شرکت پالایش و پخش اعلام کرد منشأ بیش از ۸۰ درصد از آلودگی هوا، وسایل نقلیه سنگین است که سوخت آن‌ها بنزین نیست.

آلودگی هوا ارتباطی به بنزین ندارد/منشا 80 درصد از آلودگی، وسایل نقلیه سنگین استبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، این شرکت با صدور اطلاعیه‌ای در مورد کیفیت بنزین اعلام کرد: علیرغم توضیحات مکرر ماه‌های اخیر پیرامون کیفیت بنزین تولیدی و توزیعی در کشور به ویژه در کلان‌شهر‌ها اخیراً و به دنبال آلودگی روز‌های گذشته مجدداً ابهاماتی ایجاد شده و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوعاتی مطرح کرده‌اند.

طبق گزارش منتشر شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، منشأ بیش از ۸۰ درصد از آلودگی وسایل نقلیه شهر تهران مربوط به کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها گزارش شده که از قضا سوخت مصرفی هیچکدام از آن‌ها بنزین نیست؛ لذا مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین بطور کامل رد می‌شود.

از سوی دیگر طبق گزارشات روزانه سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حتی در آلوده‌ترین روز‌های هفته گذشته شاخص آلایندگی SOx که بخشی از آن می‌تواند ناشی از گوگرد موجود در بنزین باشد در حدود ۱۵ بوده که بسیار پایین‌تر از حد مجاز آن یعنی ۵۰ بوده است. این امر نشان دهنده کیفیت بالای سوخت توزیعی اعم از بنزین و گازوئیل در کلانشهر تهران دارد. شایان ذکر است علاوه بر توزیع روزانه بنزین با کیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی پی ام مطابق استاندارد یورو ۴ در حال حاضر نفت گاز یورو ۴ در هشت کلانشهر کشور و کل استان تهران و ٣٢٠ جایگاه در جاده‌های اصلی مواصلاتی کشور توزیع می‌شود.

بخش عمده‌ای از آلودگی هوای تهران و اکثر کلان‌شهر‌ها مربوط به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است. یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده ذرات معلق هوا، کربن است. به واقع بخش کربن دار ذرات معلق به عنوان یکی از زیان‌بارترین ترکیبات موجود در ذرات معلق از نظر تأثیر بر سلامتی به شمار می‌رود. این بخش به طور کلی به دو قسمت کربن آلی (OC) و کربن معدنی (EC) تقسیم بندی می‌شود.


بیشتر بخوانید : ۶۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای دوگانه سوز کردن یک میلیون خودرو


کربن آلی شامل عناصری همچون هیدروکربن‌ها حلقوی (PAHs)، آلکان‌ها و اسید‌های آلی می‌گردد و منبع آن‌ها وسایل نقلیه، احتراق سوخت‌های فسیلی، احتراق چوب، تجزیه گیاهان و واکنش‌های فوتوشیمیایی است. با توجه به مشخص بودن میزان آروماتیک و بنزن و اولفین‌های موجود در بنزین طبق استاندارد آلاینده کربن آلی بخش کوچکی از ذرات معلق را تشکیل خواهد داد. اما کربن معدنی که به دوده اطلاق می‌شود و مهمترین منبع آن احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی است بخش بزرگی از ذرات معلق موجود را تشکیل می‌دهد.

طی هفته‌های گذشته سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه‌های متولی کنترل و نظارت بر استاندارد سوخت، به دفعات بنزین توزیعی در کشور را مطابق استاندارد دانسته اند.

بازرسان و ناظرین سازمان‌های ملی استاندارد و محیط زیست بطور مستمر و روزانه اقدام به نمونه برداری و آزمایش سوخت توزیعی در کشور نموده و در صورت خارج بودن کیفیت سوخت از استاندارد‌های تعیین شده سریعاً مراتب را به مراجع قانونی گزارش می‌نمایند. علاوه بر این بازرسان شرکت ملی پخش نیز پیش از توزیع سوخت بار‌ها اقدام به انجام آزمایشات مختلف نموده و در صورت مغایرت هریک از پارامتر‌های زیست محیطی سوخت با استاندارد‌های تعیین شده از توزیع آن جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
اتوبوس ها ومینی بوسهای داخل شهری درترمینالهای تهران درمدت توقفشان درنوبت مسافرگیری حتی اگر ساعتها طول بکشد ماشننو خاموش نمی کنند. ترمینال خاوران شب وروز ماشنهای گازوئیل سوزش روشنن و چسبیده به شهرداری منطقه 15 اصلاً کسی سرکشی نمی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
جلو این تریلی وکامیون های گازوئیلی رو بگیرید پدرمان رد درآورد
Iran (Islamic Republic of)
حب الحسین
۰۷:۰۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
با سلام
مشکل آلاینده ها در کلان شهرها، مشکل ملی است که نهادها و سازمان های زیادی من الجمله مجلس(تسهیل قوانین) شهرداری ها، وزارتخانه های نفت،کشور و صمت از جمله متولیان اصلی سر و سامان دادن به آن باید یکبار برای همیشه این معضل را حل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
هزینه کنید روی ماشین های سنگین. گفتن مطلب که دردی رو دوا نمی کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
وقتي شهرداري حاضر نميشه بي آر تي ها رو برقي كنه نتيجه بهتر از اين نميشه كه هي تعطيل كنيم
آخرین اخبار