حاج رسولی‌ها گفت: ورودی آب در استان سیستان و بلوچستان در اواخر آبان و اوایل آذر امسال به چاه‌نیمه‌ها اوضاع بهتری داشت و میزان آب تخصیص یافته به بخش زراعی استان ۱۲۰ میلیون مترمکعب بوده است.

فوری/تخصیص ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب به بخش زراعی سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حاج رسولی‌ها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در اولین نشست مدیران ارشد صنعت آب و برق در جمع خبرنگاران در خصوص تخصیص آب زراعی به استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: وضعیت بارندگی در اواخر آبان و اوایل آذر امسال مطلوب بوده و ورودی آب به چاه‌نیمه‌ها اوضاع بهتری داشت؛ به این ترتیب کشاورزان این استان، حقابه اولیه خود را دریافت کردند؛ به این ترتیب کشاورزان این استان، آب اول خود را دریافت کرده‌اند و ادامه نزولات، باقی آب زراعی را در سیستم قدیم آبیاری تحویل می‌دهیم.

همچنین میزان آب تخصیص یافته به بخش زراعی استان ۱۲۰ میلیون مترمکعب بوده است.

وی ادامه داد: در پائیز امسال در کشور به آب زراعی ۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب تخیص یافت که در مقایسه با گذشته ۸۳ درصد افزایش یافته است؛ درحالی‌که رقم تخصیص آب زراعی در سال گذشته در کل کشور، پنج میلیارد و ۱۶۰ میلیون مترمکعب بوده است.

حاج رسولی‌ها در خصوص میزان بارندگی‌ها در دریاچه ارومیه اظهار کرد: میزان بارش‌های پارسال در حوضه دریاچه ارومیه افزایش یافته بود، اما امسال رشد آن منفی و به ۱۰ میلیمتری رسید؛ همچنین امسال آب دریاچه ارومیه ۷۱ سانت بالا آمده است که کاهش بارندگی‌ها در این حوضه آبریز می‌تواند موجب کاهش ورودی آب به دریاچه شود.

وی درباره آخرین وضعیت طرح گردشگری در منابع آب گفت: اقدام‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است؛ همچنین تفاهمنامه‌ای هم با وزارت گردشگری به امضا رسیده است.

وی گفت:در تلاشیم در بحث گردشگری منابع آب مجوز به کسانی بدهیم که از صلاحیت لازم برخودار باشند، زیرا در صورت نداشتن عملکرد نامناسب، طرح شکست خواهد خورد.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران از استقبال خوب استان‌ها از این طرح خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد سال آینده نقطه اوج این طرح گردشگری در منابع آب محقق شود.

وی با اشاره به تعیین حریم و بستر برای تالاب دریاچه مهارلو و نمک قم گفت: مبحث گردشگری در تالاب‌ها با سازمان محیط زیست باید دنبال شود.

هم چنین حاج رسولی‌ها در خصوص طرح‌های انتقال آب اظهار کرد: باتوجه به شرایط مطلوب در دریای عمان و خلیج فارس برای انتقال آب، برنامه‌هایی را در نظر گرفتیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دریای عمان از اولویت‌های طرح انتقال آب است، گفت: بعد از دریای عمان، خلیج فارس و سپس شمال کشور در رتبه‌بندی انتقال آب قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: وزارت نیرو برنامه‌ای در جهت اتکای آب شبرین کن‌ها برای تامین آب شرب در جنوب کشور، تدوین کرده است؛ همچنین انتقال آب به فلات مرکزی و شرق کشور از لحاظ فنی جای سوال ندارد، اما از لحاظ اقتصادی باید مورد بررسی قرار بگیرند.


حاج رسولی‌ها گفت: تا آخر امسال امکان انتقال آب به بخشی از صنایع گلگهر و معادن استان کرمان با سرمایه گذاری بخش خصوصی ممکن می‌شود که این مساله نشان می‌دهد این پروژه در دست عملیاتی شدن است؛ همچنین تحقق طرح انتقال آب برای پسته و سایر صنایع، نیازمند ارزیابی اقتصادی است، زیرا انتقال هر مترمکعب آب به طور میانگین به عبارتی ٥٠ هزار تومان در هر متر مکعب هزینه دارد.


مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص ابلاغ کاهش ضریب تعدیل پروانه‌ها برای تمامی دشت‌های کشور گفت: شورای حفاظت منابع آب با برگذاری جلسات سازگاری با کم‌آبی استان‌ها باید بتوانند ضریب تعدیل‌ها را روی پروانه‌ها اعمال کند که در این صورت قطعا نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.


این مقام مسئول در خصوص طرح تعادل‌بخشی بیان: دولت بر اساس ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه، وظیفه دارد برای مقابله با بحران کم‌آبی، افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی و ارتقای بهره‌وری و جبران تراز آب‌های زیرزمینی برنامه‌ریزی و اقدام کند.

 

حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: اعتبار طرح تعادل‌بخشی در ۱۰ سال اول طرح ۲۷۵ میلیارد تومان بوده است؛ همچنین تخصیص اعتبارات را یکی از چالش‌های موجود در این زمینه است که در برنامه ششم توسعه عمده دریافتی‌ها و تامین تخصیص، از طریق استفاده از اسناد خزانه، اوراق مشارکت و تهاتر‌ها درنظر گرفته شده است، اما برای طرح‌های تعادل‌بخشی بخاطر داشتن ماهیت حاکمیتی نمی‌توان از اوراق مشارکت استفاده کرد.


بیشتر بخوانید:افزایش ۳۸ درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته / ورودی ۷ میلیارد متر مکعب آب به سد‌ها 


به گفته حاج رسولی‌ها انسداد چاه‌های غیرمجاز را یکی از برنامه‌های این طرح است که تا قبل از آغاز طرح تعادل‌بخشی حدود ۱۸ هزار حلقه چاه‌های غیرمجاز مسدود شده است که از ابتدای دولت یازدهم تا الان ۶۳ هزار حلقه چاه مسدود شده است.

وی در رابطه با نصب کنتور‌های هوشمند گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم ۵۵ هزار حلقه چاه به نصب کنتور مجهز شدن درحالی که تا قبل از سال ۱۳۹۴ در کشور فقط ۱۶ هزار حلقه چاه به کنتور هوشمند تجهیز شده بودند.

حاج رسولی‌ها در پایان یکی از ویژگی‌های خوب سیلاب‌های سال گذشته را در توجه جدی‌تر مسئولان به حساسیت‌ها و هشدار‌های وزارت نیرو دانست و گفت: تنظیم لایحه قانون حفاظت از رودخانه‌ها با هدف ایجاد یکپارچگی در قوانین بالادستی در حال بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار