مدرس تاریخ دانشگاه تهران گفت: کتیبه‌های در چین وجود دارد که نشان دهنده حضور دریانوردان و تاجران بندر تاریخی سیراف در این کشور است.

کتیبه‌های موجود در چین تجارت دریانوردان سیرافی با این کشور را تایید می‌کندبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نشست تخصصی سیراف شناسی و جایگاه بازرگانان سیرافی در مراودات تجاری در کتابخانه عمومی این شهر برگزار شد.

در این نشست تخصصی که با حضور متخصصان و پژوهشگران حوزه‌های مختلف همراه بود،  در زمینه جایگاه سیراف و نقش بازرگانان سیرافی در مراودات تجاری دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی بحث و تبادل نظر شد.

دکتر محمد باقر وثوقی رئیس گروه تاریخ دانشگاه تهران مؤلف چندین کتاب و مقاله در حوزه مطالعات خلیج فارس و مناطق ساحلی به ویژه سیراف سخنران اصلی این نشست بود که در مورد جایگاه ویژه سیراف از نظر مرکزیت مناطق کرانه و پس کرانه‌ای خلیج فارس، و نقش تاجران سیرافی از جمله ابوزید سیرافی و سلیمان سیرافی را در قرون اولیه اسلامی تشریح و مسیر تجاری آن‌ها را تبیین کرد.

این مدرس دانشگاه  گفت: کتیبه‌هایی در چین وجود دارد که در آن از سیراف و حضور تاجران سیرافی در بنادر این کشور از جمله گوانگجو و خانفو یاد شده است.

بندر سیراف در ۲۴۰ کیلومتری جنوب شرقی استان بوشهر قرار دارد و جزء شهرستان کنگان است.

قرار گرفتن این شهر میان کوه و دریا جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است.

سیراف به گواه مورخان در عصر ساسانی ایجاد شد و در قرن‌های سوم و چهارم هجری از نظر قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی مهمترین بندر ایران در خلیج فارس بوده است.

دریانوردان و بازرگانان سیرافی نه تنها با بندر‌های پررونق خلیج فارس بلکه با هندوستان، چین و شرق آفریقا نیز در تجارت مستقیم و مستمر بودند.

یکی از این بازرگانان «سلیمان سیرافی» بوده که ۴۰۰ سال پیش از آن‌که مارکوپولو به دنیا بیاید، سفرهایش به کشور‌های مختلف جهان را شروع کرد.

بندر سیراف با شماره ۱۳۴۸۵ و آبگیر دره لیر این بندر با شماره ثبت ۲۳۳۲۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.