وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

لازمه عروج انسان عرفان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنگره ملی آیت الله تالهی گفت: لازمه عروج انسان به سمت حق تعالی عرفان است.

لازمه عروج انسان عرفان استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنگره ملی آیت الله تالهی گفت: بزرگترین حسنه برای جامعه، وجود برخی عرفا بزرگ کشور همچون   آیت الله تالهی و و حکیم سبزواری است.

او ادامه داد: این عارف بزرگ صد‌ها شاگرد را تربیت کرده است و مکتبی ملا علیمردانی در رفتار و زندگی آیت الله تالهی دیده می‌شود.

وزیر ارشاد لازمه عروج انسان عرفان دانست و گفت: عرفان اسلامی هم از هزار و ۴۰۰ سال پیش آغاز شده‌است و همچنان  با قدرت ادامه دارد.

صالحی بیان کرد:  عرفان به خصوص در بخش عرفان نظری و پر تاثیر تمدن انسانی تحول‌های زیادی به خود دیده و همواره یک نقطه تاسیسی داشته است .

او ادامه داد : آیت الله تالهی متصل به عرفان عرفا بزرگ این منطقه است و دغدغه شاگردانش هم بر گرفته از شریعت شریف ایشان است.

وزیر ارشاد بیان کرد: هیچ کشفی در حقیقت انسان و خداوند دور از اولیای الهی نیست و آیت الله تالهی هم در مسیر این سیر و سلوک به این نتیجه رسید.

صالحی با اشاره به  ۴ مرحله عرفان  آیت الله تالهی بیان کرد:  مرحله در اول رفت و آمد با امام، مرحله دوم بیعت با امام، سوم  پیوند دل  خود با امام و مرحله آخر ارتباط با نور ولایت و پیوسته امام  در دل است  و اینکه  غافل  از امام نباشد.

او افزود: توجهی که عرفان عملی به مفهوم مراقبه دارد یکی دیگر از تفکر‌های آیت الله تالهی است و با خود مراقبتی در عمل، ذهن و قلب توانست به این جایگاه والا عرفان رسید.

عرفان با همراهی عرفا با مردم محقق می‌شود

وزیر ارشاد گفت: جدا بودن وابستگی به علوم اسلامی بدون کسب علم نمی‌تواند انسان را در مسیر عرفان قرار دهد.

صالحی اضافه کرد: عرفان جدا از مردم نیست و بلکه با جوشیدن و با مردم بودن محقق می‌شود و این جریان باعث شده با اینکه آیت الله تالهی ۲۰ سال در همدان بوده ، ولی با  ارتباط با مردم جامعه توانسته به درجات بالای عرفان برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عرفا تنها با همراهی مردم می‌توانند به درجات بالای عرفان برسند.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.