سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد گفت: در نه ماهه‌ی امسال بیش از دو هزار و ۹۰۰ مورد حیوان گزیدگی در استان یزد گزارش شده است.

گزارش بیش از دو هزار حیوان گزیدگی در یزدسیدعلی اکبر موسوی سرپرست مرکز بهداشت یزد در گفت گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: در نه ماهه امسال دو هزار و ۹۸۷ مورد حیوان گزیدگی در یزد گزارش شده است.

او افزود: در حیوان گزیدگی هزینه درمان هر نفر جهت انجام واکسیناسیون بیماری هاری، بالای سه میلیون تومان است.

موسوی بیان کرد: براساس آمار کشوری ۹۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها از سوی سگ‌های ولگرد صورت می‌گیرد و ده درصد باقی مربوط به گزش سایر حیوانات است.

موسوی با اشاره به اینکه روش معدوم سازی سگ‌های ولگرد با اسلحه گرم در حاشیه شهر‌ها منسوخ شده است ادامه داد: زنده گیری، عقیم سازی و واکسیناسیون حیوانات خانگی از روش‌های تصویب شده برای کاهش حیوان گزیدگی در کشور است.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد به راه‌های انتقال بیماری هاری اشاره کرد و گفت: گاز گرفتن و پنجه کشیدن حیوان هار، پوست خراشیده یا زخمی شده، ترشحات حیوان هار از طریق لیسیدن لب و چشم و بینی صاحبان خود، راه تنفسی خصوصا در غار‌هایی که خفاش آلوده زندگی می‌کند، راه گوارشی از طریق خوردن حیوانات تلف شده توسط حیوانات گوشتخوار و انتقال از راه جفت و پیوند اعضا از جمله راه‌های انتقال این بیماری به انسان است.

انتهای پیام/ غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار