بهشتی گفت: باوجوداینکه قم دارای جمعیت روستایی کم است، ولی رویکرد اشتغال‌زایی روستایی در این استان موجب تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس به روستا‌ها شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم روز چهارشنبه در سی و سومین نشست مدیران کل امور روستایی و شورا‌های استانداری‌های کشور در سالن کرامت استانداری قم،گفت: توسعه روستایی سهم مهمی در رونق اقتصادی کشور دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ادامه داد: توجه به توسعه اشتغال در روستا‌ها موجب گره‌گشایی بسیاری از مشکل‌های اقتصادی کنونی در روستا‌ها و کشور خواهد شد.

بهشتی گفت: در ۴۰ سال گذشته خدمات بسیار گران بهایی در حوزه روستایی ارائه‌شده است و این موجب شده تا وضعیت امروز روستا‌های کشور در زمینه زیرساختی، کیفیت زندگی و ارتقای سطح خدمات قابل‌مقایسه با گذشته نباشد.

او افزود: پیشرفت‌های انجام‌شده در توسعه روستا‌ها در کشور بسیار چشمگیر است، ولی تا حد مطلوب هنوز فاصله‌داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم روستا را پیش‌قراول اقتصاد مقاومتی دانست وافزود: نوع سبک زندگی روستاییان در طول تاریخ تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی بوده که در این مسیر روستاییان بر مشکل‌ها و محدودیت‌های طبیعی با سخت‌کوشی غلبه کردند.

بهشتی، توجه به توسعه روستا‌ها را مطالبه جدی مسئولان استانی دانست و گفت: سیاست‌های واحد دولت برای توسعه روستایی می‌تواند نقش مهمی در ارتقای اشتغال‌زایی، بهبود سطح کیفی و همچنین تثبیت جمعیت در روستا‌ها شود.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

جمعیت روستایی قم در همه بخش‌های این استان پراکنده‌اند؛ قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است؛ جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم، کمتر از پنج درصد جمعیت کل استان است.

همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در قم از نعمت برق، بیش از ۱۰۰ روستای استان از نعمت گاز و تمام روستا‌های قم از راه دسترسی آسفالت برخوردار هستند ضمن اینکه در ۱۵۲ روستای استان شامل همه روستا‌های بالاتر از ۲۰ خانوار و نیز برخی از روستا‌های با کمتر از این میزان جمعیت، طرح هادی تهیه و تصویب‌شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار