ادای احترام سردار سلامی به یادمان جهاد عشایر عرب خوزستان/ آب رسانی به ۲۵ روستا

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در شهرستان حمیدیه به یادمان جهاد عشایر عرب خوزستان ادای احترام کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که دیروز وارد استان خوزستان شده بود، امروز با حضور در شهرستان حمیدیه واقع در این استان با یادمان جهاد عشایر عرب خوزستان در برابر استعمارگران انگلیسی ادای احترام کرد.

عشایر غیور عرب خوزستان در بیش از ۱۰۰ سال پیش با فتوای مرجع عالیقدر آیت الله محمدکاظم طباطبایی یزدی در مقابل استعمارگران بریتانیایی ایستادند. این عشایر غیور در این جهاد بزرگ در شهر حمیدیه با متجاوزان انگلیسی درگیر و جمع زیادی از عشایر غیور به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

به دنبال شعله ور شدن آتش جنگ جهانی اول، در اوایل آگوست ۱۹۱۴ م (مرداد ماه ۱۲۹۳ ش) نیرو‌های نظامی انگلیس در نوامبر (آبان ماه) همان سال، به فرماندهی دلامین، از طریق خلیج فارس به شهر‌های آبادان و خرمشهر رسیده آن‌ها را اشغال کردند.

نیرو‌های انگلیسی، پس از آن به تدریج همه خوزستان را اشغال و از طریق آبادان و خرمشهر، بصره، فاو و بخش‌های زیادی از خاک عثمانی را در بین النهرین اشغال کردند. دولت ایران در جنگ جهانی اول اعلام بی طرفی کرد، اما هیچیک از طرف‌های درگیری، به بی طرفی ایران احترام نگذاشت و دولت ایران نیز ضعیف‌تر از آن بود که از ورود قوای بیگانه به خاک خود جلوگیری کند.

تنها مقاومتی که در برابر متجاوزین انگلیسی صورت گرفت، مقاومت اسلامی جهاد عشایر عرب خوزستانی بود. آن‌ها وقتی قوای فتوای مرجع وقت، یعنی مرحوم آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی صاحب عروه را شنیدند، با راهنمایی روحانیت محلی و فرماندهی سران عشایر، حماسه‌های جاودانه‌ای را در خوزستان آفریدند.

افتتاح پروژه آب‌ رسانی در روستای گمبوعه حمیدیه

همچنین در این سفر پروژه آب رسانی به ۲۵ روستا که فاقد آب آشامیدنی بودند ، در دهستان گمبوعه حمیدیه  با حضور سردار سلامی صورت گرفت.

 

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار