نشست کارگروه ملی اجرایی سازی موافقت‌نامه سه جانبه ترانزیتی ایران - هند - افغانستان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بهروز آقایی در این نشست که با حضور نمایندگان اداره‌کل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت امورخارجه، وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و گمرک جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار برگزار شد، اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست بررسی پروتکل پیشنهادی هند در خصوص موافقت‌نامه سه جانبه ترانزیتی ایران - هند - افغانستان و نحوه اجرایی سازی این موافقت‌نامه است.

او افزود: با توجه به اینکه در این کارگروه در خصوص موضوع‌های مطرح شده در پروتکل پیشنهادی هند تبادل نظر می‌شود، نظرات تخصصی این کارگروه نیز به کشور‌های هند و افغانستان ارائه خواهد شد.

اوبیان کرد: مذاکرات در خصوص نهایی سازی متن موافقت‌نامه چابهار از سال ۱۳۹۴ و طی دو نشست کارشناسی در تهران و دهلی نو صورت پذیرفت و نهایی شد و در نهایت متن این موافقت‌نامه سوم خرداد سال ۹۵ با حضور رؤسای جمهور ایران، افغانستان و نخست وزیر هند به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: اولین نشست موافقت‌نامه سه جانبه ایران - هند - افغانستان آذر سال گذشته در چابهار و دومین نشست نیز آذر امسال به میزبانی هند برگزار شد که درخصوص بخش‌های مختلف این موافقت‌نامه گفتگو و تصمیم‌های خوبی اتخاذ شد و با ارائه پروتکل پیشنهادی از سوی طرف هندی همراه بود.

اوحمل و نقل و ترانزیت کالا و مسافر از طریق بندرچابهار بین ایران، هند و افغانستان، بهینه سازی هزینه‌های حمل و نقل و ترانزیت بین المللی، جذب کالای ترانزیتی و مسافر سایر کشورها، تسهیل دسترسی به بازار‌های بین‌المللی، تامین امنیت سفر، ایمنی حمل و نقل و حفاظت محیط زیست میان طرف‌های قرارداد و ساده سازی، هماهنگی و استاندارد سازی تشریفات حاکم بر حمل و نقل بین‌المللی میان سه کشور را از اهداف این موافقت‌نامه عنوان کرد.

انتهای پیام/گ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار