سرانجام پس از مدت‌ها تاخیر در پرتاب کپسول فضایی "استارلاینر بوئینگ"، این کپسول فضایی برای بررسی عملکرد اولین ماموریت خود به سوی ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان شرکت بوئینگ که همزمان با شرکت اسپیس ایکس درسال ۲۰۱۴ قرارداد‌های میلیون دلاری برای ساخت کپسول فضایی سرنشین دار برای نقل و انتقال فضانوردان و محموله‌های باری با ناسا منعقد کرده بودند پس از چند سال تاخیر در ساخت و اتمام کپسول فضایی خود سرانجام در روز ۲۰ دسامبر اولین پرتاب آزمایشی را انجام دادند.


پرتاب کپسول فضایی شرکت بوئینگ با نام Starliner با استفاده از موشک فضایی Atlas V از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا انجام شده است.

زمان پرتاب ۳۰ دقیقه پیش از طلوع خورشید در فلوریدا برابر با (۳:۰۶ دقیقه بعداز ظهر به وقت ایران – تهران) بود که به گفته کارشناسان یکی از بهترین زمان‌ها برای پرتاب موشک‌های فضایی است و دوستداران عکاسی از رویداد‌های نجومی می‌توانند به خلق تصاویر زیبا و منحصربه فرد بپردازند.

این اولین پرتاب آزمایشی کپسول فضایی Starliner است و پس از اتصال به ایستگاه فضایی بین المللی به مدت هشت روز درفضا قرار می‌گیرد و پس از آن دوباره به زمین باز می‌گردد.


این کپسول مانند کپسول فضایی شرکت اسپیس ایکس برای حمل و نقل فضانوردان و انتقال محموله‌ها مورد استفاده قرارخواهد گرفت. در صورت موفقیت اولین ماموریت، درماموریت‌های آتی، اولین گروه از فضانوردان با کپسول فضایی راهی ایستگاه فضایی بین المللی خواهند شد.

اولین ماموریت کپسول فضایی starliner به نام o.f.t نام گذاری شده است و کارشناسان امیدوارند با اتمام موفقیت آمیز این ماموریت در آینده نزدیک به جای استفاده از کپسول سایوز روسی برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی از کپسول‌های فضایی ساخت اسپیس ایکس و بوئینگ استفاده شود.


برای بررسی اثر فشار و میزان اشعه‌های کیهانی وارد شده به درون کپسول فضایی، درتمام طول ماموریت یک نمونه ماکت به شکل انسان به نام Rosie درون کپسول فضایی قرار خواهد داشت. کارشناسان انواع حسگر‌ها و دیگر تجهیزات اندازه گیری را بر روی لباس فضانوردی ماکت متصل کرده اند تا پس از بازگشت کپسول به زمین در آزمایشگاه به مطالعه و بررسی داده‌ها بپردازند.


از سال ۲۰۱۴ تا کنون شرکت بوئینگ حدود ۴.۳ میلیار دلار برای ساخت کپسول فضایی starliner از ناسا دریافت کرده است. در پرتاب آزمایشی افزون بر ماکت انسانی، حدود ۲۷۲ کیلوگرم مواد خوراکی و دیگر تجهیزات برای فضانوردان مستقر درایستگاه فضایی بین المللی درون کپسول فضایی قرار داده شده است.


بیشتر بخوانید : ماهواره خئوپس برای ماموریتی منحصر به فرد راهی فضا شد


شرکت اسپیس ایکس مبلغی درحدود ۲.۵ میلیارد دلار از ناسا برای ساخت و توسعه کپسول فضایی کرو دراگون دریافت کرده است. به گفته کارشناسان هزینه ارسال هر فضانورد یا گردشگر فضایی با استفاده از کپسول فضایی ساخت اسپیس ایکس درحدود ۵۵ میلیون دلار خواهد بود درحالی که هزینه ارسال با کپسول استارلاینر شرکت بوئینگ حدود ۹۰ میلیون دلار هزینه دارد.


هرچند مدیرعامل ناسا این مبلغ را نادرست اعلام کرده و در نظر دارد درباره هزینه ارسال فضانورد به فضا بازنگری در هر دو شرکت انجام شود. هنوز زمان پرتاب کپسول‌های حاوی سرنشین‌های انسانی به ایستگاه فضایی مشخص نیست. درسال‌های ۱۹۸۶ و ۲۰۰۲ دو شاتل فضایی چلنجر و کلمبیا درزمان پرتاب دچار انفجار شدند که بر اثر آن فضانوردان در همان ثانیه‌های اولیه جان خود را از دست دادند.


گروهی از کارشناسان ناسا را به دلیل تعجیل برای اتمام ماموریت و ارسال فضانورد در هر دو سانحه مقصر می‌دانند. پرتاب آتی بدون سرنشین کپسول فضایی کرو دراگون شرکت اسپیس ایکس در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی خواهد بود افزون بر دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ، شرکت‌های بلو اوریجین و ویرجین گالاکتیک هم طراحی هواپیما و کپسول‌های فضایی ویژه‌ای برای گردشگری فضایی و ارسال افراد به لبه فضا پرداخته اند و به گفته کارشناسان این شرکت ها، اولین پرواز‌های آزمایشی همراه با خدمه انسانی در سال ۲۰۲۰ انجام خواهد شد.


منبع:Space
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار