وحدتی گفت: بخش خصوصی صنعت برق تولیدکننده بیش از ۶۰ درصد برق مصرفی کشور محسوب می‌شود

۶۰ درصد برق مصرفی کشور توسط بخش خصوصی تامین می‌شودبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وحدتی رئیس سندیکای صنعت برق کشور در نشست مطبوعاتی با فعالان بخش خصوصی صنعت برق کشور گفت: بخش صنعت برق که تولیدکننده بیش از ۶۰ درصد برق مصرفی کشور محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید:  تلفات شبکه توزیع برق به ۱۰ درصد رسید / صرفه جویی ۳۸۰۰ مگاواتی برق


او ادامه داد: در حال حاضر صنعت برق کشور با مشکلاتی روبه رو شده و هیچ مرجعی به دنبال حل چالش‌های پیش رو این بخش نیست بنابراین چنانچه این روند ادامه یابد ورشکستگی بسیاری از سرمایه گذران نیروگاهی، عدم تولید برق و عدم سرمایه گذاری‌های جدید متحمل است که این امر کشور را دچار بحران شدید خاموشی در سال‌های نه‌چندان دور خواهد کرد.

رئیس سندیکای صنعت برق کشور اضافه کرد: برق یک کالای استراتژیک و انحصاری در کشور است، متاسفانه مشکلات در هرصنعتی وجود دارد که باید به دنبال راه حل آن باشیم تا مشکلات برطرف شود، متاسفانه نوسانات ارزی در چندین دوره در کشور رخ داده که این خود باعث چالش جدی بخصوص صنعت برق شده است.

وحدتی گفت: متاسفانه امروزه سرمایه گذاری در بخش خصوصی دچار چالش شده که باید یک حمایت ویژه‌ای از سوی دولت و مجلس شود.

او ادامه داد: در حال حاضر سالیانه وزارت نیرو یک میلیارد دلار برق صادر می‌کند که اگر ۳۰ درصد آن را به مشکلات صنعت برق اختصاص دهد این چالش برطرف می‌شود.

وحدتی افزود: به طور کلی اگر مشکلات صنعت برق در کشور حل نشود دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شویم که می‌توان گفت تابستان سال آینده مشکل بزرگی رخ می‌دهد که با چندصد میلیارد تومان هم برطرف نمی‌شود.

رئیس سندیکای صنعت برق کشور تصریح کرد: سرمایه گذاری‌های اخیر طرح‌های نیروگاهی غالبا با استفاده از تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی انجام شده است، اما سرمایه گذران برای باز پرداخت اقساط با مشکلات جدی مواجه هستند.

او گفت: ثابت ماندن نرخ خرید برق از سوی وزارت نیرو از یک طرف و افزایش شدید نرخ ارز طی دو سال گذشته از طرف دیگر توانایی این شرکت‌ها را در بازپرداخت اقساط غیر ممکن کرده است.
 
وحدتی بیان کرد: به طور مثال متوسط رقم سرمایه گذاری برای احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۴۸۴ مگاوات حدود ۳۱۰ میلیون یورو می‌باشدو سرمایه گذاری باید تسهیلات اخذ شده را به همراه سود متعلقه طی پنج و نیم سال و با اقساط سالیانه حدود ۶۰ میلیون یورو باز پرداخت  کند.

در ادامه رضا حدادیان عضو سندیکای صنعت برق با بیان اینکه ساخت هر نیروگاه با ۲۰ درصد آورده سرمایه گذار و ۸۰ درصد تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی انجام می‌شود، افزود: وقتی فروش محصول برق به دولت با قیمت پایین صرفه نداشته باشد اجازه توقف تولید را هم نمی‌دهند و آن را امنیتی می‌کنند و از طرف دیگر مانع از صادرات برق بخش خصوصی نیز می‌شوند.

او با تاکید بر اینکه در پروژه شوباد ۲۴۰ میلیون یورو در سال ۱۳۹۴ وارد خط تولید شد، افزود: در همان سال دولت ۵۵ میلیون یورو بدهکار بود و سال بعد آن هم بدهکاری‌های بعدی اضافه شد و امروز به ۱۱۱ میلیون یورو رسیده است. در چنین شرایطی پروژه اجرا شده ۶۰ میلیون یورو در سال به بانک‌ها باید بازپرداخت داشته باشد و ۱۵ میلیون درآمد دارد و دولت حاضر نیست به جای پرداخت تسهیلات نیروگاه را تحویل بگیرد.

حدادیان گفت: در حال حاضر یک میلیارد دلار صادرات برق داریم و اگر اجازه می‌دادند ۳۵۰ میلیون یورو صادرات برق انجام شود مشکلات حل می‌شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: صنعت برق ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار