نخست‌وزیر لهستان در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور روسیه گفت: مسکو دروغ می‌گوید تا توجه‌ها را از ناکامی‌های اخیر خود منحرف کند.

لهستان ولادیمیر پوتین را به دروغگویی متهم کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ماتئوش موراویهتسکی» نخست‌وزیر لهستان  اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره مقصر دانستن لهستان در خصوص وقوع جنگ دوم جهانی را محکوم کرد. موراویهتسکی گفت مسکو دروغ می‌گوید تا توجه‌ها را از ناکامی‌های اخیر خود منحرف کند.

نخست وزیر لهستان در ادامه گفت: «این موضوع معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که مقامات روسیه فشار‌های بین المللی مرتبط با اقداماتشان را احساس می‌کنند. در هفته‌های اخیر روسیه شکست‌های قابل توجهی را متحمل شده است.»

وی افزود به عنوان مثال، اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه روسیه را بر سر اقدام این کشور در الحاق کریمه به خاک خود تمدید کرد، فعالیت ورزشی ورزشکاران روسیه به دلیل دوپینگ برای چهار سال دیگر به حال تعلیق درآمد و روسیه در تلاش خود برای برعهده گرفتن کنترل کامل بلاروس با شکست مواجه شد.

نخست وزیر لهستان گفت: «من اظهارات ولادیمیر پوتین را تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر روی این مشکلات در نظر می‌گیرم. رئیس جمهور روسیه به خوبی مطلع است که این اتهامات وی هیچ ربطی به واقعیت ندارد و در لهستان هیچ بنای یادمانی از هیتلر یا استالین وجود ندارد.»

وزارت امور خارجه لهستان روز جمعه سفیر روسیه را برای بیان اعتراض خود در این خصوص احضار و به این موضوع اشاره کرد که جنگ دوم جهانی با ائتلاف اتحاد جماهیر شوروی سابق - آلمان آغاز شد و لهستان حدود شش میلیون غیرنظامی را در این درگیری‌ها از دست داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اوایل ماه جاری، قدرت‌های غربی و لهستان را مسئول وقوع جنگ دوم جهانی دانست و به پیمان‌های مختلفی اشاره کرد که پیش از آغاز این درگیری‌ها در سال ۱۹۳۹ با آلمان نازی امضا شد. وی همچنین لهستان را به یهودی ستیزی متهم و اعلام کرد سفیر پیش از جنگ لهستان وعده بنا کردن مجسمه‌ای از آدولف هیتلر را در ورشو به علت وعده وی در خصوص فرستادن یهودیان به آفریقا داده بود.

این اظهارات در حالی مطرح شده که تنش‌های دوجانبه بین روسیه و لهستان بالا گرفته است، ناتو و لهستان بیمناک اقداماتی هستند که آن را ماجراجویی‌های نظامی روسیه و تمایلات امپریالیستی این کشور می‌دانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار