این هفته در میان اخبار پزشکی به سراغ مشکلات پرستاران و اجرای طرح پایلوت شناسایی بیماران رفته‌ایم.

اخبار پزشکی در یک هفتهبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

معرفی مراکز فعال در زمینه جعل مدرک به مراجع قضایی

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: حوزه آموزش پزشکی از نظر مراجعان بار فراوانی دارد و بر اساس آمار ۴۰ درصد مراجعات وزارت بهداشت مربوط به آموزش پزشکی است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: در ستاد وزارت بهداشت حدود ۹ درصد منابع مربوط به آموزش است و بسیاری از بودجه‌های آموزشی صرف پرداخت حقوق استادان، دانشجویان و ... می‌شود. واقعیت این است که آموزش پزشکی ایران در منطقه سرآمد است.

لاریجانی افزود: در تخصص‌ها و فوق تخصص‌ها زمانی بود که نیاز به حضور متخصصان خارجی داشتیم، اما اکنون حتی در یک نقطه کشور هم پزشک خارجی نداریم. در هیچ کشور منطقه این میزان فوق تخصص و متخصص نداریم و به نظر می‌رسد حوزه آموزش پزشکی نیاز به حمایت بیشتری دارد که در وزارت بهداشت این نگاه وجود دارد. امیدواریم مجلس به حوزه آموزش و بودجه‌های آموزشی توجه بیشتری داشته باشد تا شکوفایی آموزش پزشکی ادامه پیدا کند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در بهداشت و درمان موفق باشیم باید به آموزش پزشکی توجه کنیم، تاکید کرد: رسال ما در آموزش پزشکی آموزش اکادمیک است و اخیرا آموزش‌های مهارتی را گسترش داده‌ایم که بسیاری از نیاز‌های کشور را بتوانیم تامین کنیم، اما بر این موضوع تاکید داریم که با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تفاهم نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا مراکز تحقیقاتی به آموزش عمومی مردم در حوزه پزشکی کمک کنند. این بستر را فراهم کرده‌ایم آموزش‌های عمومی حوزه پزشکی را بتوانیم گسترش دهیم و در این زمینه از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی استفاده کنیم تا سطح سواد سلامت مردم بالا برود.

صدور بیش از ۳۲ هزار امضای الکترونیک در کشور

محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: امضای الکترونیکی یکی از موضوعات مهم در زمینه‌های مختلف مانند اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی است و تا به امروز بیش از ۳۲ هزار امضا الکترونیکی به ثبت رسیده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی کارت هوشمند با قابلیت امضای الکترونیکی را صادر کرده است، زیرا این نوع امضا برای پرونده الکترونیک سلامت و پروسه آن امری مهم محسوب می‌شود.

جهانگیری تأکید کرد: به نوعی می‌توان به امضای الکترونیکی استناد کرد، زیرا بدون امضای الکترونیکی نسخه نویسی الکترونیکی و استناد پذیری آن محقق نمی‌شود. 

اجرای طرح پایلوت شناسایی بیماران مزمن تنفسی در ۲ استان

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته طرح شناسایی بیماران مزمن تنفسی مانند آسم به صورت پایلوت در ۲ استان کشور آغاز شده و در صورت موفقیت این پروژه سلامت در سراسر کشور گسترش پیدا خواهد کرد.

او ادامه داد: بیشترین شکایت‌های مردم از نوع برخورد پرسنل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است که پرسنل بیمارستان توضیحات لازم را به مراجعه کنندگان در خصوص بیمارستان نمی‌دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: البته باید بگویم که برخی از شکایت‌های مردم مربوط به وقوع حوادث ناگوار و حتی اتفاقات دیگری مانند افتادن بیمارن از روی تخت و دیگر مسائل است .

جان‌بابایی افزود: اگر پرسنل بیمارستان و مرکز درمانی به همراهان بیمار توضیحات لازم را ارائه دهند بسیاری از شکایت‌های مردم کاهش پیدا می‌کند و به طبع مسائل و مشکلات برطرف خواهد شد. 

صادرات یک میلیارد دلاری صنعت غذا

محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو  اظهار کرد: تولیدکنندگان در خط اول نبرد و مجاهدت در شرایط تحریم قرار دارند و ما شاهد آن هستیم که هر روز استکبار جهانی توطئه جدیدی را برای ایجاد ضربه به کشور پیاده می‌کند و روزی نیست که ما شاهد مضیقه و تنگنا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نباشیم؛ دشمن دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن را مورد هجمه قرار داده است چرا که اگر در این حوزه فشار وارد کند تحمل پذیری مردم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

او با اشاره به ظرفیت بالای صنعت تجهیزات پزشکی ایران بیان کرد: ما شاهد آن هستیم که در حوزه دارو و تحهیزات پزشکی محصولات هایتکی که در مرز علم و دانش قرار دارند تولید می‌شود و ویترینی از محصولات هایتک بسیار پیچیده مصرفی و غیرمصرفی تولید شده است.

شانه ساز گفت: در حوزه دارو سرمایه اندکی قبل از انقلاب اسلامی داشتیم که به صورت گسترده پس از انقلاب اسلامی رشد پیدا کرد ما در حوزه ماده اولیه دارویی پیش از انقلاب صفر بودیم  اما در این حوزه با سرعت بیشتری نسبت به تجهیزات پزشکی حرکت کردیم. در حوزه تجهیزات پزشکی به دلیل آنکه قدمت و عمق دانش ما کمتر بوده است به اندازه دارو رشد نکردیم اما به طور حتم می‌توانیم در حوزه تجهیزات پزشکی نیز شاهد رشد باشیم. 

آمریکا به دروغ می‌گوید که دارو تحریم نیست

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  اظهار کرد: پرستاران در نزد خداوند متعال و آحاد مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و همه پرستاران را به دید فداکاری و عبادت نگاه می‌کنند. نمونه پرستاران کشورمان پرستاری است که در زلزله کرمانشاه از فرزند خودش بی خبر بود و بیماران را دلسوزانه مداوا می‌کرد.

او گفت: ضرورت دارد مسئولان متناسب با شأن و جایگاه پرستاران راهکار‌های مناسبی در زمینه مطالبات پرستاران تبیین کنند. بنده، رئیس جمهور و دولت آگاه است که پرستاران در سراسر کشور مطالبات متعددی دارند که به موقع انجام نگرفته است. مطالبات پرستاران مورد قبول مجموعه دولت است و انشاالله در اسرع وقت دغدغه شما برطرف می‌شود.

جهانگیری تاکید کرد: آگاه هستیم بار مسئولیت چند بیمار بر دوش یک پرستار است و نیروی پرستاری خیلی کمتر از حد استانداردهای پذیرفته شده بین المللی و داخلی است.

معاون اول رئیس جمهور افزود:اگر برای ما درمان مهم است، باید خواسته‌های کسانی که در این بخش خدمت می‌کنند، مورد توجه قرار گیرد و تأمین شود تا مسائل مردم حل شود.

جهانگیری یادآوری کرد: هر حکومت و دولتی در هر نقطه‌ای از دنیا با مسائل پیش بینی نشده مواجه می‌شود و دولت‌ها وقتی بودجه را می‌بندند و برنامه پنج ساله را تصویب می‌کنند، یعنی یک مسائلی را پیش بینی می‌کنند و متناسب با آن، منابع می‌بینند. حتی در بودجه سالانه گاهی اوقات ردیف‌های هزینه‌های پیش بینی نشده نیز اختصاص می‌یابد، اما گاهی اوقات اتفاقاتی رخ می‌دهد که کسی فکر آن را نمی‌کند. مثل زلزله کرمانشاه و سیلی که در چند استان رخ داد.

او گفت: وی افزود: هیچ وقت فکر نمی‌کردیم کشورهای اطراف ما هر کدام با مسائل و مشکلاتی مواجه شوند که همه کشورها را تحت تأثیر قرار دهد.

تلاش وزارت بهداشت برای دور زدن تحریم‌ها

سعید نمکی وزیر بهداشت اظهار کرد: امسال به دلیل زحمات فراوان پرستاران سعی کرده‌ایم که جشن روز پرستاری را باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار کنیم به همین دلیل روز گذشته با حضور گسترده پرستاران محضر رهبر معظم انقلاب بودیم. همچنین رئیس جمهور با حضور در بیمارستان سوانح سوختگی اردبیل از پرستاران تقدیر کرده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: تمام سعی ما این است که معوقات پرستاران در سال ۹۸ به بیش از ۳ ماه نرسد همچنین تلاش می‌کنیم که در سال آینده مطالبات را به روز پرداخت کنیم.

نمکی ادامه داد: تعرفه پرستاری در منزل تصویب و پوشش بیمه‌ای این طرح انجام می‌شود پرستاران بار اصلی نظام سلامت را بر دوش می‌کشند و تصویب تعرفه درآمدی برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

او با اشاره به استخدام ۹ هزار پرستار گفت: کارهای اجرایی استخدام ۴ هزار و ۵۰۰ پرستار در حال انجام است و در مرحله دوم تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در اسفند جذب می‌شوند. برای سال آینده نیز برنامه‌ای در زمینه اخذ مجوز جدید برای استخدام پرستاران خواهیم داشت.

وزیر بهداشت افزود: طرح تبییض آمیز قاصدک حذف و با بررسی کارشناسان طرح و سامانه جدید در آینده‌ای نزدیک در سراسر کشور اجرا می‌شود به طوری که این طرح عدالت بیشتری را ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: در خصوص اجرای تعرفه پرستاری در بیمارستان‌ها کارشناسان ذی‌ربط در حال بررسی هستند تا این طرح به زودی انجام شود و امیدوارم با بررسی جدید و کار کارشناسی تعرفه پرستاری در بیمارستان‌ها در آینده نزدیک انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار