کمیته ویژه بررسی تابلو‌های مزین به نام شهدا، دلایل حذف نام شهدا از برخی معابر را اعلام کرد.

گزارش کمیته ویژه بررسی تابلو‌های مزین به نام شهدا/ «#شهید_زدایی» از کجا شکل گرفت؟به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، «کوچه‌ای به نام شهید» عنوانی که در ماه‌های اخیر هشتگ آن ترند شبکه‌های اجتماعی بود و بسیاری از جریان‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را همسوی خود کرد.

سمت و سویی که با حذف نام شهدا از دیوارکوب‌ها و تابلوهای پرچمی خیابان‌ها و معابر شروع و نهایتا تنور آن در بین مردم و مسئولان داغ شد.

بسیاری پای کار آمدند و خودجوش به ترمیم تابلو‌های شهر پرداختند و برخی‌های دیگر هم با جریان سازی درست یا غلط آن را به یک معضل سیاسی، فرهنگی - مذهبی تبدیل کردند.

باید در نظر داشت که حذف واژه «شهید» از تابلو‌های معابر شهری امری صحیح نیست، اما بار‌ها اعضای شورای شهر تهران، شهرداری‌ها و حتی پیروز حناچی شهردار تهران به سهوی بودن حذف نام شهید و علل نبود آن اشاره کردند.


بیشتر بخوانید: آیا شهرداری تهران به عمد عنوان «شهید» را از تابلو معابر پاک کرده است؟


گزارش کمیته ویژه بررسی تابلو‌های مزین به نام شهدا/ «#شهید_زدایی» از کجا شکل گرفت؟


بیشتر بخوانید: علت حذف عنوان «شهید» از تابلوی برخی معابر مشخص شد +سند


علتی که حالا بعد از ارزیابی کمیته ویژه بررسی تابلو‌های مزین به نام شهدا به ریاست علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، آماری این چنینی می‌دهد.

«براساس بررسی‌های صورت گرفته از مجموع ۱۵۵۴۲ معبر مزین به نام شهدا در تهران بزرگ، ۱۲۵۷ معبر دارای حداقل یک تابلو فاقد واژه مقدس «شهید» بوده که از این تعداد، تابلوی ۹۱۲ معبر براثر فرسودگی، ۳۱۶ معبر به دلیل عدم درج توسط پیمانکار (در بازه زمانی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۵ و پیش از دوره مدیریت شهری جدید) و ۲۹ معبر به دلیل تخریب فاقد واژه شهید بوده‌اند.»

گزارش کمیته ویژه بررسی تابلو‌های مزین به نام شهدا/ «#شهید_زدایی» از کجا شکل گرفت؟
با این وجود آمار ساکنان خیابان بهشت با آنچه در روز‌های ابتدایی حذف نام شهید از معابر بیرون آمده تفاوتی فاحش دارد، مبنی بر اینکه جریانی در آن دوران شکل گرفت که گویا در هرکوچه و پس کوچه شهر نام یک شهید حذف شده است، اما پس از ارزیابی‌های انجام شده، تناقض این اعداد فقط نشان از سطح وسیع جریحه‌دار کردن احساسات مردم به ویژه خانواده‌های گرانقدر شهدا و ایثارگران را دارد. البته که نگرانی برخی از چهره‌های مذهبی و سیاسی نسبت به عملکرد مدیریت جدید شهری در این جریان بی‌تاثیر نبود و باعث تقویت رقابت‌های ناسالم سیاسی بر مبنایی غیرواقعی شد.

براساس گزارش‌های واصله و بررسی‌های این کمیته، شناسایی علل و عوامل فقدان واژه شهید در برخی از معابر شهر تهران و تحلیل آماری آن‌ها، دلیل قابل اتکایی دال بر اقدامی سازماندهی شده، توأم با سوء نیت یا حتی تعمد در تخریب امحاء و عدم درج واژه «شهید» را بیان نمی‌کند، چراکه درصد اندکی از این تابلو‌ها یا دیوارکوب‌ها تخریب شده اند که به لحاظ آماری نمی‌توان احتمالی جدی برای حرکتی سازماندهی شده اشاره کرد.

گزارش کمیته ویژه بررسی تابلو‌های مزین به نام شهدا/ «#شهید_زدایی» از کجا شکل گرفت؟

درواقع یکی از پیامد‌های ضعف نظارت براجرای دستورالعمل ساخت و نصب تابلوها، استفاده از برچسب برای درج واژه شهید بر روی تابلو‌ها به دلیل هزینه کمتر آن به جای چاپ کوره‌ای است که به تعبیری پیمانکاران حذف عنوان شهید را فدای هزینه کمتر کردند.

درصورتی که اگر اعتبارات کافی برای چاپ تابلو‌ها تخصیص پیدا می‌کرد، امروزه شاهد آمار ۰۹۶/۲ نبودیم. البته که این کوتاهی صرفا به دلیل عدم بودجه کافی نیست و ماه و خورشید و فلک هم دست به دست هم دادند تا «#شهید_زدایی» روی کار بیاید.

۳۱۶ معبر در استان تهران وجود دارد که براساس عدم توجه پیمانکار فاقد عنوان شهید هستند، اما اسامی پیمانکاران به دلیل مسائل حقوقی و عدم تضییع حقوقی احتمالی آن‌ها، به صورت کدگذاری در کمیته درج شده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲۰ معبر به دلیل تخریب و ۹۱۲ معبر براثر فرسودگی فاقد واژه مقدس شهید هستند. همچنین در دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران از مجموع ۱۶۰ مصوبه نامگذاری، ۱۲۷ مورد مربوط به نامگذاری معابر، میادین و پل‌ها بوده که از این تعداد ۵۵ معبر (۴۳ درصد) به نام شهدای گرانقدر نامگذاری شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دوره پنجم هیچ یک از معابر فاقد عنوان «شهید» نبوده و تغییر نام هم نیافته است.

با تمام این اوصاف در پایان این کمیته بعد از بررسی‌های انجام شده و عوامل مختلف در عدم نظارت پیمانکاران به این پیشنهاد‌ها می‌رسیم که از این پس مأموران نواحی شهرداری ملزم به پایش دوره‌ای و مستمر تابلو‌های معابر و انجام اقدامات لازم برای نگهداری و ترمیم می‌شوند و سازمان بسیج شهرداری تهران با حمایت شهرداری تهران آغاز به نصب تابلوی تمثال شهدا و خلاصه‌ای از زندگی‌نامه آن‌ها در معابر کرده است.

همچنین برنامه‌هایی، چون تدوین ضوابط و دستورالعمل طراحی، ساخت، نصب و نگهداری تابلو‌های دیوارکوب و پایه‌دار معابر شهر تهران توسط شورای عالی شهرداری و ابلاغ آن به مناطق ۲۲ گانه، پرهیز جدی از به کارگیری برچسب در تابلو‌های معابر و الزام سازندگان تابلو‌ها به چاپ کوره‌ای و با کیفیت اطلاعات مندرج بر تابلو‌های معابر و شناسنامه‌دار کردن تابلو‌های معابر و راه اندازی سامانه جامعه معابر شهر تهران در راستای ترمیم و جایگزین شدن در دستور کار این کمیته قرار گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: شهرداری تهران ، شهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
شور کابوس غریبی به دلم افتاده
کاروان رفته به بیراه علم افتاده
خواب آشفته ندارد به جز اینم تعبیر
کوچه ای نام شهیدش ز قلم افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
با عرض ادب و احترام به ساحت مقدس شهدا و جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس اما این یکی سیاسی بود میتوانست با یک بخشنامه تابلوها بروزرسانی و مراب گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
منطقی : میشه نام شهدا رو در یک کتاب نوشت و شرح زندگی شون رو در اونجا نوشت . پیدا کردن یک آدرس با نام شهید سخته کسی نمیشناسه کوچه و آدرسش رو ! مردم اسمهای قدیمی رو بیشتر میشناسن . تو شهر ما حتی اسمهای میدانها رو به صورت نام قدیم مردم میشناسن !
France
ناشناس
۰۷:۰۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
شهدا ما شرمنده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
شهدا برای دفاع از این مرز وبوم که این معابر هم شامل میشود بالاترین چیزی که داشتن فدا کردن .بگذاریدحد اقل خانواده های داغدار کمی آرام باشند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
مشکل برسر تابلوهای جدیدی بود که بر سردر کوچه ها جای میگرفت نه تابلوهای قدیمی اکر میخواستند تابلوهای سالم را عوض کنند که تا بحال همه دارودسته به اصطلاح صلاح طلبان عوض شده بودند
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۲۰:۲۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
السلام علی الشهداء والصدیقین والصالحین
Iran (Islamic Republic of)
کربلایی محمد
۱۴:۲۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
شور کابوس غریبی به دلم افتاده
کاروان رفته به بیراه علم افتاده
خواب آشفته ندارد به جز اینم تعبیر
کوچه ای نام شهیدش ز قلم افتاده
.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
شهدا شمع محفل عالم بشرییتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
سلام.اگه همین شهدانبودن دیگه کشوری نبودکه بعضیهاانقدرراحت هرکاری دوست دارند روانجام بدن.به فرض هم که نامی ازاونها روی تابلوهای شهرنباشه اونهانیازی ندارند که اسمشون روتابلوباشه .اونهایی که این کارهاروانجام میدن برن یه فکری واسه خودشون بکنن.تابلوی نام شهدابیشتر به خاطراینه که تلنگری باشه واسه اونهاکه موندن وبه هرقیمت دارن زندگی میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
عزتالله
۱۳:۲۲ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
سلام ودرود برخون پاک شهدا ولعنت ابدی بر پایمال کنندگان خون شهدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
خودتانید!!!!!!! کسانیکه با نام شهید زاویه پیدا می کنند در شروع کار از حدف تعدادکمی شروع می کنند وبتدریج اهداف خود را نمایان می کنند پس دلایل شما از قبل مشخص بود ودر برنامه دیده شده در صورتیکه مردم متوجه شدن این گزارش نوشته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
و انسان توجیه را آفرید
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۲:۴۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
چرا نام شهید را حذف کردند؟
-
رسول چهره گشا
۱۲:۰۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
کجاییند مردان بی ادعا
Iran (Islamic Republic of)
Kazemi
۱۱:۵۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
پس حذف درس حسین فهمیده و... رو چطور توجیه میکنید؟؟

پس نامگذاری های خیابانهای جدید بنام هرکسی بغیر از شهدا مثل شجریان و حجازی و مصدق و... رو چطور توجیه میکنید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
اخه حجازی چکار کرده خیبان ما را حجازی گذاشتند؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۱:۴۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
سلام با حذف هریک از این نام‌ها هیچ تاثیری در مقام و منزلت آنها ندارد ولی متاسفانه یکسری بااستفاده از نام آنها فقط و فقط به فکر منافع خودشان هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
قرار نبود بجای اینکه عذرخواهی کنید و به ترمیم تابلوها بپردازید ، مسئله را سیاسی کنید . اگر یک ، دو ، ده ، پنجاه تا تابلو مشکل داشت و یا در یکی دو شهر این اتفاق افتاده بود ، میشد کمی تا قسمتی نظرات شما را پذیرفت اما خواهش میکنم مردم را چیز فرض نکنید . امروز مردم هوشیارند .
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۰:۰۰ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
شهدا زنده هستن

ولی اینکه اسم رو کوچه و خیابان و حتی اتوبان باشه از نظر اصول شهری درست نیست و پیدا کردن آدرس رو سخت می کنه.

کل دنیا تو هر شهر 4تا اسم رو خیابوناشون دارن
Iran (Islamic Republic of)
عزت الله
۰۸:۳۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
باسلام ودرود به خون پاک شهدا .ان شائ الله که اشتباه سحوی باعث به وجود آمدن این مشکلات شده .چون خود آقای حناچی از رزمندگان دوره دفاع مقدس است .ولی به یاد داشته باشیم که شهدا درزمان دفاع مقدس فقط وفقط برای دفاع از ناموس وانقلاب به جبهه ها گسیل شدند استفاده از نام شهدا درکوچه وبرزن حداقل کاری است که میتواند نام این سرو قامتان رادریادها زنده نگهدارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
البته اسم شهدایی!!!!!!!!!!!مثل شجریان!!!!!!ومشایخی!!!!!!وجدیدا کیارستمی!!!!!!!!! ا روی معابرگذاشته اند!!!!!!!!!!!!!!! اف براینهمه نگاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۸
حذف اسم شهدا اشتباه هست ولی این که یه کوچه یا خیابان جدید را به نام یه ورزشکار یا ...بذارن مشکلی نداره...
آخرین اخبار