با استفاده از این ۲۳ نکته مهم مطالعاتی روز‌های امتحانات را با موفقیت بیشتری پشت سر بگذارید

تکنیک‌های مطالعاتی برای موفقیت در امتحاناتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،«٧۵درصد دانش آموزان ۴۸ تا ٧٢ ساعت قبل از شروع امتحان دچار استرس می‌شوند و علائم آن را آشکارا در قالب مشکلات جسمی و روحی نشان می‌دهند.» این خبر کوتاه، چکیده مطالعات پژوهشی و میدانی مشاوران تحصیلی کشورمان است که مهم‌ترین علت آن هم نداشتن برنامه و مطالعه کافی قبل از فرارسیدن فصل امتحانات است و معمولا هم بیشتر ما دانش آموزان دیروزی آن را تجربه کرده ایم، برای همین، هنوز هم از پس گذشت این همه سال،  هروقت نام شب امتحان را می‌شنویم اولین چیزی که در ذهنمان تداعی می‌شود، استرس و اضطراب ناشی از امتحان است.
 

اگرچه فرصت برنامه ریزی مطالعاتی گذشته است و این روز‌ها خیلی از دانش آموزان درحال دادن امتحاناتشان هستند، می‌توان با رعایت چند نکته و به کارگیری شیوه‌هایی ساده به تقویت بیشتر حافظه که یک مشکل عمومی و ویژه روز‌های امتحان است و رفع مشکل استرس و اضطراب کمک کرد. ازاین رو در این مطلب به معرفی ۲۳ نکته مهم مطالعاتی و تقویت کننده‌های دیگر پرداخته ایم و اطمینان داریم به کار بستن آن‌ها به سپری کردن بهتر این روز‌ها و موفقیت بیشتر آنان در امتحانات کمک خواهد کرد.

اصولی و درست مطالعه کنید

حتما برای مطالعه خود برنامه ریزی و آن را مکتوب کنید. برنامه را هم جایی درمعرض دید خود قرار دهید.

مقدار مطالعه را متناسب و معقول انتخاب کنید. مطالعه فشرده و همراه با اضطراب تمرکز را کاهش می‌دهد.
 
در مطالعه دروس تحلیلی و حفظی به نوبت خواندن آن‌ها را رعایت کنید.

از نظام تنبیه و پاداش استفاده کنید و بعد از انجام هر بخش از برنامه به خود پاداش بدهید.
 


خود را به محیط مطالعه شرطی کنید


موانع دیداری را که باعث حواس پرتی شما می‌شود از محیط مطالعه دور کنید.

همیشه دست نوشته‌های کوتاه به همراه داشته باشید تا در زمان‌های اضافه مانند انتظار برای رسیدن اتوبوس بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.
در هربار مطالعه از مطالب آسان شروع کنید و به مطالب مشکل‌تر برسید.

از شیوه‌های یادگیری گروهی (پرسش و پاسخ یا توضیح دادن برای یکدیگر) استفاده کنید.


تمرکزتان را افزایش دهید

 
هربار مطالعه را با مرور اجمالی سرفصل‌ها و طرح سؤال شروع کنید.
 
یادداشت برداری هنگام مطالعه را فراموش نکنید.
 
برای بی توجهی به عوامل مخرب بیرونی از شیوه تارعنکبوت استفاده کنید. عنکبوت فقط به ارتعاشات تار‌های خود حساس است و به دیگر ارتعاشات واکنش نشان نمی‌دهد.

افکار مزاحم را در یک مسیر خاص هدایت کنید. برای این منظور برگه‌ای کنار دست خود بگذارید و هرگاه درحین مطالعه فکری ذهنتان را مشغول کرد آن را فهرست وار روی برگه بنویسید و در طول شبانه روز و در فرصت‌های آزادتان ساعتی را به تفکر درباره آن اختصاص دهید.

در هنگام حواس پرتی از روش تیک زنی استفاده کنید. هرزمان حواستان پرت شد، روی برگه‌ای تیک بزنید و با خود تکرار کنید: «حالا اینجا باش» و سپس ادامه بدهید.

بعد از هر ۹۰ دقیقه مطالعه حتما ۱۵ دقیقه به خودتان استراحت بدهید.

به اندازه کافی بخوابید، چون کم خوابی باعث آسیب رسیدن به حافظه کوتاه‌مدت و قدرت تمرکز می‌شود.

حتما صبحانه بخورید. تحقیقات نشان داده است که کارکرد فعال مغز و ایجاد تمرکز بستگی زیادی به صرف صبحانه دارد.


پیوسته از اضطرابتان بکاهید

 
از فنون آرام سازی عضلانی (relaxation) برای تنفس عمیق و تصویرسازی ذهنی استفاده کنید.
 
از حرکات کششی و ورزشی در فواصل بین مطالعه خود بهره بگیرید.

حتما در طول مدت امتحانات شام مختصر و سبک بخورید.

از یادآوری موفقیت‌های گذشته خود انرژی مثبت بگیرید.

انتظارات خود را متناسب با سطح توانتان تنظیم کنید. داشتن انتظارات غیر واقع بینانه از خود باعث ایجاد اضطراب می‌شود.

اگر در یکی از امتحانات موفق نبودید، ذهنتان را با آن درگیر نکنید. استراحتی ۲ تا ۳ ساعته برای خود در نظر بگیرید و سپس مطالعه امتحان بعدی را شروع کنید. از علل موفق نشدنتان در آن امتحان برای امتحانات بعدی استفاده کنید.
 


از خوراکی‌ها هم کمک بگیرید


خوراکی‌ها در کم و زیاد کردن میزان استرس، چه قبل و چه بعد از امتحان، نقش مؤثری دارند، ازاین رو تغذیه ویژه‌ای هم برای این روز‌ها توصیه می‌شود:

خوردنی ها: شیر گرم، موز، حبوبات پخته، نان، کاهو، سبزی‌ها و موادغذایی حاوی ویتامین‌ها و املاح مختلف ازجمله مواردی هستند که باید در رژیم غذایی این روز‌ها گنجانده شود. استفاده از بادام، نخودچی، کشمش، فندق، پسته و گردو را هم که سرشار از منیزیم هستند نباید در تغذیه روزانه فراموش کرد. در میان میوه‌ها نیز سیب، آناناس و خرما به علت داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد قندی طبیعی تأثیر مثبتی بر فعالیت‌های مغزی دارند و مصرف روزانه شان ضروری است.

نخوردنی ها: در روز‌های امتحان باید از مصرف این خوراکی‌ها نیز به شدت پرهیز کرد، چون به شدت استرس زا هستند: قهوه، شکر، شیرینی وگوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس، کالباس و نوشابه‌های کافئین دار.

کوچک تر‌ها را همراهی کنید

 
نکات و شیوه‌های مطالعاتی که گفتیم بیشتر به کار دانش آموزان دبیرستانی و دانشگاهی می‌آید و بچه‌های دوره ابتدایی باید با همراهی والدینشان از آن‌ها استفاده کنند. جدا از آن باید حواس بزرگ تر‌ها به یک مشکل شایع در این بچه‌ها باشد؛ اضطراب و استرسی که معمولا علت‌های زیادی دارد.

گروه اول

دانش آموزانی هستند که درطول سال تحصیلی مطالعه جدی ندارند، بنابراین طبیعی است که حاضر شدن برای امتحان در یک شب یا یک هفته برایشان استرس زا باشد.

گروه دوم

عده‌ای هستند که به علت ترس از والدینشان و نگرانی از کسب نمره کمتر از ٢٠، استرس می‌گیرند و به چالش برمی خورند.


گروه سوم

مضطرب‌های حرفه‌ای هستند، یعنی به دلیل مسائل روحی و تربیتی‌ای که داشته اند، حتی از شنیدن نام امتحان هم استرس می‌گیرند، چه برسد به خود امتحان. این گروه در روز‌های امتحانات به انواع بیمار‌های ناشی از استرس مبتلا می‌شوند، تا آنجا که ممکن است بخش زیادی از دانسته‌های خود را هم فراموش کنند.
همین طور که اشاره شد منشأ بخشی از استرس و اضطرابی که برخی از بچه‌ها دارند والدینشان هستند، ازاین رو لازم است قبل از هرچیز کمی با والدین این بچه‌ها صحبت شود تا نخواسته و ندانسته با رفتار‌هایی که دارند این مشکل را در فرزندشان تشدید نکنند.
 
 
منبع:شهرآرا

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.