به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس صادق زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان صبح امروز در نشست تخصصی بررسی مسائل اجتماعی دانشجویان دانشگاهها زیرمجموعه گروه کاری اجتماعی، فرهنگی استان کرمان گفت: مددکاری رویکردی برای دستیابی به تصمیمات مناسب است و در استانی، چون کرمان که خیرین هم رویکرد مددکاری دارند، باید دانشگاه هم به این رویکرد مجهز شود.
او مدیریت برمسائل اجتماعی را از اقدامات مهم مددکاری دانست و افزود: تربیت مددکارانی که بتوانند نقش درستی در حل وفصل مسائل اجتماعی را به انجام برسانند، وظیفهای مهم است که باید اجرایی شود وپیامدهای ناگوار کمبود چنین مددکارانی در استان جبران شود.
صادق زاده با تشریح وظایف گروه کاری اجتماعی، فرهنگی گفت: بررسی مسائل اجتماعی دانشجویان و استفاده از ظرفیتهای مددکاری برای رسیدگی به این مسائل ضرورتی است که گروه کاری اجتماعی، فرهنگی نیز ضمن تایید این ضرورت بر بررسی آن تاکید دارد.
بارانی معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در تشریح وضعیت مسائل اجتماعی دانشجویان در دانشگاهها در این نشست، عنوان کرد: بر اساس بررسیهای انجام شده، بیشترین مسائل متوجه دانشجویان ساکن خوابگاه است که در اولویت بندی دانشجویان خوابگاههای خودگردان بیشتر گرفتار مسائل اجتماعی هستند.
بارانی با بیان اینکه از ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجوی مشغول به تحصیل ۲ هزار و ۵۰۰ نفرشان ساکن خوابگاه هستند تصریح کرد: شرایط خانوادگی و سختیهای درسی و تحصیلی دو عامل اصلی در بروز و شیوع آسیبهای اجتماعی است که دانشجویان در معرض قرار میگیرند؛ بنابراین دانشگاه با تشکیل تیم همتایاران سلامت روان نسبت به ارائه خدمات گوناگون به دانشجویان اقدام کرده است.
محسن شمسی رئیس دانشگاه جامع علمی، کاربردی استان در این جلسه، مهارت آموزی برای گروههای مختلف به ویژه دانشجویان را ضروری دانست و گفت: شناسایی مسائل اجتماعی که دانشجویان دچار آن هستند از طریق روشهای مددکاری میتواند تعریف درستی از مساله این گروه برای برنامه ریزیهای بعدی ارائه کند.
زهرا موسی پور مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان با بیان اینکه همه پیشنهادات مطرح شده در گروههای تخصصی کوچکتر قابل بررسی است، افزود: از دانشگاهها انتظار داریم با ارزیابیهایی که انجام میدهند، مشخص کنند آسیب یا مسئلهای که دانشجویان با آن روبه رو هستند، کدام است.
او جدا شدن دانشگاه از جامعه را شایسته ندانست و گفت: مدیران و اساتید دانشگاه باید ورود دانشجویان را به متن جامعه فراهم کنند تا درک درستی از واقعیات اجتماعی پیدا کنند.
در این جلسه تخصصی توجه به اسناد بالادستی؛ شناسایی و اولویت بندی مسائل اجتماعی موجود در دانشگاه ها، استفاده از ظرفیت مددکاری به طور گسترده، فراهم کردن زمینههای نشاط اجتماعی دانشجویان از مهمترین پیشنهاداتی بود که طرح شد و تشکیل کارگروهی خاص بررسی مسائل اجتماعی دانشجویان مورد توافق قرار گرفت.
انتهای پیام /س