  این کار باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: یکی از موضوعات مورد توجه مراقبت در منزل است و ما سعی کرده توانبخشی به داخل خانه‌ها ببریم، زیرا مراقبت از سالمندان و ارتقای کیفیت زندگی سالمندان در تمام طول عمر خود به جز استفاده از ظرفیت‌های مردمی و خانواده‌ها میسر نیست؛ امروزه گام بلندی در زمینه مردمی کردن نظام سلامت برداشته‌ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار