دانایی فر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

مذاکرات آمریکا و طالبان مهم ترین رویداد در سال ۲۰۱۹

دیپلمات پیشین ایران گفت: مذاکرات آمریکا و طالبان مهم‌ترین رویداد‌ سال گذشته میلادی بود.

منطقهحسن دانایی فر سفیر اسبق کشورمان در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مهمترین رویدادهای منطقه اظهار کرد: سال ۲۰۱۹ یکی از سال‌های پر حاشیه در رابطه با مسائل منطقه‌ای بود که جریان مذاکرات آمریکایی‌ها با طالبان با توجه به دیدگاه و رویه عمل این گروه در گذشته بود که می توان از آن به عنوان عجیب  ترین رخداد سال  نام برد.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: مسئله یمن از موضوعاتی بود که سال گذشته در خاورمیانه پررنگ بود. پیام اصلی سال ۲۰۱۹ جنگ یمن نوعی تعادل بین قوای طرفین بود و  منجر به ایجاد توازنی  میان یمن و سعودی‌ها شد،همچنین  توانایی و  اقدامات کمیته مردمی و ارتش یمن موجب تعجب و در نتیجه بازدارندگی برای سعودی‌ها و کشور‌های فرامنطقه‌ای که پیرو باشد. از مهم‌ترین موضوعاتش بود البته در پرونده یمن تلاش‌هایی برای شروع مذاکرات انجام گرفت طرف یمنی‌ها تلاش‌های زیادی کرد، اما طرف مقابل سعودی و ائتلاف سعودی – اماراتی در عمل تعهداتشان را انجام ندادند.

دانایی فر افزود: می توان  گفت سال ۲۰۱۹  برای سوریه سال پیروزی  و غلبه بر باقیمانده مجموعه‌های تروریستی اطراف دمشق در اوایل ماه‌های اول سال ۲۰۱۹ بود  که توانستند  درصد قابل توجهی از مخالفین و تروریست‌ها را در اطراف دمشق و جنوب این کشور پاکسازی کرده و در منطقه ادلب مستقر شوند، تاکنون نیز پاکسازی مناطق ادلب توسط دولت سوریه در حال انجام است. علاوه بر این  حمله ترکیه به شمال سوریه و ایجاد منطقه حائل بود که نه ترکیه توانست به اهداف مورد نظر خود برسدو نه  رفتار آمریکایی‌ها نتیجه داد، بلکه در نهایت هم پیمانان آمریکا درباره  تعهد و وفاداری این کشور نسبت به خودشان دچار تردید جدی شدند.

دیپلمات اسبق کشورمان با اشاره به مسائل مربوط به سرزمین های اشغالی  توضیح داد:  امسال فلسطین چندین دور درگیری‌های پر تنشی را نسبت به قبل در غزه با رژیم اشغالگر قدس تجربه کرده است و آستانه تحمل رژیم صهیونیستی را در مقابل مقاومت در غزه به رکورد جدیدی کمتر از ۴۸ ساعت رساند که با فاصله  های زمانی مختلف  این  حملات ادامه داشته، می توان گفت  بالانس نسبی قدرت  نظامی نیز میان نیروهای مجاهد فلسطینی در مواجهه با رژیم صهیونیستی رخ داده است که با توجه به قدمت تنش و درگیری در سرزمین های اشغالی می توان آن را   در ردیف  حوادث مهم سال ۲۰۱۹ به شمار آورد.

او در خصوص تحولات اخیر در لبنان و ماجرای استعفای نخست وزیر این کشور لبنان بود که هنوز هم ادامه دارد،اضافه کرد:  موضوع عراق است که از حدود ۱۰۰ روز قبل ماجرای اجتماعی شروع شد، نیاز‌های جدی و واقعی که توسط مردم شروع شد مبارزه علیه فساد و علیه بیکاری و خدمات عمومی، اما بلافاصله کسانی و جریاناتی از داخل و خارج تلاش کردند موج سواری کنند و بر این حوادث سوار شوند که در حال حاضر پرونده اجتماعی تبدیل به یک پرونده سیاسی شده، در کنار این پرونده سیاسی که رقابت بین احزاب و گروه‌ها هم می‌شود آن را نامید حوادث دیگری را هم هنجارشکنانه توسط بعضی از عناصر که از فضای جدیدی که در داخل عراق بوجود آمده است سوء استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید:رشد افراطگرایی در افغانستان از مهم‌ترین رویداد شبه قاره هند در سال ٢٠١٩به شمار می رود


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار