مدیر کل استاندارد استان همدان از انجام ۷۷۸ مورد بازرسی فنی از واحد‌های تولیدی و خدماتی تحت پوشش استاندارد استان از ابتدای امسال تا پایان آذر خبر داد.

۷۷۸ بازرسی فنی از واحد‌های تولیدی و خدماتی همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمد مددی، مدیر کل استاندارد استان همدان گفت: امسال تا پایان آذر به منظور اطمینان از رعایت الزامات استاندارد در تولید محصولات و یا ارائه خدمات، ۷۷۸ مورد بازرسی فنی از واحد‌های تولیدی و خدماتی همدان که دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد هستند انجام شد.

مددی اضافه کرد: در طی سال چندین مورد بازرسی فنی و نمونه برداری تصادفی و بدون اطلاع قبلی از خط تولید انجام شد.

او با بیان اینکه حداقل چهار مرتبه درسال نمونه برداری از محصولات انجام می‌شود، افزود: یک هزار و ۴۹۴ مورد نمونه‎برداری از فرآورده‌های واحد‌های تولیدی استان انجام شد و برای آزمون به منظور بررسی انطباق ویژگی‌های نمونه با ویژگی‌های استاندارد‌های ملی مربوطه به آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد ارسال شد.

مدیر کل استاندارد همدان افزود: در صورتی که نتیجه آزمون وجود نقص در ویژگی‌های نمونه را نشان دهد، بسته به اهمیت نقص و اینکه در کدام دسته نقص‌های جزئی، عمده و بحرانی قرار بگیرد به ترتیب ۵، ۱۵ و ۳۰ امتیاز منفی به آن محصول واحد تعلق می‌گیرد.

مددی ادامه داد: با توجه به نتایج آزمون‌ها اگر امتیاز‌های منفی هر محصول به ۱۵ امتیاز برسد یک تذکر و درصورتی که امتیاز‌های منفی محصول واحد به ۳۰ امتیاز برسد یک اخطار به واحد تولیدی داده می‌شود.

او بیان کرد: در صورتی که امتیاز‌های منفی محصول یک واحد تولیدی به ۹۰ امتیاز منفی برسد پروانه کاربرد علامت استاندارد واحد تولیدی برای تولید محصول مورد نظر تعلیق و در صورتی که این امتیاز‌های منفی به ۱۲۰ برسد پروانه کاربرد علامت استاندارد آن محصول باطل می‌شود.

مددی اعتبار پروانه کاربرد علامت استاندارد را سه ساله اعلام کرد و گفت: در ۹ ماهه امسال ۶۱ پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر شده و ۱۲۴ پروانه تمدید، ۵۵ پروانه باطل و ۴۳ پروانه تعلیق شده است.

او ادامه داد: به واحد‌های تولیدی که پروانه استاندارد فرآورده آن‌ها تعلیق شده است فرصت کوتاهی برای رفع نقص داده شده و دوباره از محصول واحد نمونه برداری می‌شود و در صورت رفع نقص، پروانه کاربرد علامت استاندارد واحد رفع تعلیق می‌شود.

مدیرکل استاندارد همدان تاکید کرد: تولید کالا‌ها و ارائه خدمات مشمول مقررات استاندارد اجباری، بدون دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران ممنوع است و جرم محسوب می‌شود و مرتکبان به مجازات‌های تعیین‌شده با حکم دادگاه محکوم می‌شوند.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار