جلسات خانگی قرآن، تاثیرگذار‌ترین راه گسترش کلام وحی

کارشناسان و بانیان جلسات خانگی قرآن کریم معتقدند، این محافل بهترین زمینه و تأثیرگذارترین راه برای توسعه فعالیت‎های قرآنی در کشورند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، توسعه فرهنگ قرآنی در بین آحاد مختلف اجتماع از طریق نهادهایی، چون اوقاف و امورخیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دارالقرآن‎های کریم، دانشگاه‎های علوم قرآنی، حوزه و... پیگیری می‌شود، ولی به بیان کارشناسان خبره فرهنگ قرآنی، چیزی که در جامعه اثربخشی خود را ثابت کرده است، برنامه‎هایی است که با محوریت مردم انجام می‎شود.

جلسات خانگی قرآن، تاثیرگذار‌ترین راه گسترش کلام وحی

آثار و برکات جلسات قرآنی مردمی

در همین راستا برگزاری جلسات منظم قرآنی در محلات و منطقه‎های شهری با حضور مردم و با مشارکت و میزبانی خود مردم، زمینه ساز توسعه جلسات خانگی در کشور را فراهم کرده که آثار و برکات بسیاری را برای جامعه دینی به بار آورده است.

در واقع، کار جهادی جلسات خانگی قرآن، حرکتی فرهنگی و ماندگاراست که می‌تواند ضمن ایجاد همگرایی بیشتر در بین اهل محل در جامعه تاثیرگذار باشد.

جلسات خانگی قرآن، تاثیرگذار‌ترین راه گسترش کلام وحی

تمسک به قرآن از دید روایات و احادیث

اگر این موضوع را در روایات و احادیث اهل بیت (علیهم السلام) نیز بررسی کنیم می‌بینم، یکی از اساسی‌ترین توصیه‌های پیامبر اسلام (صلوات الله علیه و آله و سلم) مانوس کردن هرچه بیشتر مردم با قرآن است، زیرا قرآن صادق‌ترین گفتار و رساترین موعظه هاست، رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ؛ هنگامی که فتنه‌ها، همچون پاره‌های شب تاریک، شما را در خود پیچید، برشماست که به قرآن تمسک جویید.»

حضرت علی (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و آله) چنین نقل کرده است: «خیارکم من تعلم القرآن و علمه؛ بهترین شما آن کسانی اند که قرآن را فرا گیرند و به دیگران آموزش دهند.»

در توضیح این حدیث باید گفت که برترین و والاترین دستاورد زندگی انسان علم و معرفت است و در میان علوم و معارف، قرآن کریم برترین علوم است، بنابراین، تلاش برای تعلم و تعلیم آن بهترین تلاش است و صاحبان این تلاش برگزیده‌ترین و بهترین انسان‌ها هستند.

جلسات خانگی قرآن، تاثیرگذار‌ترین راه گسترش کلام وحی

رونق محافل قرآنی خانگی در شهرستان زرند

محافل قرآنی خانگی از سال‌های دور در شهرستان زرند رونق فراوانی داشته و همچنان ادامه دارد و هر هفته با حضور در منزل یکی از ساکنین، محفل انس با قرآن در قالب روخوانی، روان خوانی و تفسیر این کتاب وحی برگزار می‌شود.

محله سادات نشین ریحان زرند یکی از محلات فعال در زمینه‌ی برگزاری جلسات قرآنی خانگیست که بیش از ۵۵ سال قدمت دارد.

علی تهامی، مسئول ساماندهی و هماهنگی محافل قرآنی محله سادات نشین ریحان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: محفل خانگی قاریان قرآن محله سادات نشین ریحان، بیش از ۵۵ سال در شهر زرند قدمت دارد و این مجلس قرآنی بیش از ۴۰ عضو دارد که در این محفل نورانی گروه‌های سنی مختلف حضور دارند.

او بیش از ۹۰ درصد شرکت کنندگان این محافل را جوانان و نوجوانان دانست و افزود: با دادن جایزه در این جلسات به کودکان، می‌توان موجب جذب آن‌ها به این نشست‌ها شد.

تهامی تصریح کرد: جلسات قرآن خانگی از آن جا که نخستین و بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی را شکل می‌دهد، زمینه آشنایی عمومی با فرهنگ قرآن و تربیت نسل قرآنی است.

جلسات خانگی قرآن، تاثیرگذار‌ترین راه گسترش کلام وحی

معصومه حاجی زاده از اعضای فعال مجالس قرآن خانگی نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: شرکت در این جلسات قرآنی، تاثیر زیادی در زندگی من و فرزندانم داشته است.

او افزود: با خواندن قرآن در زندگی آرامش پیدا می‌کنم و با مشکلات کمتری مواجه می‌شوم.

حاجی زاده تصریح کرد: از سوی دیگر این جلسات سبب ایجاد صله رحم می‌شود تا با دوستان، اقوام و آشنایان دیداری تازه کنم.

وقف ۴ خانه قرآنی در زرند

حجت الاسلام ابوالقاسم قادری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زرند هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، به تأثیر جلسات خانگی قرآن اشاره کرد و گفت: با این امر، هم منازل به نور قرآن منور می‌شود و هم نسلی قرآنی تربیت خواهد شد.

او از وقف چهار خانه قرآنی در زرند خبر داد و افزود: در دو خانه علاوه بر برگزاری جلسات قرآنی، به جوانان و نوجوانان قرآن آموزش داده می‌شود.

حجت الاسلام قادری اهدای قرآن و فرستادن استاد تفسیر قرآن را از برنامه‌های در دستور کار اداره اوقاف این شهرستان به منظور گسترش این جلسات قرآنی عنوان کرد.

او تصریح کرد: هر ساله مسابقاتی با طرح حافظان و قاریان قرآن در زرند برگزار می‌شود که هدایای برگزیدگان را این اداره متقبل می‌شود.

جلسات خانگی قرآن، تاثیرگذار‌ترین راه گسترش کلام وحی

قرآن بهترین دستورالعمل برای سعادت بشریت

حجت‌الاسلام آقاملایی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان زرند نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، قرآن کریم را بهترین دستورالعمل برای سعادت بشریت عنوان کرد و با بیان اینکه جلسات خانگی قرآن کریم، تاثیرگذار‌ترین راه گسترش کلام وحی است، گفت: برپایی جلسات سنتی قرآن کریم در سطح منازل این شهرستان یکی از تأثیرگذارترین برنامه‌ها، در خصوص ترویج فرهنگ قرآنی است که باید زمینه نهادینه کردن آن را در جامعه بیش از پیش فراهم آوریم.

او جلسات سنتی قرآن کریم در منازل را یکی از بهترین راهبرد‌ها در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و آموزش و فراگیری قرآن کریم دانست و افزود: متاسفانه امروزه قرآن سهم کمی در زندگی مردم دارد و در واقع نقش آن کمرنگ و این موضوع سبب ایجاد آسیب‌های زیادی در زندگی مردم شده است.

جلسات خانگی قرآن، تاثیرگذار‌ترین راه گسترش کلام وحی

تلاش برای شناسنامه دار کردن جلسات قرآنی

حجت‌الاسلام آقاملایی به آیات و روایات در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس روایات، کسی که قرآن را در زندگی به معنای واقعی استفاده کند، در‌های رحمت و شفای الهی بر او باز می‌شود.

او تصریح کرد: برای جلوگیری از کمرنگ شدن قرآن در زندگی مردم، اقدام به حمایت از جلسات قرآن خانگی و قرائت یک صفحه از قرآن بعد از نماز مغرب و عشا در مساجد کرده ایم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان زرند گفت: برای توسعه جلسات خانگی، قصد شناسنامه دار کردن جلسات و دعوت از سخنرانان و مداحان و قاریان مطرح را داریم.

حجت‌الاسلام آقاملایی، تشویق جلسات قرآنی را یکی از راه‌های ترویج بیشتر این جلسات اعلام و تصریح کرد: فراهم کردن سفر‌های زیارتی برای اعضای جلسات خانگی و تشویق آن‌ها در نماز جمعه، سبب رواج بیشتر این جلسات می‌شوند که سعی به انجام این کار داریم.

جلسات خانگی قرآن، تاثیرگذار‌ترین راه گسترش کلام وحی

حرف آخر ...

مقام معظم رهبری درباره ضرورت فراگیری قرآن کریم و نقش خانواده در این امر مهم می‌فرمایند: «حفظ و فهم قرآن به عنوان ذخیره‌ای ارزشمند برای تمام دوران عمر انسان است. باید از این ذخیره با ارزش در جهت تدبر در قرآن، وسعت و عمق بخشیدن به معلومات قرآنی استفاده شود.» آنچه مشخص است، همه این سخنان ارزشمند، ما را به یک نقطه هدایت می‌کند و آن «قرآن کریم» است.

از آنجا که انسان در نخستین روز‌های زندگی، خود را در خانه و میان اعضای خانواده می‌بیند، بنابراین چه خوب است، فضای اخلاقی و انسانی خانواده، فضای قرآنی باشد تا آدمی را به سوی نیکی‌ها رهنمون کند. یکی از سنن مرسوم از گذشته‎ها، برگزاری جلسه قرآن در خانه‌های مردم بوده است، آنجا که مردم به خواست خود جلسه قرآن می‌گیرند و درب خانه‌هایشان را به روی همگان می‌گشایند تا حریمشان به نور قرآن روشن شود. گرچه امروزه اینگونه جلسات به نسبت گذشته کمرنگ شده و کمتر اثری از آن در کوی و محله‌هایمان می‌بینیم، اما هنوز هم هستند مردمانی که رسم مسلمانی را بجای آورده و دین خود را به پیغمبر رحمت حضرت محمد (ص) ادا می‌کنند و بدین ترتیب سعادت دنیا و آخرت را برای خود می‌خرند.

جلسات خانگی قرآن، تاثیرگذار‌ترین راه گسترش کلام وحی

انتهای پیام/ب

گزارش از: صدیقه حاتمی

برچسب ها: قرآن ، اخبار فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار