مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛

جابجایی ۳۸.۶ میلیون تن کالا در ۹ ماهه ابتدایی سال

راستاد گفت: میزان جابجایی کالا در ۹ ماهه امسال ۱۰۷.۵ میلیون تن بوده که ۳۸.۶ میلیون تن آن مربوط به صادرات بوده است.

جابجایی ۳۸.۶ میلیون تن کالا در ۹ ماهه ابتدایی سالبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم روز ملی حمل و نقل با بیان اینکه کل تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور از ابتدای امسال ۱۰۷.۵ میلیون تن بوده که در مقایسه با سال گذشته رشد ۴.۳ درصدی داشته است.

او به رقم واردات کالای غیرنفتی هم اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای سال ۲۳.۵ میلیون تن واردات داشته که رشد ۱۵.۸ درصدی داشته است.

راستاد به وضعیت صادرات کالا هم اشاره کرد و گفت: میزان کالای صادر شده از ایران ۳۸.۶ میلیون تن بوده که حدود ۲.۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به میزان جابجایی کالا از طریق کشتی و کانتینر اشاره کرد و افزود: حدود ۶.۵ میلیون تن بار جابجا شده که ۰.۶ درصد کالای آن غیرنفتی بوده و نسبت به سال گذشته هم رشد داشته است.

او افزود: به کشور‌های تحریم کننده ایران همواره اعلام کرده‌ایم که اقدامات آن‌ها در حوزه تحریم‌های دریایی منجر به نتیجه نشده و میزان صادرات و واردات کالا نشان دهنده آن است که ما توانسته‌ایم در این بخش موفق باشیم.

راستاد با بیان اینکه ما امسال در زمان رونق تولید همزمان با نامگذاری سال رونق تولید و حمایت از تولید داخلی اقدامات بسیار گسترده‌ای در حوزه تولید قطعات بندری انجام دادیم، گفت: در نمایشگاه امسال غرفه سازمان بنادر در راستای حمایت از تولید داخل ۷۶۸ قطعه که توسط تولید کنندگان داخلی ساخته شده است را رونمایی کردند و ساخت این قطعات حدود ۶۱ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: جهت حمایت از تولید داخل همواره با تولید کنندگان داخلی مذاکره داشته‌ایم.


بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری ۱۵۸ هزار میلیارد ریالی در حوزه حوزه بندری / بازنگری دستورالعمل مجوز فعالیت در بنادر


او با اشاره به اینکه ما هیچ کمبودی برای مایحتاج بندری نداریم، اظهار کرد: از سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در حوزه بندری و دریایی دعوت می‌کنیم.

راستاد افزود: یکی از این بخش‌ها، سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و سفر‌های دریایی است که همواره اعلام کرده ایم ما آماده حمایت از سرمایه گذاران در این بخش هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: با توجه به زیرساخت‌های گردشگری که در سواحل شمالی و جنوبی کشور وجود دارد از طرف سازمان بنادر و دریانوردی این حمایت همواره برقرار است و ما روز به روز تجهیزات دریایی و گردشگری خود را افزایش می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه حمایت از توسعه حمل و نقل و مسافری دریایی را همواره دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: به لحاظ تکلیفی برنامه کلانی در این حوزه برای ما ترسیم شده و ما به دنبال افزایش سهم جابجایی کالا در بنادر از طریق ریل هستیم.

راستاد بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های ریلی در بنادر یکی از مهمترین اولویت‌های ما است و مکانیسم‌هایی جهت بهبود زیرساخت‌های این بخش هم در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: افزایش جابجایی میزان بار با حمایت و تأکید شرکت راه آهن در دستور کار ما قرار گرفته است.

او تأکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی اعلام آمادگی کرده که برای توسعه واگن‌های خود اوپراتور‌های ریلی که منجر به افزایش و سهم جباجایی ریل می‌شود را در دستور کار خود قرار داده است.

راستاد با اشاره به عبور کشتی‌های اقیانوس‌پیما از بنادر کشور ما گفت: در این مدت 6595 فروند کشتی اقیانوس پیما در بنادر کشورمان تردد داشتند که نسبت به سال گذشته در این بخش هم رشد 6 درصدی داشتیم.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این رشد و توسعه در بخش های مختلف بنادر و دریا را به جامعه دریایی کشور تبریک می‌گویم گفت: جا دارد که به برقرار کنندگان تحریم‌های یک جانبه علیه کشورم و بنادرمان این رشد را تسلیت را بگویم که نتوانستند اهداف خود را علیه ایران محقق کنند.

راستاد ادامه داد: در دیداری که با دبیر کل آی ام او داشتم با مستندات قانونی و ادله از اعمال تحریم‌های خلاف قوانین بین المللی از سوی آمریکا گلایه‌مند بودم اما پس از آن دیدیم که برایان هوک به دیدار دبیر کل آی ام او رفت و مدعی شد که ایران در بخش دریایی قوانین بین المللی را رعایت نمی‌کند. بنده گفتم که این ادعای برایان هوک مضحک است در حالی که او توانسته با حمایت‌های بین المللی مدعی فعالیت خارج از قوانین بخش دریایی ایران  شود.

رئیس سازمان بنادر و دریانودری با تاکید بر اینکه ناوگان کشورمان تحت پوشش پرچم جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در نقاط مختلف دنیا در تردد است گفت: خوشبختانه تمام آمار و ارقام نشان دهنده رشد در بخش‌های مختلف دریایی و بندری است.

راستاد با اشاره به استقبال بخش خصوصی از پروژه‌های دریایی و بندری گفت: پیش از این پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب ۹ قرارداد با بخش خصوصی به امضا رساندیم و امروز هم چهار قرارداد با ارزش ۹۰ میلیارد تومان امضا می‌کنیم که این نشان از اعتماد بخش خصوصی به حوزه دریایی دارد.

او با اشاره به اجرای سوخت کم‌سولفور اظهار داشت: به زودی باید سوخت کشتی‌ها از نوع کم‌سولفور با سولفور نیم درصد باشد و خوشبختانه وزارت نفت نگرانی ما در این حوزه برای تامین سوخت کم‌سولفور را برطرف کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بحث کاهش توقف کشتی‌ها در بنادر برای رقابت‌پذیری با بنادر خارجی گفت: در حال حاضر در دنیا توقف کشتی‌های کانتینری در بنادر هفت‌دهم روز، کشتی‌های فله ۰.۹۴ روز و کشتی‌های حامل بار خشک۲.۵ صدم روز است.

راستاد با اشاره به توان تولید کانتینر در کشور گفت: امسال یک شرکت داخلی موفق به تولید کانتینر شده است و شرکت‌های دیگر متقاضی در این حوزه از حمایت‌های سازمان برخوردار خواهند بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار