سخنگوی وزارت بازرگانی چین با انتقاد از لایحه دفاعی ۲۰۲۰ آمریکا، از این کشور خواست با خودداری از سیاسی‌کاری، به اصول بازار احترام بگذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، چین به شدت با پیش‌نویس دفاعی ۲۰۲۰ آمریکا بر ضد شرکت‌های چینی مخالف است و از واشنگتن می‌خواهد جانبداری سیاسی را کنار گذاشته و شرایط مطلوبی برای فعالیت شرکت‌های چینی ایجاد کند.

جائو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین، روز پنج‌شنبه در نشست خبری گفت: پکن اوضاع را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت و از منافع شرکت‌های چینی دفاع خواهد کرد.

او این سخنان را پس از آن مطرح کرد که سنای آمریکا قانون مجوز دفاع ملی این کشور را تصویب کرد. بر اساس این قانون، کمیته ناظر بر سرمایه‌گذاری خارجی در آمریکا تقویت می‌شود و ضمن بازنگری پیشنهاد‌های سرمایه‌گذاری مشخص می‌کند آیا چنین سرمایه‌گذاری‌هایی امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند یا خیر.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین همچنین افزود: «چین به شدت با این قانون مخالف است. زیرا فکر می‌کند مقرراتی که در این قانون آمده خرید محصولات چینی را محدود می‌کند؛ تحریم‌هایی را که برای کنترل صادرات محصولات چینی اعمال شده تقویت می‌کند و دخالت دولت در فعالیت‌های عادی شرکت‌های تولیدی به شمار می‌آید. این اقدام با مواردی همچون تجارت آزاد، عادلانه و برابر که آمریکا ادعایش را دارد در تناقض است و هم به نظم و ترتیب تجارت بین المللی آسیب می‌رساند و هم به امنیت زنجیره صنعتی جهانی زیان می‌زند.

جائو فنگ تاکید کرد: «ما از آمریکا می‌خواهیم به اصول بازار احترام بگذارد، عینک بدبینی را بردارد، از تکرار اشتباهات خودداری کند و شرایط مطلوبی برای همکاری تجاری و اقتصادی عادی بین شرکت‌های دو کشور فراهم آورد. چین با دقت اثرگذاری این قانون را بر شرکت‌های چینی زیر نظر می‌گیرد و هر اقدامی نیاز باشد برای محافظت از آنان در دستور کار قرار خواهد.»

او در پایان گفت: این قانون همچنین «رقابت راهبردی درازمدت با چین» را اولویت اصلی آمریکا قرار داده و بر همین اساس باید قابلیت‌های دفاعی تایوان را بهبود بخشد. چین، تایوان را استانی خودسر و نافرمان می‌داند که جزو قلمرو سرزمینی چین است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار