مستند «خاطرات موتورسیکلت» روایتی از جنگندگی و دلاورمردی‌ موتورسیکلت‌سواران زمان جنگ است.

شخصیت‌های مستند «خاطرات موتورسیکلت» واقعی هستند/ دکتر چمران از روی ظاهر انسان‌ها قضاوت نمی‌کردحوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار حسن شاه حسینی از رزمندگان دفاع مقدس و از همرزمان شهید دکتر مصطفی چمران بود. او یکی از شخصیت‌های اصلی مستند «خاطرات موتورسیکلت» و برادر یکی از موتورسیکلت سواران زمان جنگ است. این مستند به واسطه لحن خاص، صمیمی و کلام طنز آلود او حال و هوای دیگری به فیلم بخشیده؛ طوری که نه تنها شنونده از گفتن خاطرات فیلم خسته نمی‌شود بلکه منتظر است تا تصویر  دوباره به سردار حسینی کات شود و باز هم حرف‌های او را بشنود.

سردار حسن شاه حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون مستندی که راجع به او و موتورسواران قهرمانی همچون «جلیل نقاد» ساخته شده است، عنوان کرد: به نظر من این فیلم بر عکس بیشتر فیلم‌هایی که در حوزه دفاع مقدس ساخته می‌شوند و فقط فیلم هستند و حقایق را آن طور که باید نشان نمی‌دهند، یک واقعیت محض است. اصل موتور و موتورسواری در زمان جنگ از زمان اعلام دکتر چمران آغاز شد. دکتر چمران در زمان جنگ با یک تدبیر بجا و به موقع استفاده از موتور سیکلت را در جنگ خواستار شد.

وی ادامه داد: آن زمان من در ستاد بودم و این مسئله را با من مطرح کرد؛ من در پاسخ گفتم که خودم موتور سواری نمی دانم، ولی برادری دارم که استاد این کار است و از بچگی موتور سواری می‌کند. البته در حال حاضر، چون استخوان هایش آسیب دیده نمی‌تواند موتور سواری کند، ولی داور بین المللی موتور سواری است. در هر حال من آن زمان به برادرم زنگ زدم، یکسری موتور سفارش داد و خریدند. بعد از آن برخی موتور سواران را هماهنگ کرد و آمدند که بین این موتورسواران همه جور آدمی دیده می‌شد.

این رزمنده با اشاره به این نکته که در آن زمان دکتر چمران در تهران حضور داشت و رزمندگان جنگ را پشتیبانی می‌کرد، توضیح داد: همین مسئله موجب شد تا برخی به اصطلاح زیرآب موتورسوارها را بزنند و گفته شد موتور سوار‌ها همگی خلافکار و بی بند و بار هستند و این‌ها را چه به جبهه رفتن. در بین موتور سوار‌ها چند نفر این خصوصیات را داشتند، ولی اغلبشان از جمله برادر خود من اهل نماز و روزه و اعتقادات بودند.

او ضمن مورد توجه قرار دادن افکار و نگرش شهید چمران اضافه کرد: دکتر چمران دیدگاه عمیقی داشت و انسان‌ها را به ظاهر قضاوت نمی‌کرد. مسائلی مثل ریش و چادر و ... برای او ملاک نبود، تنها رفتار انسانی آدم‌ها برایش ملاک بود. از این رو دکتر در جواب آن‌ها گفت که هیچ اشکالی ندارد که موتور سوار‌ها چه کاره هستند، شما با این‌ها سر کنید. همین که قبول کنند از وطن خود دفاع کنند، کافی است. پس از همه آن موتور سوار‌ها خواسته شد که بیایند و آن‌هایی که خلاف داشتند نیز کم کم درست شدند تا جایی که یکی از آن‌ها به نام احد به چنان لیاقتی رسید که شهید شد.

حاج حسن شاه حسینی در پاسخ به این سوال که چه عاملی در این نوع نگرش و جهانبینی دکتر چمران نقش اساسی داشت، بیان کرد: اعتقاد و باور‌های دینی دکتر چمران چنان با مطالعه و درک عمیق بود که من تا آن زمان در کسی سراغ نداشتم. دکتر یک مسلمان واقعی بود. برای او فرقی نمی‌کرد که وزیر دفاع باشد یا معمولی‌ترین کار‌ها را انجام دهد. در ضمن او از شاگردان امام موسی صدر بود و در مبارزات او را همراهی می‌کرد و از او تاثیر می‌پذیرفت.

او در خصوص ایده شکل گیری استفاده از موتور سیکلت توسط شهید چمران، یادآور شد: با توجه به اینکه در داخل کشور عراق، عرب‌ها از موتور سیکلت برای خرید و کار‌های روزمره استفاده می‌کردند و با توجه به اینکه در جبهه وقتی بیسیم قطع می‌شد یا پارازیت‌های امواجی به بیسیم‌ها ارسال می‌کردند که نمی‌توانستیم پیامی دریافت یا ارسال کنیم و ماشین‌ها هم در هر بار رفت و آمد مورد اصابت گلوله و خمپاره واقع می‌شدند. از این رو به عقیده دکتر چمران استفاده از موتورسیکلت و موتور سوار‌های خیلی حرفه‌ای می‌توانست این مشکل را مرتفع کند و به همین دلیل از موتور سوارانی مثل جلیل خواست تا تمام توان و مهارت‌های خود را در جبهه به کار برند تا بتوانند از گلوله‌هایی که به شکل رگباری به سمت آن‌ها سرازیر می‌شد جان سالم به در ببرند.

وی در جواب این سوال که آیا بعد‌ها عراقی‌ها نیز از این ایده در جنگ استفاده کردند، پاسخ داد: آن‌ها هم سعی کردند که این کار را بکنند، ولی موفق نشدند چرا که مهارت بالای موتور سواران ایرانی را نداشتند و به همین سادگی نمی‌توانستند به آن مهارت‌ها دست یابند.

سردار شاه حسینی  گفت: کاری که ما و گروه موتور سواران در جبهه کردیم یک تکلیف شرعی بود و منتی هم برکسی نداریم. وظیفه ما حفظ ناموس و دفاع از وطن و هموطنانمان بود. در شرایط کنونی جامعه، ما نه از کرده خود پشیمانیم و نه با عملکرد نادرست بعضی‌ها زحمات ما خدشه دارمی شود؛ این معامله‌ای است که بین ما با خدایمان انجام گرفته است.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۳:۵۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
من امروز این برنامه رو دیدم ....عجب مرد بزرگی
آخرین اخبار