وزیر خارجه قطر گفت امیدوار است کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس تحت هدایت عربستان با ایران مستقیم گفت‌وگو کنند.

وزیر خارجه قطر: کشور‌های منطقه تحت هدایت سعودی‌ها باید با ایران گفت‌وگو کنندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در مصاحبه با شبکه سی ان ان در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران و عربستان سعودی و گفت‌وگو‌ها بین این دو کشور گفت: ما معتقدیم بسیار اهمیت دارد که ما یک راه حل منطقه‌ای داشته باشیم، چون اگر ما به مسئله افزایش تنش‌ها با ایران نگاه کنیم می‌بینیم که اثر مستقیم این (تنش زایی) بر منطقه است و هیچ تاثیری بر کشور‌های غربی ندارد، چه این کشور‌های غربی آمریکا و یا سایر کشور‌ها باشند.

وی افزود: ما معتقدیم که لازم است در کنار یکدیگر دور یک میز بنشینیم و به نگرانی‌های واقعی بپردازیم یعنی به روابط ایران و کل کشور‌های خلیج فارس بپردازیم. به نظر من بخشی از انتقاد از برجام این بود که این توافقنامه به منطقه (استقرار کشور‌های عضو) شورای همکاری خلیج فارس نپرداخت. ما اکنون می‌بینیم که فرصتی وجود دارد تا همه پای میز مذاکره بیایند، بحث‌های صریحی داشته باشند و بگویند که ما می‌خواهیم چه نوع روابطی بین ایران و کشور‌های خلیج فارس داشته باشیم؟

این مقام قطری در ادامه تاکید کرد: ما باید مشخص کنیم که عرصه‌های همکاری و همزیستی چه عرصه‌هایی خواهد بود؟ چون ما نمی‌توانیم جغرافیای (منطقه) را تغییر دهیم بلکه باید با آن زندگی کنیم. ما باید اطمینان حاصل کنیم که می‌دانیم که چگونه در این جغرافیا زندگی کنیم و آن را برای زندگی مردم خودمان بهتر کنیم.

مجری سی ان ان گفت: آیا ما شاهد تغییر در سیاست خارجی عربستان سعودی هستیم؟ برای مثال می‌بینیم که عربستان می‌خواهد به جنگ در یمن خاتمه دهد و تلاش می‌کند به اختلاف با قطر خاتمه دهد؟

وزیر خارجه قطر گفت: عربستان سعودی کشوری بسیار مهم در خلیج فارس و منطقه عربی است. اختلاف (در شورای همکاری خلیج فارس) اصلا نباید رخ می‌داد و حالا که رخ داده خیلی طول کشیده است. امیدواریم که گشایش جدیدی ایجاد شود تا کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس تحت هدایت سعودی‌ها بحث‌ها و گفت‌وگو‌های مستقیم با ایران داشته باشند. ما خواستار یک منطقه آرام و مسالمت آمیز هستیم. این منطقه برای صلح و ثبات جهان بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار