کارشناس مسائل هسته‌ای گفت:اگر گام پنجم را هم برنمی داشتیم بازهم اروپا به تعهداتش عمل نمی کرد.

اروپا نه قصد خروج از برجام را دارد و نه قصد عمل به تعهدات خود راحسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گام پنجم ایران و موضع اروپا در قبال آن، گفت: طبق شواهد باید در گام پنجم به سمت بازسازی راکتور اراک می رفتیم، البته دو کار مهم در این حوزه طی چند روز گذشته انجام شده بود. در واقع اگر ایران هم این گام را برنمی داشت، بعید بود که اروپایی‌ها اقدام خاصی انجام می دادند چراکه طبق شواهد موجود توانایی لازم برای دور زدن تحریم های آمریکا را ندارند.

او با اشاره به صحبت های روحانی مبنی براینکه اگر منافع ایران در توافق هسته‌ای تامین نشود، امکان خروج ایران از برجام وجود، ادامه داد: برداشتن گام پنجم از سوی ایران به معنای خروج از برجام نیست اما تهران مرحله به مرحله تعهدات خود را کاهش می‌دهد تا بتواند حجت را بر طرف مقابل تمام کرده و اقدامات اقتصادی لازم را برای مقابله با تحریم ها انجام دهد.

بهشتی پور با بیان اینکه خروج از برجام راه حل مسائل ایران نیست، گفت: در واقع خروج کشورمان از توافق هسته‌ای، برای آمریکا و اروپایی‌ها فضای بهتری فراهم می‌کند تا بتوانند مکانیسم ماشه را مجدد راه اندازی کنند، بنابراین بهتر است که ایران همچنان در برجام بماند و مرحله به مرحله تعهدات خود را کاهش دهد تا  از لحاظ اقتصادی به موقعیتی برسد که اثر تحریم ها کمتر شود.

 


بیشتر بخوانید:ظریف در آستانه گام پنجم ایران چه هدفی را در روسیه دنبال می‌کند؟ 


سید عباس عراقچی امروز در حاشیه " مجمع گفت و گوی تهران" با بیان اینکه با خروج آمریکا از برجام تعادل موجود در این توافق بین المللی به هم ریخته بود و اکنون ما فکر می‌کنیم با انجام کاهش تعهدات برجامی به تعادل معقولی در برجام رسیدیم، ادامه داد: البته همکاری ما با آژانس ادامه پیدا می‌کند و این آمادگی را داریم که هر موقع طرف‌های مقابل بتواند خواسته‌های ما را تامین کند و به تعهدات خود در برجام عمل کنند، ما به رویه قبلی باز گردیم.

او تاکید کرد: امکان بقای برجام وجود دارد به شرطی که طرف‌های مقابل بخواهند.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین در مورد تهدید اروپایی‌ها در مورد استفاده از مکانیسم ماشه نیز اظهار کرد: طبیعی است که این موضوعات شرایطی را ایجاد می‌کند ما به پایان برجام سریعتر نزدیک شویم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار