نمایشگاه هفته پژوهش در حالی به کار خود پایان داد که ۲۷ دستگاه و دانشگاه و ۷۰ واحد فناور استان ۳۵۰ دستاورد پژوهشی و فناوری خود را به نمایش گذاشتند.

 به گزارش   خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  نمایشگاه هفته پژوهش در حالی به کار خود پایان داد که ۲۷ دستگاه و دانشگاه و ۷۰ واحد فناور استان ۳۵۰ دستاورد پژوهشی و فناوری خود را به نمایش گذاشتند.

از سالن که به نمایشگاه وارد می شوید در دوسمت غرفه های متعددی چیده شدند غرفه های پژوهشی که برای معرفی ایده و دستاوردهای جدید خود در نمایشگاه حضور پیدا کردند.
ایده

در میان این غرفه ها جوانانی سرگرم ارائه توضیحات  ایده خود به بازدید کنندگان بودند که با علاقه و انرژی خاصی طرح را بیان می کردند.

یکی از غرفه ها که متعلق به پارک علم و فناوری استان کرمانشاه بود طرحی به عنوان طرح توانمندسازی دانش آموزی را ارائه می کرد. پارک علم و فناوری استان در این طرح قصد دارد خدماتی در قالب کارگاه و دوره های آموزشی و مسابقات به دانش آموزان ارائه دهد.

سید میلاد فاطمی نیز یکی از همین جوانان خوش فکری است که با تیم همراهش ایده تازه ای طراحی کرده است او که کارشناس ارشد رشته برق دانشگاه خواجه نصیر است به استان خود بازگشته تا بتواند به دانش آموزان هم استانی خدمتی ارائه بدهد تا  به سهم خود بتواند مسیر آنان را برای آینده هموارتر کند.

او می گوید: با وجود اینکه می توانستیم بورسیه شویم اما ترجیح دادیم که بعد از پایان تحصیلات تکمیلی به کرمانشاه بیاییم تا به هم استانی های خود خدمت کنیم و تجربیاتی که داشتیم را برای توسعه استان خودمان به کار بریم.
ربات

وقتی در غرفه آن ها حضور یافتیم خانم جوانی نیز با گرمی از ما استقبال کرد و طرح را برایمان توضیح داد.

مینا ویسی  از طرح و ایده تیمشان برای همه دانش آموزان و به خصوص دانش آموزان  محروم می گوید : با توجه به خلا هایی که برای استعداد یابی دانش آموزان در شناخت مسیر اشتغال و انتخاب رشته مورد علاقه داریم سعی کردیم تمرکز خود را برای کمک به انتخاب مسیر درست این دانش آموزان بگذاریم و طرحی را برنامه ریزی کردیم تا هر دانش آموز با توجه به توانایی و مهارت هایی که دارد کار یا تحصیل خود را ادامه دهد.

او گفت: دانش آموزان محروم با توجه به امکانات کمتری که دارند با وجود استعدادهای بی نظیر به دلیل توان مالی پایین به دنبال این استعدادها  نمی روند در این طرح  که حاصل تلاش تیم تخصصی ما است سعی کردیم که به صورت رایگان و با برگزاری کارگاه های مختلف این شرایط را برای آن ها فراهم کنیم.
 دانش آموزان

سید وحید حقیقی مدیر این شرکت در گفت و گو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  نیز گفت: درصدد ایجاد  مرکز علم و فناوری کودکان و نوجوانان هستیم تا طی فرآیندی  استعدادهای دانش آموزان در زمینه های مختلف کشف شود و با بستر سازی مناسب مهارت لازم در این زمینه را کسب کنند به طور کلی 30 دوره در این طرح برگزار می شود که شامل 6 رشته اصلی تکنیکال  علوم پایه  هنر ورزش  فناوری اطلاعات انیمیشن  و بازی  سازی است.

 

او بیان کرد: در گام اول با حضور مدیران مدارس  کارگاهی برگزار کردیم  و به خواست مدیران نیز  جلسه ای با والدین دانش آموزان برگزار کردیم و در گام بعدی از آن ها می خواهیم  از میان 30 دوره با انتخاب هدفمند تعدادی از علایق خود را مشخص کنند و پس از انجام این مراحل تیم روانشناسی ما بر اساس مشاوره و آزمون های تخصصی به علاقه مندی ها و استعداد دانش آموزان پی می برد.
 دانش آموزان

حقیقی به اهمیت این  دوره ها اشاره کرد و افزود: در طی این فرآیند ما با دانش آموزان دو راه را طی می کنیم یکی مسیر دهی به علاقه مندی ها و دیگری توانمند سازی آنان است.

 او گفت: قسمت دیگری از کار ما  برگزاری مسابقات ایده شو است که  از دانش آموزان در ده زمینه مختلف ایده می گیریم  و سه نفر اول نیز برنده جوایز خواهند شد و  از این طرح های برتر حمایت می کنیم تا به  تولید برسند در واقع بین صاحبان سرمایه و صاحبان ایده ارتباط برقرار می کنیم. 

 حقیقی  با بیان اینکه کار آفرینی نقطه قوت این طرح است گفت:  هدف ما این است که نوجوانان بعد از کسب تخصص لازم بتوانند در این زمینه در آمد زایی داشته باشند که خوشبختانه پارک علم و فناوری این ایده ها را در تجاری سازی مورد حمایت قرار می دهد و همراه دانش آموزان هستیم تا آن ها را تا اخر مسیر ببریم و به تولید برسانیم.

او افزود: امروز شاهد هستیم که دانش آموزان به سمت کنکور می روند و دانشجویان فارغ التحصیل فاقد مهارت های لازم در زمینه تحصیلی خود هستند و در برخی موارد دستاوردی از تحصیلات دانشگاهی خود ندارند بسیاری از نوجوانان دارای استعدادها و پتانسیل های قوی از خلاقیت هستند اما با انتخاب مسیر اشتباه این خلاقیت از بین می رود.
وقتی جوانان برای کمک به دانش آموزان محروم آستین بالا می زنند

حقیقی با بیان اینکه دوره ها یک ساله است گفت: تاکنون 10 مدرسه را پایش کردیم و 500 دانش آموز نیز جذب شده است و در تلاشیم تا پایان سال تحصیلی به صورت ویژه تر آموزش مهارت ها را به دانش آموزان علاقه مند با هر سطح و توان مالی آغاز کنیم.


نمایشگاه دستاوردها پس از سه روز فعالیت به کار خود پایان داد در این نمایشگاه ایده های بسیاری به ثبت رسید و برخی از دستگاه های اجرایی نیز حمایت خود را از ایده های دانش بنیان اعلام کردند اما به ثمر نشستن این ایده ها  و استفاده از نیروهای جوان برای کار آفرینی اقشار جامعه موضوع قابل توجهی است که باید دو طرفه باشد و مسئولان هم از این طرح ها پشتیبانی کنند.
انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.