فعال اصلاح طلب گفت: اگر بخواهیم مشکلات حل شوند باید سراغ نظام حزبی برویم تا احزاب با تخصص خود، موجب تغییرات شوند.

تغییر نمایندگان مجلس امری منفی استعیسی چمبرمعاون سیاسی جدید حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارزیابی عملکرد مجلس دهم و احتمال عدم حضور نمایندگان این دوره در مجلس یازدهم، گفت: معتقدم که یکی از مضرات نظام قانونگذاری ما تغییرات بسیار شدید در ترکیب نمایندگان است که بخش عمده آن به عملکرد افراد و بخش دیگر آن هم به ساختار انتخاباتی ما بازمی‌گردد که متاسفانه به احزاب متصل نیست.

او با اشاره به نظر مردم درباره عملکرد مجلس دهم، ادامه داد: معتقدم مردم تنها از این مجلس ناراضی نیستند بلکه اگر به مجالس قبلی هم نگاه کنید می‌بینید که هر مجلس در انتخابات حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد از ترکبی پیشین خود را از دست داده است.

تغییر نمایندگان موجب بی‌ثباتی می‌شود

چمبر درباره تغییر هردوره نمایندگان، گفت: تغییر نمایندگان آن هم به این شدت امری منفی است زیرا بی‌ثباتی را در سیستم سیاستگذاری رواج می‌دهد و حافظه سیستم سیاستگذاری را از بین می‌برد، یعنی مجلس دائماً در حال تغییر ترکیب افراد خود با نسبت ۷۰ الی ۸۰ درصد است و افراد تازه‌ای که به مجلس وارد می‌شوند عموماً نمی‌دانند که مبنای قانونگذاری برای موضوعات مختلف چه بوده است، در حالی که نهادهای سیاست‌گذاری در تمام دنیا نهاد‌های سیاست‌گذارشان از حداقل ثبات برخوردار هستند.

فعال اصلاح‌طلب در ارزیابی عملکرد مجلس دهم، گفت: من فکر نمی‌کنم که عملکرد این مجلس از مجالس دیگر منفی‌تر شده باشد البته درست است که انتظارات ما محقق نشده است، اما اگر بخواهیم درباره چنین موضوع مهمی صحبت کنیم باید ابتدا ببینیم که شاخص‌های عملکرد از نظر ما چیست.

او درباره تغییرات احتمالی مجلس آینده، گفت: ما همیشه در مجالس‌ این میزان تغییر را داشته‌ایم البته تغییر امر خوبی است، اما نه در این حد بلکه دست کم باید ۶۰ درصد از نمایندگان ثابت بمانند و ۴۰ درصد تغییر کنند، اما وقتی برعکس این امر محقق می‌شود  در اصل حافظه مجلس را پاک کرده‌ایم یعنی نماینده و ترکیبی که می‌آید اصلاً نمی‌داند داستان چیست و از سر خط شروع به نوشتن می‌کند.


بیشتر بخوانید: مردم به کسانی رأی دهند که خدمت به محرومان را افتخار می‌دانند


نمایندگان سیستم فردگرا مخالف قانون انتخابات هستند

چمبر بیان کرد: البته من عملکرد مجلس فعلی را خیلی مفید نمی‌دانم، اما اینکه ما فکر کنیم با تغییرات مکرر مجلس، اتفاقات مثبتی می‌‌افتد حقیقت ندارد و اگر ما واقعاً بخواهیم مسائل را حل کنیم باید سراغ نظام حزبی برویم. نظام حزبی یعنی سیاستی که قرار است به واسطه آمدن و رفتن آدم‌ها، در مجلس تغییر ایجاد کند؛ در واقع احزاب با تکیه بر پشتوانه علمی و تخصصی خودشان این سیاست را پیگیری می‌کنند.

معاون سیاسی جدید حزب ندای ایرانیان ادامه داد: در حال حاضر شاهدیم که نمایندگان در مجلس قولی می‌دهند و با هزینه‌های اموال عمومی آن را پیگیری می‌کنند، درحالی که ممکن است اصلاً توجیهی هم نداشته باشد و تنها طرح‌های بی‌نتیجه‌ای باشد که اصلاً به مجلس ارتباطی ندارد.

فعال اصلاح طلب خاطرنشان کرد: درست این است که احزاب، یک فرد را معرفی کنند نه اینکه خودِ فرد شخصاً برای نامزدی ثبت‌نام کند زیرا این باعث می‌شود که احزاب نگذارند که یک فرد برود در وزارت کشور و از وعده‌های محال خود صحبت کند و رای بیاورد.

او در پایان با اشاره به عدم تصویب قانون جامعه انتخابات در مجلس دهم، گفت:طبیعی است نمایندگانی که خود از یک نظام فردی روی کار آمده‌اند به قانون جامع انتخابات رای ندهند ، زیرا آنها را محدود می‌کند.


بیشتر بخوانید: اصلاح طلبان در هیچ دوره‌ای خاصیتی از خود نشان نداده‌اند


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار