چادر سفیدان ورزنه ای در انتظار روزهای خوش

کارشناس گردشگری اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: احیای سنت پوشیدن چادر سفید در ورزنه موجب رونق صنعت توریست و ایجاد درآمد برای مردم بومی می‌شود.

کامران هارونی کارشناس گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: چادر سفیدان ورزنه این شهر را به دیار سفید پوشان شهرت داده اند و این رسمی است از زمان‌های گذشته و شاید به قدمت پیدایش شهر باز می‌گردد که همه زنان در گذشته به آن پایبند بودند.

او افزود: این سنت قدیمی ویژه این منطقه است که در آثار ملی کشور نیز ثبت شده است و با رواج فرهنگ پاسداشت میراث فرهنگی وتلاش برخی بومیان این منطقه سنت چادر سفید همواره در این شه. رواج دارد.

هارونی ادامه داد: احیای سنت پوشیدن چادر سفید در این منطقه علاوه بر حفظ میراث فرهنگی، زمینه ایجاد کارگاه‌های کاربافی وصنایع دستی، ایجاد موزه تاریخچه این سبک فرهنگی و کارگاه‌های کاربافی را ایجاد می‌کند که موجب رونق صنعت توریست والبته درآمد حاصل آن برای مردم بومی می‌شود.

کارشناس گردشگری اداره میراث فرهنگی، با اشاره به اینکه دلیل رسم چادر سفید برسرکردن در ورزنه پیشینه تاریخی، مذهبی واقلیمی دارد افزود: شغل مردم این منطقه بیشتر کشاورزی بوده و به دلیل عدم صنعت شهری با کاشتن پنبه و برداشت آن همه پنبه را به نخ تبدیل کرده و با آن چادردرست میکردند، چون به رنگرزی دسترسی نداشته اند به صورت سفید استفاده می‌کرده اند.

او با بیان اینکه هنوز حدود ۱۴ کارگاه سنتی پارچه بافی برای بافت پارچه چادر در شهر ورزنه وجود دارد گفت: بافنده‌های پارچه بیشتر بانوان بالای ۶۰ سال می‌باشند.

هارونی ادامه داد: باوجود اینکه استقبال از این نوع پارچه‌ها رونق گرفته، ولی طرح‌های زیبا ومتنوع قدیمی به علت سختی بافت و کهولت سن بافندگان به فراموشی سپرده شده امید است با ورود نسل جوان به این عرصه طرح‌های گذشته برروی دار کاربافی سوار شود.

او در پایان افزود: حفظ سنت چادر سفید یک امر مذهبی به شمار می‌رود که می‌تواند دختران جوان و نوجوان این منطقه را به خوبی به خود جذب کند و اگر به دست فراموشی سپرده شود مد و پوشش نامتعارف که شهر‌ها و مناطق زیادی از کشورمان را درنوردیده این منطقه را هم در برمی گیرد.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار