مردم خراسان جنوبی در سال‌های خشکسالی این استان از نعمت انرژی خورشید و از طریق سرمایه گذاری در نیروگاه‌های خورشیدی موفق به کسب درآمدهای میلیاردی شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، انرژی خورشیدی منحصر به فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین است.

استان خراسان جنوبی شرایط بسیار مطلوبی برای استفاده از انرژی‌های‌نو به خصوص انرژی خورشیدی دارد. با توجه به محدود بودن منابع سوخت فسیلی و مشکلات ناشی از احتراق این سوخت‌ها مانند آلودگی روز افزون هوا، استفاده از فناوری‌های خورشیدی مورد توجه بسیاری از کشور‌ها قرار گرفته و در حال حاضر کشور‌های زیادی وجود دارند که به دنبال استفاده از نور خورشید به طرق مختلف هستند.

می‌توان گفت انرژی خورشیدی فرصتی است که امروز کارآفرینان می‌توانند از محل آن درآمد کسب و سبب رونق تولید شوند. خورشید به عنوان یک منبع بی‌پایان انرژی می‌تواند برطرف کننده مشکلات موجود در زمینه انرژی و محیط زیست باشد.

 دادگر مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی استان  گفت: از ابتدای سال ۹۶ تا اول آذر امسال حدود ۵ میلیارد و ۲۷۹ میلیون تومان هزینه انرژی خریداری شده از سرمایه گذاران نیروگاه‌های خورشیدی در استان پرداخت شده است.

او با بیان اینکه این مبلغ مربوط به ۵ هزار و ۳۹۲ مگاوات انرژی است گفت: این میزان توسط ۲۲۱ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲ هزار و ۳۵۷ مگاوات تولید شده است.

 دادگر به وسعت استان خراسان جنوبی اشاره و بیان کرد: زمینه مساعد استان از لحاظ جغرافیایی و سرمایه گذاری در این زمینه باعث شده در تمام شهر‌های استان از این عرصه استفاده شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی افزود: شهرستان‌های بشرویه و بیرجند بیشترین تعداد و شهرستان‌های قاین و بیرجند بیشترین ظرفیت نصب شده را دارند.

دادگر با بیان اینکه انرژی تولیدی در ماه‌های مختلف سال با عنایت به طول روز و شدت آفتاب و جهت تابش متفاوت است گفت: میانگین درآمد هر نیروگاه خانگی ۵ کیلو وات در ماه تقریباً ۹۵۰ هزار تومان است.

او با اشاره به پیک ۲۸۸ مگاواتی مصرفی استان در تابستان امسال بیان کرد: ظرفیت ۲۰.۸۶ مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر معادل ۷.۲ درصد از این مقدار است که از این نظر نیز استان خراسان جنوبی رتبه برتر در کشور را دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ادامه داد: وضعیت تعداد نیروگاه‌های خورشیدی و ظرفیت نصب شده با توجه به تعداد مشترکان آن‌ها و پیک بار در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار مطلوب بوده است.

دادگر یادآور شد: امید است با افزایش استقبال مردم استان در این عرصه، خراسان جنوبی در تولید انرژی خورشیدی سطح کشور پیشگام خواهد بود.

او داشتن اشتراک برق و سند مالکیت ملک به نام صاحب اشتراک و افتتاح شماره حساب در بانک به نام صاحب اشتراک را از شرایط اولیه امکان انعقاد قرارداد با شرکت توزیع نیروی برق دانست.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش نرخ انرژی در پی مصوبه جدید وزیر نیرو صاحبان نیروگاه می‌توانند با مراجعه به مدیریت توزیع برق شهرستان‌های استان درخواست تنظیم الحاقیه و نرخ قرارداد قبل را به نرخ روز اصلاح کنند.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.