دانشجویان دانشگاه تبریز یک اپلیکیشن طراحی کرده‌اند که قابل نصب روی گوشی‌های هوشمند است و با طراحی گرافیکی مناسبی که دارد اطلاعات را به راحتی در اختیار کشاورز قرار می‌دهد.

کریمان/ سامانه پایش خطی‌کار کشاورزیعلی غفارنژاد دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکانیک دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یک سیستم هوشمند خطی‌کار ساخته‌ایم که در زمین‌های کشاورزی برای کاشت غلات مورداستفاده قرار می‌گیرد.

او در ادامه گفت: ممکن است حین کاشت زمین قسمتی از آن نکاشت باقی بماند، این دستگاه برای همین طراحی شده است که بتواند این قسمت‌ها را بررسی و به صورت لحظه‌ای به کشاورز یا راننده حین کار گزارش دهد که هدایت آن از طریق اپلیکیشن مخصوص آن انجام می‌شود.

غفارنژاد اظهار کرد: برای نمایش اطلاعات دریافتی می‌توان علاوه بر مانیتور اختصاصی از اپلیکیشن طراحی شده و قابل نصب روی گوشی‌های هوشمند استفاده کرد که با طراحی گرافیکی مناسبی که دارد اطلاعات را به راحتی در اختیار کشاورز قرار می‌دهد، به طوری که کشاورز با یک نگاه کلی می‌تواند از وضعیت کار خود آگاه شود.


بیشتر بخوانید: سمپاشی دقیق هوایی توسط ربات‌های پرنده

این دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکانیک دانشگاه تبریز تصریح کرد: با توجه به اینکه در کاشت محصولات کشاورزی همیشه مشکلاتی وجود دارد و بذرپاشی نامناسب در سطح زمین‌های کشاورزی صورت می‌گیرد ممکن است قسمت‌هایی از زمین‌ها نکاشت باقی بماند که در کشور ما تقریباً ۸۰ هزار هکتار مساحت در زمین‌های کشاورزی سالانه نکاشت باقی می‌ماند.

غفارنژاد با اشاره به تفاوت این اپلیکیشن با نمونه خارجی آن، گفت: نمونه خارجی تحت تاثیر گردوغبار قرار می‌گیرد و رصد و بررسی آن دچار اختلال می‌شود، اما در این نمونه ساخته شده با گذاشتن سنسور‌های مخصوص مشکل گردوغبار را حل کرده‌ایم و کاملاً ایزوله است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکانیک دانشگاه تبریز بیان کرد: ما به عنوان دانشجویان جوان به تازگی در حوزه تولید قدم گذاشته‌ایم و انتظار حمایت از سوی وزارت کشاورزی و کشاورزان و سرمایه‌گذاران داریم تا بتوانیم مشکلات و چالش‌های کشور در زمینه محصولات مانند غلات و ... را حل کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.