ئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز گفت: آئین سنتی شب یلدا در دبستان چکاوک این کلانشهر برپا شد.

غلامرضا جلیلی‎نیا رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: به مناسبت فرارسیدن بلندترین شب سال، اداره میراث فرهنگی با همکاری اداره آموزش و پرورش ناحیه ۲ شهرستان و نیز مرکز آموزش، پژوهش و تولید میراث کهن، آئین سنتی شب یلدا را در دبستان دخترانه غیردولتی "چکاوک" برگزار کرد.

او افزود: مراسم سنتی شب یلدا با حضور دانش‎آموزان، اولیای آن‎ها، معلمان و کادر آموزشی دبستان و با شرکت برخی از مسئولان محلی از جمله سیروس حسین‎پور رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه دو اهواز و پیمان عباسوند معاون شهردار منطقه هفت اهواز برگزار شد و طی آن دانش‎آموزان ضمن جشن گرفتن شب یلدا، با این شب به عنوان بلندترین شب سال آشنا شدند.

جلیلی نیا با بیان این‎که این جشن با هدف معرفی آئین و فرهنگ کهن ایران‎زمین برپا شد، هدف از اجرای آن را آشنایی هرچه بیشتر کودکان با آداب و رسوم شب یلدا و ایجاد فضایی شاد و مفرح برای آنان عنوان کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز ادامه داد: در این برنامه شاد و مفرح، دانش‎آموزان با نشستن دور کرسی و چیدمان جذابی که برای این منظور انجام شده بود یاد و خاطره پدر بزرگ‎ها و مادر بزرگ‎ها به عنوان بزرگان خانواده گرامی داشتتند.

این مقام مسئول بیان داشت: در این برنامه دانش‎آموزان با نشستن دور کرسی شب یلدا عکس یادگاری گرفتند و مهمانان مراسم که با آجیل و شیرینی و میوه‎هایی مانند هندوانه و انار پذیرایی شدند. همچنین دانش‎آموزان با کمک والدین میوه‎ها را به اشکال زیبا و مختلف میوه‎‎آرایی کردند و در معرض نمایش هم مدرسه‎ای‎های خود گذاشتند.

غلامرضا جلیلی‎نیا اظهار کرد: برپایی سیاه‎چادر، کُرسی و سفره شب یلدا، نمایشگاه صنایع دستی باحضور صنعتگران اهواز، شاهنامه‎خوانی و قصه‎گویی توسط ننه‎سرما از جمله برنامه‎های آئین سنتی شب یلدا بود که در مدرسه چکاوک اجرا شد و در پایان نیز هدایایی به دانش‎آموزان اهدا شد.

شب یلدا یا شب چله آخرین روز آذرماه، شب اول زمستان و درازترین شب سال است. ایرانیان باستان با باور این‎که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روز‌ها بلندتر شده و تابش نور ایزدی افزونی می‎یابد، آخر پائیز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‎خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‎کردند. جشن‎هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. این جشن مراسمی آریائی است و پیروان میتراییسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می‎کرده اند. یلدا روز تولد میترا یا مهر است. این جشن به اندازه زمانی که مردم فصول را تعیین کردند کهن است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار