به شهادت رساندن همزمان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس باید با ابزار رسانه‌ای مناسب، پیوند عمیق بین دو ملت را یادآوری و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا را که در اتفاقات اخیر عراق نیز به وضوح به جهان منعکس شد را برجسته کنند.

ضرورت مهندسی رسانه‌ای دقیق در انعکاس اخبار شهادت سردار «قاسم سلیمانی»به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «در پی عمری جهاد مخلصانه، سردار سربلند و نام آور اسلام به خیل شهدای راه حق و حقیقت پیوست و آغوش ارواح ستارگان تابان تاریخ بشریت از صدر تاکنون، به استقبال از مردی گشوده شد که محمل آوازه اش در جهان، دفاع از مظلوم بود و نبرد با ظالم.

ویژگی بزرگ این شخصیت تابنده و جاودان، همانگونه که رهبرش فرمود: «چهره بین المللی مقاومت بودن» و «اشتراک همه دلبستگان مقاومت در خونخواهی او» است.

این خصیصه متفاوت و متمایزکننده سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، کار رسانه ملی و به ویژه معاونت برون مرزی را که به واسطه «چهره بین المللی بودن» او، در حوزه ماموریتی ویژه آن جای می‌گیرد، در خوانش شهادت سرافرازانه اش، هم سهل می‌کند و هم دشوار. سهل از آن رو که شجاعت ستودنی، تاثیرگذاری بی همانند، صلابت مثال زدنی و قدرت بسیج جمعی و انسجام بخشی کم نظیر حاج قاسم عزیز آنچنان اقطار و اقطاع جهان را درنوردیده که نورافشانی اش همچون خورشید، شامل و جامع همگان بوده و کتمان آن حتی از سوی دشمنان نیز محال است و دشوار از آن رو که در میانه جنگ روایت‌های رسانه‌ای از ابعاد وجودی او که پهنه‌ای ای به وسعت جبهه مقاومت را دربر می‌گرفت و مبارزات و مجاهدت‌های او در هر میدانی که به نوعی دفاع از کیان جهانی اسلام لازم می‌آورد و از همه مهم تر، چرایی و اغراض خصمانه دشمن از تلاش برای برچسب زنی علیه این کهنه سرباز ایرانی- جهانی مقاتله با استکبارو در نهایت به شهادت رساندن و حذف فیزیکی اش، رسانه ملی را با موجی سهمگین از آتش تهیه رسانه‌های غربی - عبری - عربی رو به رو کرده است.

این رویارویی رسانه‌ای در دو جناح داخلی و بین المللی قابل مطالعه و کنکاش است و به فراخور هر یک از آنها، تمهیدات رسانه‌ای خاص خود را می‌طلبد و لازم است در تسجیل جایگاه، تثبیت روایت رسانه‌ای برتر و گفتمان سازی غالب در مورد شخصیت و شهادت حاج قاسم سلیمانی، به نکاتی مهم ب خصوص در شبکه‌های برون مرزی ایران توجه شود.

- حاج قاسم سلیمانی مردی از بطن و متن جامعه ایرانی، برآمده از یک روستای محروم، دردکشیده و آگاه از رنج‌های مشترک همه جوامع و ملت‌های غرب آسیا بود. از این رو او فقط یک مرد جنگی صرف و تک بعدی نبود. قاسم سلیمانی در همدردی با سیل زدگان ایران و امدادرسانی به آن‌ها همانقدر دلاور بود که در جبهه‌های جنگ با داعش و ایادی آمریکا.

- او در تمام صحنه‌های بحرانی و خطرخیز ایران در برهه حیاتش، حضوری فعال و پویا داشت و پشتوانه اثرگذاری غیرقابل انکارش در منطقه و جبهه مقاومت، کوله باری آکنده از تجربه‌های عمیق، نزدیک و وسیع از انقلاب ایران، جنگ تحمیلی و مقاطع حساس پس از آن بوده است. او مردی از بیرون گود آمده و دردناچشیده نبود. شخصیت سلیمانی با همه تحولات منطقه‌ای مماس و آمیخته بود و آگاهی و درک اصیل و بی واسطه او از آنچه رخ می‌داد و کاوش نیات پشت پرده تحرکات دشمن، او را به فرماندهی بصیر، ممهز به اصول عملیاتی مقابله با توطئه‌ها و مجهز به راهبرد‌های هدایت و بسیج نیرو‌ها بدل ساخته بود.

- آنچه در ادبیات رهبرشناسی معمول دنیا به «کاریزماتی» تعبیر می‌شود، در مورد قاسم سلیمانی عزیز در اخلاص و زلالی پیوسته این سردار رشید نهفته است. او مردی همیشه حاضر در پرحادثه‌ترین میدان‌ها بود و برخلاف برخی رهبران که با فاصله گرفتن از متن جامعه، به تاثیر معنوی و قدرت فرامادی شان رونق می‌بخشند، او هر چه بیشتر در میان مردم و همرزمانش حاضر می‌شد بر محبوبیت و تاثیر معنوی اش بیشتر افزوده می‌شد. قدرت روحی سپهبد شهید سلیمانی از اتصال محکمش به معنویات ریشه می‌گرفت و نمود آن کاملا عملی و به دور از شائبه بود.

- عراق، سوریه، لبنان و .. و. هر جا که ردپایی از قاسم سلیمانی ست، یک جلوه واحد را نمایش می‌دهند: اقتدار جمهوری اسلامی ایران و غلبه نگاه مقاومت علیه استکبار. قاسم سلیمانی با همه خصایص و توانمندی‌های ویژه اش در فرماندهی و هدایت نیرو‌های مقاومت و ایجاد همگرایی بین نیرو‌هایی از ملیت‌های مختلف در منطقه، نماینده یک نگاه واحد و متحد در منطقه و نمایش عملی اراده قاطع جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های خط مقاومت برای بطلان نقشه‌های استکبار برای غرب آسیا بود. شبکه‌های برون مرزی صداوسیما باید بر جدیت این نگاه و مشی منسجم تاکید و آن را پررنگ کنند. در واقع قاسم سلیمانی نماینده یک نگاه فراگیر در منطقه بود.

- وقتی شهید سیدعباس موسوی به ظاهر و به واسطه جسم و فیزیک از عرصه مقاومت لبنان حذف شد، پرچم مبارزه او بر زمین نماند و شخصیتی، چون سیدحسن نصرالله سربرآورد و علم مجاهده بر دوش گرفت. اکنون کار به جایی رسیده که رژیم صهیونیستی از به شهادت رساندن سید عباس موسوی پشیمان و نادم است. زیرا حاصل شهادت سیدعباس موسوی، شعله‌ای فروزان‌تر از پیش را در مسیر رهروانش روشن کرد. درس بزرگ رهبری به رسانه نیز در همان اولین ساعات شهادت سردار انشا شد و با انتصاب قاطع و بلافاصله جانشین شهید سلیمانی، راهبرد مهمی برای شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی مشخص کرد که لازم می‌نماید با نمایش قدرت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت، چه از بعد لجستیک و امکانات و چه از بعد برخورداری از چهره‌های شاخص و برجسته، گفتمان اقتدار ایران و مقاومت را روایت مسلط کنند.

- تلاش برای به شهادت رساندن سردار رشید اسلام، یک عقبه تاریخی دارد و پیش از این نیز سابقه داشته است، اما سال‌ها به تاخیر افتاد. این تاخیر نشانگر «قدرت نظامی» و «هوشنمندی اطلاعاتی» ایران است. برجسته سازی «پیچیدگی» و «هوشمندی» حضور سلیمانی در منطقه و عملیات مختلفی که با رهبری او منجر به پایان سلطه سرزمینی داعش و برچیده شدن بساط بسیاری توطئه‌های دشمن در منطقه شد و همچنان نیز ادامه دارد، در مجموعه اقدامات رسانه ملی به ویژه در بخش برون مرزی که جنبه بین المللی این گفتمان سازی و روایت پروری را نمایندگی می‌کند، از اهمیتی خاص برخوردار است.

- به شهادت رساندن همزمان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس با توسل به عمل محکوم تروریستی، حامل پیامی مهم برای مردم عراق نیز هست. این موضوع باید با ابزار رسانه‌ای مناسب، ضمن شاخص کردن همکاری و اتحاد بین دو چهره مردمی پرآوازه ایرانی و عراقی در مبارزه با توطئه‌های آمریکا، پیوند عمیق بین دو ملت را یادآوری و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا را که در اتفاقات اخیر عراق نیز به وضوح به جهان منعکس شد، چارچوب داده و برجسته سازی کنند. تحلیل اوضاع عراق پس از این اقدام و آینده عراق که بی تردید به برچیده شدن بساط آمریکا در این کشور بحران زده خواهد انجامید، همچنین افزایش ضریب اقتدار و غلبه گفتمان ایرانی ایران در کشور‌های همسایه و به ویژه عراق نیز راهبرد دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

- تصمیم خودسرانه ترامپ در ترور سلیمانی و المهندس، در بعد داخلی آمریکا نیز مورد انتقاد بسیاری مقامات آمریکاست و از آن به عنوان راهی برای برون رفت او از بحران اخیر پیرامونش یاد می‌شود؛ لذا بازتاب‌های مختلف اعم از مثبت و منفی، نباید پرداختن به عمق بحران در داخل آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد.

- و در آخر باید به بیانیه مقام معظم رهبری تأسی جست و قطعی بودن انتقام سخت و سریع از جنایتکاران را برجسته کرد و در ظهور و بروزی مقتدرانه و فعال، مدام مورد تاکید قرار داد. در این راستا، نمایش مستمر و پرتکرار بغض و اعتراض مردم ایران و آحاد ملت‌های منطقه نسبت به این اقدام و بازتاب پربسامد مواضع نخبگان و رهبران جهان و منطقه علیه سیاست‌های آمریکا و خوی جنایتکارانه آن راهگشا خواهد بود.

سردار قاسم سلیمانی مرد حیرت انگیز و افسانه‌ای جبهه‌های مقاومت، اگر چه امروز در میان ما نیست، ولی «ریشه به جا باد اگر برگ و بری می‌رود» ... سلیمانی ادامه دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار