وی شهید سلیمانی را نماد عزت، افتخار و شرف ایران برشمرد و افزود: او بود که جهان را از خطر تروریست نجات داد وچهره کشورهای اسلامی را از لوث وجود داعش پاک کرد، آنها که داعیه دار مبارزه با تروریسم هستند کسی را ترور کردند که فرمانده مبارزه با بزرگترین تروریستهای قرن بود.
وزیر آموزش و پرورش، سردار سلیمانی را برطرف کننده خطر بالقوه از دنیا دانست و خاطرنشان کرد: یاد او همیشه در سرزمین ما جاودان خواهد بود و در آموزش و پرورش از او به عنوان اسوه جهاد و شهادت، مقاومت و ایثار یاد خواهیم کرد و در همه مدارس برای عظمت و بزرگی او تلاش میکنیم.
وی تاکید کرد: دانش آموزان باید با این اسوههای بزرگ تاریخ اسلام در دوره معاصر آشنا شوند و این آشنایی برای همه ما یک ضرورت است. انشالله راه او برقرار و با تمام توان ادامه پیدا خواهد کرد.
وزیرآموزش و پرورش افزود: پیام قاطع رهبری به مناسبت شهادت سردار سلیمانی به ما میگوید استوار باشید و در برابر حوادث مقاومت کنید و به پیش بروید لذا این راه باید استمرار پیدا کند.
عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به اینکه معلمی جز قوی ترین، موثرترین و پایدارترین نقش در جامعه است و امروز و فردا و فرداهای ما در گروی تدبیر و ظرفیت معلمان ما است، گفت: در جامعه هرکسی بخشی از کارها را بر عهده دارد یکی معدن استخراج میکند، دیگری نفت و گاز، یکی کشاورز و دیگری باغدار است و یکی صنعت را فراوری میکند همه اینها برای حیات جامعه ضروری است و استمرار جامعه به این توانمندیها متکی است. اما معلم زیربنای همه تحولات جامعه است و معلمان فراوری جان و روح انسان را بر عهده دارند و با جان و با خود انسان سروکار دارند واین شرافت بزرگ و جایگاه رفیعی است.
وزیر آموزش و پرورش معلم را تعالی بخش روح و جان انسانها برشمرد و اظهار کرد: همه شکلها و جلوههای بیرونی که قابل مشاهده است، محصول یادگیری یک جامعه است و یادگیری و آموختن کار معلم است.
وی اضافه کرد: اگر تمایزاتی در طول تاریخ در جوامع وجود داشته و در جامعه امروز وجود دارد این تمایزات قابل ارجاع به ظرفیت یادگیری یک جامعه است. در یک جامعه هرچه این ظرفیت غنیتر و پر بارتر باشد آن جامعه سرافرازتر و استوارتر خواهد بود.
عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: همه سرافرازیهای و دستاوردهای انقلاب اسلامی در دوره شکوهمند شکل گیری انقلاب و بعد در دوره دفاع مقدس، چنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ آثار اهتمام و تدابیر و تلاش فرهنگیان را در درون خود دارد؛ بنابراین این انقلاب بدون تلاش فرهنگیان نه شکل میگرفت و نه استمرار مییافت لذا شکل گیری و استمرار تحت رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری به میزان بسیار زیادی مرهون تلاش فرهنگیان است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در آموزش و پرورش۳۶هزار دانش آموز شهید و ۵هزار معلم شهید داریم که نشان دهنده آن است که معلمان تغذیه کننده دفاع مقدس بوده اند، خاطرنشان کرد: سند تحول میگوید معلم باید مربی باشد معلم باید از انتقال دهنده دانش به سازمان دهنده فرصتهای یادگیری تبدیل شود.
وی با اشاره به آیهای از کلام الله مجید اظهار کرد: با تدبیر در این آیه گفته شده است چه تحکم و قدرتی برتر از معلم است، تحکمی که تنها به معلم داده شده است. معلم سمع و بصر و فواد دارد، اما حاکم سمع و بصر دیگران هستند لذا نظم دهنده و پرورش دهنده سمع و بصر دیگران هستند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:این قدرتی است که به معلم داده شده و هیچ قدرتی برتر و با عظمتتر از آن نیست لذا به همین دلیل است که انبیاء معاونت و خداوند نیز معلم است همه اولیا معلم هستند، چون موضوع سخنانشان سمع و بصر و فواد انسانها است.
حاجی میرزایی معلمان را دارای جایگاه رفیع دانست و گفت: بهره مندی موثر از این جایگاه رفیع نیازمند درک عمیق و سنجیده از رسالت عظیم معلم است.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه برای پرورش سمع و بصر و و فواد معلم باید تدبیر کنیم و این شوکت را باید بزرگ بداریم، گفت: دانشگاه فرهنگیان کار تربیت معلمان را بر عهده دارد باید معلمانی با تدبیر و درکی این چنین پرورش دهد لذا رسالت بسیار بزرگی بر عهده دانشگاه فرهنگیان است. دانشگاه فرهنگیان وظیفه دارد از تمام ظرفیتهای علمی و تربیتی جامعه برای تغذیه با ارزشترین وجه انسانی و با ارزشترین جلوه از زندگی انسانی خوب تدبیر و برنامه ریزی کند.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان باید بهترین روشها و مسیرهای سنجیدهای را برای بهره مندی معلمان انتخاب کند و خود را به واقعیتها و دانشها تجهیز کند و این تجهیز باید قادر باشد این چنین محصولی را ارائه دهد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید بتوانیم پاسداشت مقام معلمان را در جلوهای از تلاشهای ناب آنها آشکار کنیم. جامعه باید با محتوای رسالت فرهنگیان آشنا شود و معلمان را در آن جایگاهی که هستند درک کند. منزلت معلمان و جایگاه رفیع آنها بهترین پشتوانه برای امنیت ملی و پیشرفت و توسعه کشور و بهترین پشتوانه برای دفاع از ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی است.
حاجی میرزایی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان باید برای سنجش صلاحیتهای معلمان آنگونه که این ظرفیت را میتواند در درون خودش بپروراند و افراد را از نظر طبقه بندی و صلاحیتها متجلی کند؛ و دانشگاه فرهنگیان را در این موضوع تجهیز کند، تاکید کرد: باید معلمان را در تمام فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری و برنامه ریزی خودمان مشارکت دهیم.
وی بر تقویت مرجعیت معلمان در جامعه تاکید و عنوان کرد: کسانی که پرورش معلمان را بر عهده دارند باید رسالت معلم را عمیقتر و همه جانبهتر درک کنند لذا یکی از ظرفیتهای که میتواند این موضوع را محقق کند الگوی عملی بودن است.
وی ادامه داد: وجود سردار شهید قاسم سلیمانی و اقداماتش تربیت کننده بود، او با رفتارش جان ما را آباد کرد لذا شما مدرسان دانشگاه به عنوان سفیران فرهنگی باید در رفتار و منش و سیره خود دیگران را به این عرصه علاقمند کنید و به میزانی که بتوانیم این گونه رفتارها را در عمل خودمان داشته باشیم و بتوانیم موثر باشیم.
حاجی میرزایی گفت: چنانکه در امر به معروف و نهی از منکر خود عامل نباشیم این کار نوعی فضولی است آن بخشی مهم است که آثار یک رفتار را در وجود ما منعکس کند. معتقدم اینچنین است، اما با تلاش بیشتری باید درون سازی شود تا شما بتوانید بر روح دانشجو معلمان رسوخ کنید و آنها را تحت تأثیر قرار دهید تا بتوانید آنها را شیفته تعالی کنید.
وی افزود: اگر یک معلم درست تربیت شود همه چیز ما درست میشود من از معلمان به جانشین همه نداشتنها تعبیر میکنم. اگر هیچ چیز نداشته باشیم، اما معلم خوب داشته باشیم، میتوانیم همه چیز را جبران کنیم، اما اگر معلم خوب نباشد همه ظرفیتها در بهترین شرایط اعم از محتوا و فضای خوب را داشته باشیم کاری از پیش نخواهیم برد و این مسولیت برعهده شما اساتید دانشگاه فرهنگیان است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: امروز برنامه ما آمیخته شد با یاد سردار سلیمانی، ما این آمیختگی را به فال نیک میگیریم و متعهد میشویم و پیمان میبندیم که برای تربیت معلمین توانمند و متعهد و الهام بخش همه ظرفیتها را به کار بگیریم.
انتهای پیام/