ملک‌زاده گفت: سهم ایران در تولید علم جهان ۲ درصد است در حالی که یک درصد از جمعیت جهان را دارا هستیم.

حوزه سلامت سهم ۳۰ درصدی در تولیدات علمی کشور داردبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا ملک‌زاده روز پنجشنبه در جشنواره هفته پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: رشد تولیدات علمی طی سال‌های گذشته در کشور حرکت رو به رشد داشته است به طوریکه ایران در زمینه تولید مقالات رتبه ۱۵ جهان و رتبه اول منطقه را در سال ۲۰۱۹ کسب کرده است.
 
وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ بیش از ۶۲ هزار و ۱۸۲ مقاله در ایران تولید شد و ۵۵ هزار استناد به این مقالات انجام شد که شاخص خوبی در جهان محسوب می‌شود.
 
وی گفت: شاخص ایران از نظر تعداد و انتشارات مقالات و ثبت مقالات پر استناد در جهان قابل قبول است و اینک سهم ایران در تولید علم جهان ۲ درصد است در حالی که یک درصد از جمعیت جهان را دارا هستیم.
 
ملک‌زاده با اشاره به فعالیت مراکز رشد و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در کشور افزود: هم‌اکنون ۳۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان کشور در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند و تاکنون ۳۴۰ محصول دارویی توسط این شرکت‌ها در کشور تولید شده است.
 
وی با اشاره به رشد نوآوری در کشور از طریق تحقیقات و فناوری ادامه داد: در گذشته رتبه ایران در نوآوری و فناوری ۱۰۶ بود که اکنون این رتبه به ۶۱ صعود کرده است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران در زمینه داروسازی پیشرفت شگرفی داشته است گفت: در گذشته ۳۰ درصد از دارو‌ها در داخل کشور تولید می‌شد که به دنبال پیشرفت‌های حاصله اکنون این رقم به ۹۵ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰۴ محقق و پژوهشگر ایرانی در صدر یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته‌اند که ۹۰ پژوهشگر از این تعداد مربوط به حوزه سلامت است.

وی حمایت از طرح‌های سلول‌های بنیادی و ژن‌درمانی، افزایش تعداد "اتاق‌های تمیز" ویژه تحقیقات آزمایشگاهی از ۱۰ به ۱۸ اتاق و فعالیت ۲۴ آزمایشگاه جامع تحقیقات در کشور را از ظرفیت‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی وزارت بهداشت عنوان کرد.

ملک‌زاده ادامه داد: ایران در زمینه سلول‌های بنیادی، پیوند کبد، فناوری نانو و پیوند مغز استخوان نیز طی سال‌های گذشته به پیشرفت‌های بسیار دست یافته و این دستاورد‌ها با وجود مشکلات و چالش‌ها، تحریم‌ها و محدودیت بودجه‌ای حاصل شده است.

وی کاهش بودجه تحقیقاتی در ایران را یکی از چالش‌های مهم دانست و گفت: سالانه ۷۰ میلیارد دلار به یارانه انرژی می‌دهیم، در حالی که کل بودجه تحقیقات در ایران ۷۰ میلیون دلار است.

وی افزود: هم‌اکنون بودجه کل تحقیقات کشور سه صدم درصد است در حالی که این میزان در کره جنوبی ۴.۵ درصد است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به رشد تولیدات علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: سالانه ۲ هزار مقاله در این دانشگاه تولید می‌شود و اکنون جایگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد از نظر تولید مقالات بعد از دانشگاه تهران قرار دارد و از دانشگاه‌های شهید بهشتی و شیراز پیشی گرفته است.

وی افزود: تاکنون ۱۳ هزار و ۴۱۰ مقاله توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ثبت رسیده است که ۱۳۰ هزار استناد به مقالات این دانشگاه در سطح جهان شده است و از این نظر از رشد خوبی برخوردار است.

در این مراسم از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی مشهد قدردانی شد.

این دانشگاه هم‌اکنون با بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۱ هزار کارمند بهداشتی و درمانی به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۶ دی ۱۳۹۸
ماشالله آفرین باریکلا. مسئول نماها فکر می کنند که مسئولیت و پیشرفت واقعی یعنی نمایش دادن. در این صورت رتبه ما با انگلیس و فرانسه و آلمان برابر است. آیا ما در حال حاضر از لحاظ پیشرفت با آنها برابر هستیم؟! بیست سال است این آمارها را می دهید/ ما این آمارها را نمی خواهیم پیشرفت واقعی را می خواهیم