معاون بهبود تولیدات دامی قم:

قم با فعالیت ۸۰ درصدی واحد‌های مرغ تخم‌گذار یکی از قطب‌های مهم تولید تخم‌مرغ کشور است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: قم یکی از قطب‌های مهم تولید تخم‌مرغ کشور است و ۸۰ درصد واحد‌های پرورش پولت و مرغ تخم‌گذار در استان مشغول به فعالیت هستند.

قم با فعالیت ۸۰ درصدی واحد‌های مرغ تخم‌گذار یکی از قطب‌های مهم تولید تخم‌مرغ کشور استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، علی‌اصغر همت معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم، گفت: این میزان فعالیت با توجه به خسارت‌های سنگین بیماری آنفلوانزا به مرغداران استان در سال‌های گذشته، نشان از همت بالای فعالان این صنعت برای تامین امنیت غذایی مردم دارد.

علی‌اصغر همت اظهار کرد: در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان موجب معدوم شدن میلیون‌ها قطعه مرغ در قم شد و خسارت بسیار سنگینی به مرغداران استان وارد آمد.

او با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده برای ایمن‌سازی مرغداری‌های استان در برابر این بیماری، ادامه داد: با توجه به اقدام‌های صورت گرفته برای مقابله با بیماری آنفلوانزا پرندگان در استان، از سال گذشته تاکنون گزارشی مبتنی بر شیوع این بیماری در مرغداری‌های استان مشاهده نشده است.

همت تصریج کرد: ازآنجاکه به دلیل ماهیت این بیماری نمی‌توان خط پایانی برای شیوع مجدد آن متصور بود، برای افزایش سطح ایمنی مرغداری‌های استان با همکاری اداره کل دامپزشکی و تشکل‌های فعال در این صنعت اقدام‌های اساسی صورت گرفت.

او افزود: تشکیل کمیته‌های ساماندهی کود، خوراک دام، آموزش، اصلاح ساختار و آمایش مرغداری‌ها و همچنین کمیته پایش و گزارش‌گیری ازجمله تمهیداتی بود که برای مقابله با بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در قم انجام شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم خاطرنشان کرد: همچنین با تشکیل گروه ممیزی از تمامی واحد‌های پرورش پولت و مرغ تخم‌گذار که متقاضی فعالیت بودند بازدید کارشناسی صورت گرفت و پس از ارزیابی و رفع نواقص در جلسات کمیته فنی، مجوز فعالیت برای واحد‌های متقاضی صادر شد.

حدود ۶۰۰ واحد مرغداری در استان قم وجود دارد که از این تعداد ۳۱۱ واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت پنج میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه و ۱۷۴ واحد مرغداری تخم‌گذار به ظرفیت هشت میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه است.

قم چهارمین استان کشور ازنظر تراکم مرغداری‌های فعال است؛ این استان رشد قابل‌توجهی در صنعت طیور دارد و به‌طور میانگین هشت درصد نیاز تخم‌مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می‌کند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال بیش از ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

منبع : ایرنا
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار