طالعی گفت: ماموریت اصلی این نوع ماهواره‌ها کنترل ترافیک هوایی و اخذ داده‌های پرواز هواپیما‌ها است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد  طالعی معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر طوسی درباره و دیگر تولیدات مهندسی و فناوری محققان دانش بنیان خواجه نصیر طوسی اظهار کرد: دانشگاه خواجه نصیر بیش از ۹۰ سال در عرصه آموزش‌ عالی و همین‌ طور اجرای پروژه‌های مختلف صنعتی کلان کشور همکاری و مشارکت داشته است که یکی از دستاورد‌های اخیر هم  در حاشیه جشنواره دستاورد‌های پژوهش و فناوری کشور  مورد تقدیر قرار گرفت و به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد.

 طراحی ماهواره مکعبی نصیر ۱

 ویژگی‌های خاص این نوع ماهواره‌ها

او با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره مکعب نصیر ۱، گفت: ویژگی‌های خاص این نوع ماهواره‌ها که می‌توان به آن اشاره کرد مبنی بر سبک بودن و هزینه کم ساخت آنهاست، سهولت نسبی در طراحی و عدم نیاز به زیرساخت‌های مشابه با ماهواره‌های بزرگ برای قرار گرفتن در مدار باعث شده است که وضعیت فضایی دنیا توجه ویژه‌ای به طراحی و ساخت این نوه ماهواره‌ها داشته باشد.

بیشتر بخوانید:چالش دانشگاه خواجه نصیر برای اجرای «دانشگاه بدون دخانیات»/ استقرار نظام ایمنی و سلامت در سرا‌های دانشجویی


 زمان شروع پروژه

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر طوسی بیان کرد: شروع این پروژه از مسابقه طراحی ماهواره‌های مکعبی آغاز شد که یک تیم از دانشگاه خواجه نصیر طوسی در این مسابقه شرکت کرد و توانست در مرحله طراحی این نوع ماهواره موفق شود و در ۳ تیم برتر این نوع طراحی قرار گرفت و مجوز آن را پیدا کرد تا طی قراردادی وارد مرحله فاز دوم یعنی فاز ساخت نمونه نیمه صنعتی این ماهواره قرار گیرد.

 ماموریت اصلی این ماهواره چیست؟

طالعی افزود: ماموریت اصلی این نوع ماهواره‌ها درواقع کنترل ترافیک هوایی و اخذ داده‌های پرواز هواپیما‌ها در منطقه‌ای است که تحت پوشش این ماهواره قرار می‌گیرند. همین طور پیش بینی شده است که این ماهواره در صورت عدم قطع ارتباط با ایستگاه زمینی امکان وصل شدن با ماهواره‌های دیگر و تبادل اطلاعات و ارسال آن‌ها به کاربران زمینی را داشته باشد.

 زمان دادن طرح به سازمان فضایی

او تصریح کرد: ما موفق شده‌ایم اولین تیمی باشیم که نسخه‌ای را آماده و به سازمان فضایی کشور تحویل دهیم. در صورت تامین منابع مالی تیم آمادگی این را دارد که بتواند وارد فاز بعدی شود و ماهواره‌ای که قابلیت لانچ در مدار را داشته باشد طراحی کند.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر طوسی گفت: از ویژگی‌های دیگر این کار که در دانشگاه خواجه نصیر طوسی انجام شده، تشکیل چندین هسته کار دانشجویی است، یعنی دانشجویان در مقاطع مختلف کارشناسی تا دکتری وقت خود را صرف این پروژه کرده‌اند و همین‌طور دانشگاه‌های مختلف هم در این کار مشارکت داشتند، دانشگاه‌هایی مانند هوافضا و برق، مکانیک. مزیت‌های دیگر این کار عمده در واقع تجهیزات داخل این ماهواره‌ها است که در آزمایشگاه‌های تحقیقات فضایی دانشگاه ساخته شده و عملا تجهیزات بومی شده‌ هستند. این تجهیزات به ما این امکان را می‌دهند که بتوانیم مدل‌های بعدی نصیر را راحت‌تر و سریع‌تر تولید کنیم.

 طراحی ماهواره مکعبی نصیر ۱

 محصولات دیگر این جشنواره چیست؟

طالعی اظهار کرد: محصول دیگری که در همین جشنواره مورد تقدیر قرار گرفت فعالیتی است که ما در پژوهشکده شیمی انجام می‌دهیم. این پژوهشکده در زمینه تولید مواد موثر دارویی فعالیت می‌کند که تاکنون بیش از ۳ طرح ملی را با حمایت معاون علمی فناوری ریاست جمهوری اجرا کردیم و خروجی آن منجر به سنتز ۱۲ قلم ماده موثر دارویی شد که دارای کاربرد‌هایی در حوزه درمان بیماری‌های سرطانی و ناباروری، تیرو و دام‌ها هستند.

 تجاری سازی این نوع ماهواره‌ها

او بیان کرد: همان طرحی که اشاره کردیم منجر به ایجاد شرکت دانش بنیان زایشی در کشور شده است و نتیجه این محصول در اختیار شرکت‌های داروسازی برای تولید انبوه آنها ایجاد شده است. ما به دنبال رفع تسهیلاتی برای اعضای گروه هیئت علمی هستیم، در همین راستا مرکز توسعه و انتقالمان را تاسیس کرده‌ایم و ماموریتی که برای این مرکز در نظر گرفته‌ایم فناوری‌هایی است که در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویان مقاطع تحصیلی تکمیلی‌ یا پروژه‌های صنعتی، تحقیقاتی که توسط اعضای هیئت علمی انجام می‌دهند است.

در آخر طالعی گفت: امیدواریم با رصد و تسهیلات بتوانیم یک انباردار مناسبی برای دستاورد‌های تحقیقاتی و فناوری دانشگاه را ارائه دهیم که در مرحله بعد با پیدا کردن سرمایه گذار این ایده‌ها و طراحی‌ها به مرحله تجاری سازی و ارائه به سطح جامعه ایفا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۰۶ دی ۱۳۹۸
بخاطر نبودن جاذبه معمولا ماهواره ها شكل يكنواختي ندارن و خيلي درهم و برهم اند
آخرین اخبار