مشاور فرماندهی نیروی انتظامی:

توجه به اعتماد عمومی از نان شب واجب‌تر است

مشاور فرماندهی نیروی انتظامی کشور گفت: افزایش جرم در جامعه ارتباط مستقیمی با کاهش اعتماد عمومی و رشد و بالندگی جامعه دارد و به نظر می‌رسد توجه به اعتماد عمومی از نان شب واجب‌تر است.

کاهش اعتماد عمومی موجب بالارفتن جرائم در جامعه می‌شودبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ، اولین همایش ملی سرمایه اجتماعی بر پایه آموزه‌های اسلامی روز چهارشنبه با حضور محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ، رضا محبوبی معاون مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، سردار احمد نوریان معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، آیت الله عابدینی نماینده، ولی فقیه و امام جمعه قزوین، جمالی پور استاندار، سردار حاجیان فرمانده انتظامی استان، قدرتی رئیس کل دادگستری، قاسمی دادستان، سعید منتظر المهدی مشاور فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نائینی رئیس دانشگاه بین المللی و جمعی از مسئولان استان در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

سردار سعید منتظر المهدی در این همایش گفت: افزایش جرم در جامعه ارتباط مستقیمی با کاهش اعتماد عمومی و رشد و بالندگی جامعه دارد و به نظر می‌رسد توجه به اعتماد عمومی از نان شب واجب‌تر است.

وی بیان کرد: در گذشته بیشتر بر روی برخورد‌های قهری و فیزیکی تاکید می‌شد، اما امروز دیگر «مأمور معذور» نداریم بلکه «مأمور مسئول» و «پلیس چند وجهی» مورد توجه است.

مشاور فرماندهی نیروی انتظامی کشور یادآور شد: امروزه قدرت در اختیار حکومت‌هایی است که بتوانند سرمایه اجتماعی بیشتری را جذب کنند و پشتیبان خود داشته باشند و در این میان توجه به علوم روان شناختی، جامعه شناسی و علوم اجتماعی ضروری است.

منتظر المهدی اظهار داشت: یک زمان کلماتی به کار می‌بردیم که بار منفی داشت مانند «تلفات جاده‌ای» و به بار روانی آن اهمیت نمی‌دادیم، اما امروز عبارت «جان باختگان سوانح» را به کار می‌بریم که بار محتوایی دیگری دارد تا مردم نگران نشوند.

وی گفت: صیانت از سرمایه‌های اجتماعی امروزه یک ضرورت و الزام است و این سرمایه‌ها باید در زمان آرامش برای روز مبادا مورد توجه قرار گیرد.

مشاور فرماندهی نیروی انتظامی کشور اظهار داشت: امنیت در جامعه زمانی محقق می‌شود که مردم به میدان بیایند و مشارکت آن‌ها جدی باشد و دیگر موضوع امنیت دولت محور و پلیس محور مطرح نیست.

وی گفت: پیامبر اکرم (ص) بالاترین سرمایه‌های اجتماعی را داراست و ادبیات آن حضرت بهترین الگو برای ما محسوب می‌شود تا بتوانیم مردم را جذب کنیم.

منتظر المهدی اضافه کرد: ادبیات حاکم بر سرمایه‌های اجتماعی تشویق، تکریم، تعظیم و احترام و محبت است و با تهدید و تنبیه فاصله دارد و اگر یاد بگیریم چگونه این سرمایه را بالا ببریم به دستاورد‌های خوبی می‌رسیم.

منتظر المهدی تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) رفتار‌هایی داشت که موجب شده بود بیشترین سرمایه اجتماعی را داشته باشد که برای نمونه همیشه تبسم بر لب داشت، معطر و خوشبو بود، جذابیت در کلام و رفتار داشت، آراسته و مهربان بود و امروز اگر ما هم بخواهیم به سرمایه اجتماعی دست یابیم باید از آن حضرت الگو بگیریم.

وی یادآور شد: امروز برای ترک اعتیاد از رایحه خوش استفاده می‌کنند و یک نگاه گرم، کلام مهربان، شنیده‌های گرم، تغذیه گرم و رفتار محبت آمیز می‌تواند به اعتمادسازی و تقویت سرمایه اجتماعی منجر شود.

مشاور فرماندهی نیروی انتظامی کشور در ادامه اظهار داشت: امروزه همه مدیران ما فقط سخنرانی می‌کنند و گوش شنوا کمتر دارند در حالی که روان شناسان می‌گویند برای جذب مخاطب و تأثیرگذاری در کلام باید ابتدا خیلی خوب گوش کنید و کمتر حرف بزنید و اگر امروز در خانواده دچار آسیب هستیم به دلیل کاهش میزان گفتگو در میان والدین و فرزندان است.

وی اضافه کرد: گوش کردن فعال یک سرمایه اجتماعی است و باید این روش را در سنین کودکی تجربه کنیم و فرزندانمان را به آن عادت دهیم.

منتظر المهدی در ادامه افزود: بسیاری از جرایم ما بر اساس کنترل نشدن خشم و هیجانات است و اگر بخواهیم جرایم کاهش یابد باید هم هیجانات خود و دیگران را بشناسیم و هم راه کنترل آن را بدانیم.

وی بیان کرد: امروز اگر وقتی کسی که ضبط خودروی وی سرقت شده وارد کلانتری می‌شود با رفتار مناسب یک مأمور روبرو شود حتماً به آرامش می‌رسد در غیر این صورت گاهی یک رفتار اشتباه مأمور پلیس می‌تواند خشم درونی یک فرد را بیشتر کرده و همه را دچار مشکل کند.

مشاور فرماندهی نیروی انتظامی یادآور شد: بالاترین سرمایه‌های اجتماعی متعلق به کسانی است که مقبولیت داشته باشند و ما باید کمک کنیم سرمایه اجتماعی در کشور تقویت شود.

وی اظهار داشت: برای حکومت داری نیاز داریم که در همه گروه‌های سنی و اجتماعی این سرمایه اجتماعی را ایجاد کرده و حفظ کنیم و باید با استفاده از روش‌های علمی و تأثیرگذار برای رشد و بالندگی کشور از همه سرمایه‌های اجتماعی کشور بخوبی استفاده کنیم.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.