بخشی از دیوار آجری سمت غرب بنای تاریخی قلعه کلات در شهر اهرم که ارزش تاریخی نداشته، بر اثر زلزله صبح امروز ریزش کرده است.

بخشی از دیوار کلات اهرم که ارزش تاریخی نداشت، ریزش کردبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نصراله ابراهیمی معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: پس از وقوع زلزله ۴.۹ ریشتری صبح امروز در شهر کلمه شهرستان دشتستان، کارشناسان میراث فرهنگی برای بررسی خسارات احتمالی به بنا‌های تاریخی به مناطق مختلفی که تحت تاثیر زلزله بودند اعزام شدند.

نصراله ابراهیمی افزود: با توجه به اینکه کانون زلزله  ۱۲ کیلومتری اهرم مرکز شهرستان تنگستان بود، بعد از وقوع زلزله به مرکز شهرستان تنگستان، شهر‌ها و روستا‌های اطراف اعزام و در حال تهیه گزارشی از خسارات احتمالی به بنا‌های تاریخی هستند.

او ادامه داد: تا این لحظه خسارتی در این زمینه وجود نداشته و فقط بخشی از دیوار آجری سمت غرب قلعه کلات در شهر اَهرَم ریزش کرده است که این دیوار نیز چندی پیش به دلیل نشست پی حرکت کرده بود.

 معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به اینکه بخش اعظم این قلعه در سال‌های اخیر دو مرحله مرمت و مقاوم سازی شده است، بیان کرد: مرحله سوم مرمت این بنا شامل حیاط این بناست که برای یک مرکز فرهنگی طراحی شده و حالا بخشی از دیوار آن که ارزش تاریخی نداشته و برای تامین حفاظت محیطی یک دیوار کار شده و قرار بوده در طراحی جدید قرار بر بازسازی آن بوده است به علت ارتفاع و نشست قسمتی از پی آن ریزش کرده و خسارتی به سایر بنای تاریخی وارد نشده است.ب

ابراهیمی افزود: طراحی این بخش از قلعه با برداشت‌های فنی در سال‌های اخیر صورت گرفته که به دلیل کمبود اعتبار دوباره مقاوم سازی نشده است.

او با اشاره به اینکه یگان حفاظت میراث فرهنگی در آماده باش کامل هستند، گفت: کارشناسان میراث فرهنگی به مناطق مختلف اعزام شده اند و تا این لحظه خسارت دیگری در حوزه میراث‌فرهنگی گزارش نشده است.

قلعۀ زائر خضرخان اهرمی (یکی از مبارزان علیه تجاوز انگلیسی‌ها به بوشهر) که به قلعۀ کلات معروف است، مربوط به دوره قاجار است و در جنگ جهانی اول زمانی که مردم استان بوشهر علیه حمله انگلستان قیام کرده بودند، از آن استفاده می‌شد.

این اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.