تیم پرنده نگری انجمن سبز چیا موفق به شناسایی و ثبت گونه‌ای پرنده به نام سسک شکیل در تالاب زریبار مریوان شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، مسئول کمیته پرنده نگری انجمن سبزچیا گفت:درادامه پایش روزانه تالاب زریبار، تیم پرندەنگری این انجمن موفق به ثبت گونه ای پرنده دیگر برای استان کردستان و این تالاب شد.

ناصح حسینی افزود:با شناسایی وثبت این گونه پرنده، تعداد گونە‌های پرندگان تالاب زیبای زریبار مریوان به عدد ۲۸۲ گونه رسیده است.

عضو کمیته ثبت پرندگان ایران یادآور شد: سسک شکیل ۱۰ سانتیمتر طول دارد، اندازه اش کوچک، دم بلند به رنگ نخودی زیتونی و پشت و تارک راه راه تیره و قهوەای است و پر‌های وسطی دم بلند و به طرف کناره‌های دم کوتاه‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: این پرنده مدام دمش را تکان داده و به شکل باد بزن در می‌آورد و در زیر دم لکه لکه‌های سیاه و قهوه‌ای کمرنگ درشتی دیده می‌شود که دارای پر‌های پوششی زیرین دم نخودی، منقار زرد تیره، پا‌ها زرد مایل به سبز تیره وفاقد خط ابرویی مشخصی است.

حسینی گفت: روی دم این پرنده در مقایسه با سسک جنبان، تیره‌تر و زیر دم روشن‌تر است و اغلب خود را در میان پوشش گیاهی مخفی می‌کند، اما به زودی با انسان انس می‌گیرد و به ندرت روی زمین دیده شده، ولی پرواز ضعیفی دارد.

وی با بیان اینکه صدای این پرنده شبیه «تری رل- تری رل» یا «ته زی‌ی –بیت» است، یادآور شد: زیستگاه این پرنده در مناطق خار بوته‌ای و پوشش گیاهی کوتاه مناطق خشک، اراضی زیر کشت و اراضی مخروبه حاشیه روستا‌ها و شهر‌ها است و در پوشش گیاهی بوته‌ای یا علفزار‌ها آشیانه می‌سازد.

انتهای پیام/م

برچسب ها: تالاب ، مناظر طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.