کارشناس مسائل آمریکا گفت: در حمله‌ای که صورت گرفت؛ نزدیک به ۳۰ نفر کشته شدند و طبیعی بود که به دنبال آن یک حرکت اعتراضی انجام بگیرد.

سفارت امریکا درعراقامیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  تحولات اخیر عراق و ورود نیروهای مردمی به ساختمان سفارت آمریکا گفت: آمریکایی‌ها هر چقدر که درصدد تامین  امنیت سفارتشان باشند،  اما باید گفت این سفارت در خاک کشور دیگری بوده و تحت کنترل کامل  ایالات متحده نیست؛ همچنین میزان امنیت آن نیز ارتباط مستقیم با همکاری دولت کشور میزبان، یعنی عراق دارد.

او ادامه داد: علاوه بر این؛ میزان پذیرش افکار عمومی نسبت به حضور نظامیان آمریکایی هم مهم است. به همان اندازه که عموم مردم عراق نسبت به ادامه حضور نظامیان آمریکایی در کشور خود ناراضی باشند یا از موضوعی خشمگین باشند آسیب‌پذیری سفارت آمریکا نیز افزایش پیدا می‌کند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: حتی اگر سفارت آمریکا در بغداد بزرگترین سفارت  این کشور بوده و صد‌ها تفنگدار هم از ساختمان آن محافظت کنند، زمانی‌که تعداد زیادی از مردم عمدتاً غیر نظامی تجمع کرده  و به سمت سفارت این کشور هجوم می آورند، امکان بازداشتن آنها از این اقدام بسیار دشوار است به ویژه اگر نظامیان آمریکایی و نیروی گارد سفارت درصدد برخورد مسلحانه ای برای مقابله با پیشروی جمعیت کنند که این اتفاق هم افتاد و تعدادی از عراقی‌های معترض و خشمگین وارد حیاط سفارت شدند، اما گویا از محوطه سفارت خارج شدند.

ابوالفتح  با اشاره به  شکل گیری جمعیت معترض خاطر نشان کرد: اینکه  چرا سفارت  آمریکا نتوانسته در برابر جمعیت معترض مقاومت کند  و بخش‌هایی از آن توسط عراقی‌های خشمگین تصرف شد؛  دلیلش مشخص است، این حرکت، اعتراضی به حمله هوایی بود که دو روز پیش آمریکایی‌ها به پایگاه حشدالشعبی انجام دادند و تعدادی از نیرو‌های بسیج مردمی عراق را کشتند، این نیرو‌ها از حمایت اکثریت جامعه عراق برخوردار هستند؛ به ویژه اینکه این گروه  نقش مهمی هم در مبارزه با داعش داشتند.  این گروه‌ها در بین بخش وسیعی از مردم عراق مورد احترام هستند.

او ادامه داد: این حمله‌ای که صورت گرفت و نزدیک به ۳۰ نفر کشته شدند باعث گسترش اعتراضات شد تا جایی که حتی مقامات ارشد دولت عراق نیز به شدت اعتراض کردند و طبیعی بود که  به دنبال آن یک حرکت اعتراضی انجام بگیرد، اما اینکه چه پیامد‌هایی دارد باید منتظر بود و دید که آیا این قضیه در روزهای آینده  ادامه دار خواهد بود یا یک خشم ناگهانی بوده که فروکش خواهد کرد و اوضاع دوباره به حالت قبلی برمی‌گردد.

او با اشاره به ادعا‌های پوچ آمریکا مبنی بر برقراری صلح در منطقه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها ناقض امنیت منطقه بودند؛  طرح صلح هرمز از سوی ایران با هدف برقراری و تأمین امنیت منطقه توسط کشور‌های منطقه صورت می‌گیرد اما امریکایی‌ها در ابتدا اعلام کردند که برای نابودی سلاح‌های کشتار‌های جمعی به عراق حمله می‌کنند که بعد‌ها شاهد آن بودیم که هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق وجود نداشته  و سپس به بهانه اینکه می‌خواهند دموکراسی را برای عراق به ارمغان بیاورند  شاهد بودیم که حوادث بعد از سرگونی صدام هیچ سنخیت و مشابهتی با فرآیند دموکراسی نداشت و حمله به مواضع حشدالشعبی هم اولین مورد از حملات امریکا به آنها نبوده است.

حضور ایالات متحده آمریکا در منطقه  باعث تنش می شود

او با اشاره به نحوه اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها گفت: جنگ‌های گسترده‌ای بعد از سرنگونی صدام درگرفت و شهر‌های زیادی مقاومت کردند و تعداد زیادی از مردم کشته شدند عراق در هرج و مرج و آشوب در جنگ داخلی فرو رفت بمب‌گذاری‌های متعددی صورت گرفت و تعداد زیادی در جریان این حملات از غیرنظامیان کشته شدند و همه این‌ها نشان می‌دهد اهدافی که امریکایی‌ها اعلام کردند در عراق در سال ۲۰۰۳، هیچکدام از آن‌ها محقق نشد.

ابوالفتح با اشاره به اینکه طرح ادعایی برقراری صلح توسط ایالات متحده در منطقه شکست خورده است، افزود: هیچ تردیدی در این موضوع وجود ندارد، نه فقط ایران و جامعه نخبگان کشورمان  معتقدند که حضور ایالات متحده آمریکا در منطقه  باعث تنش می شود، بلکه در داخل آمریکا و رسانه‌های این کشور هم اندیشکده‌ها و نظرپردازان این کشور بر این امر واقف اند که آمریکا اقداماتی که در خاورمیانه انجام می‌دهد با هدف برقراری صلح و ثبات نیست ، همچنین آثار سینمایی بسیاری هم در این رابطه به تصویر کشیده شده است.

او با اشاره به  اظهارات نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا گفت: بعد از گذشت بیش از یک دهه کسی تردیدی ندارد که امریکایی‌ها برای صلح به منطقه نیامدند و اقداماتشان نیز برای برقراری صلح نبوده است بلکه بیشتر برای ناامنی‌ها هست و اینکه گروه‌هایی را مورد هدف قرار می‌دهند که نقش عمده‌ای در مبارزه با داعش داشتند و این‌ها همگی نشان دهنده آن است که آن‌ها هیچ‌وقت بدنبال مبارزه با تروریست نبوده‌اند.

او افزود: ترامپ قبل از اینکه به قدرت برسد و رئیس جمهور آمریکا شود به صراحت و با آشکارترین الفاظ و ادبیات عنوان کرد که داعش ساخته و پرداخته دست اوباما رئیس جمهور پیشین و کلینتون وزیر خارجه این کشور است؛ بنابراین با چنین کارنامه‌ای کمتر کسی در دنیا باور می‌کند که آمریکایی‌ها اهداف انسانی را در منطقه دنبال می‌کنند و اقداماتشان در جهت برقراری صلح در منطقه است.

در تازه ترین رخداد نیروهای مردمی به سفارت آمریکا در  بغداد وارد و پرچم حزب الله عراق را بر فراز این سفارت خانه  نصب کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
کسری
۰۰:۱۱ ۱۱ دی ۱۳۹۸
سلام‌ قربان امیدوارم حالتون خوب باشه من از همه جا به گروه خوبتون پیام گذاشتم من یه خاهشی داشتم من کانال یوتیوب دارم میخاستم بگم میتونم از عکسای ک تو گوگل گذاشتین استفاده کنم تا کپی رایت نخوره ممنون میشم جواب بدین
آخرین اخبار