به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسننژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه رسانه ملی میتواند تأثر مهمی در تغییر نگرش جامعه نسبت به کسب درآمد و سرمایه داشته باشد، گفت: متأسفانه یک برداشت عمومی در جامعه وجود دارد که کسی که پولدار شده حتما کار خلافی انجام داده، اما برنامههایی مانند «میدون» میتواند این نگرش را تغییر داده که لزوما هر کسی که پولدار است از راه نامشروع به این مرتبه نرسیده و بسیاری از افراد با مرارت و تحقق ایدههای خود به این جایگاه رسیدهاند.
حسننژادبا اشاره به اینکه قطعا پرداختن به مقوله کارآفرینی نقش مهمی در زمینه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید دارد، عنوان کرد: اما مسئلهای که وجود دارد این است که عموما کارآفرینی با اشتغال اشتباه گرفته میشود، کارآفرینی یعنی کسی که یک ایده را تبدیل به محصول کند و قطعا در این زمینه موانع و شکست هم وجود دارد، اما اشتغالزایی مقوله دیگری است.
وی همچنین در خصوص نقش برنامه «میدون» در حوزه کارآفرینی در کشور تصریح کرد: چه عدهای باور داشته باشند و چه نه، رسانه و به ویژه تلویزیون مؤثرترین کانال ارتباطی با مردم است و به جهت ارتباط قوی با افکار عمومی تأثیر فراوانی نیز بر آنها دارد لذا پرداختن به مقوله کارآفرینی در این رسانه تأثیر مهمی در معرفی این افراد و ایدههای آنها در افکار عمومی دارد.
بیشتر بخوانید: بزرگ ترین میلیادرهای ایران را بشناسید.
این نماینده مجلس دهم ادامه داد: متأسفانه یک برداشت عمومی در جامعه وجود دارد که کسی که پولدار شده و صاحب صنایع و کارخانه است حتما کار خلافی مرتکب شده است که خوب تولید برنامههایی همچون «میدون» میتواند این نگرش را تغییر داده که لزوما هر کسی که پولدار است از راه نامشروع به این مرتبه نرسیده و بسیاری از افراد با مرارت و سختی و تحقق ایدههای خود به این جایگاه رسیدهاند همان طور که اگر شما زندگینامه بسیاری از صاحبان کالاهای برند و معروف را نگاه کنید متوجه این امر خواهید شد.
حسننژاد با تأکید بر اینکه وقتی جوانان در یک برنامه سراسری با این کارآفرینان آشنا میشوند اعتماد به نفس پیدا میکنند که من هم میتوانم با پشتکار و تحصیل به این مرتبه برسم، گفت: من در دوران فوق لیسانس تحقیقی داشتیم که ضمن آن با ۱۰۰ نفر از کارآفرینان و صاحبان صنایع مصاحبه کردم و در آنجا دیدم که این افراد چقدر زمین خوردند، نترسیدند، ریسک کردند، اما کوتاه نیامدند و همان افراد امروز صاحب کارخانجات بزرگ کشور هستند.
او اضافه کرد: نکته دیگر اینکه نخبگان متوجه میشوند این است که این افراد صرفا با رانت و دلار ۴۲۰۰ به اینجا نرسیدند بلکه اعتماد به نفس داشتند تا ایدههای خود را به محصول تبدیل کنند، متوجه میشوند که ایدههایی که شکست خورده چه بوده و چه راهی را باید بروند، چراکه امروز پردیسها و فضاهایی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی برای تولید و فنآوری وجود دارد که نخبگان میتوانند برای تبدیل ایده به محصول از آنها کمک بگیرند.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: مسئله دیگر این است که باید بدانیم که جدای از این کارآفرینان، ما با گروهی از افراد روبرو هستیم که نخبگان سازمانیاند یعنی محصول تولید نمیکنند، اما در حوزه سازمانی با ایدههای خود میتوانند منابع انسانی، طبیعی و یا اقتصادی را مدیریت کنند که به نظر من این هم بسیار مهم است، چون گاهی آن قدر شوق جوانگرایی ما را میگیرد که فکر میکنیم باید همه آنها که مثلا قدیمیترند و حتی ۵۰ ساله شدند بیرون بیندازیم در حالیکه نمیشود همه را با یک چوب زد و برخی از این افراد سرمایههای کشور هستند که باید از آنها استفاده کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه در واقع این افراد کارآفرین سازمانی به حساب میآیند که توانستهاند یک سازمان، شرکت و نهاد را با ایدههای خلاق و پشتکار خود احیا کنند، بیان کرد: لذا باید با گذاشتن جوانان در کنار این افراد سعی کرد تا این انتقال تجربیات اتفاق بیفتد، البته به نظر من روی همه اینها باید شاخه به شاخه کار کرد.
او گفت: نکته دیگری که جامعه باید به آن توجه کند این است که بعد از معرفی افراد و مشهور شدن یک کارآفرین در برنامه نباید این فرد زیر ذرهبین قرار گیرد که خوب از کجا آوردی و چه کار کردی، با چه وسیلهای پولدار شدی بلکه همچنان از او حمایت کنیم. البته به نظر من باید در چنین برنامههایی به مشاغل و ایدههایی پرداخته شود که سطح گستردهتری داشته و جواب خود را پس دادهاند، چون از یک طرف به وسیله آن میتوان تعداد بیشتری از افراد را به کار گرفت و از طرف دیگر در بحث کارآفرینی قطعا از هر ۱۰۰ ایده یکی از آنها به نتیجه میرسد.
انتهای پیام/