کارشناس ارشد سلامت عمومی گفت: جایگاه و هویت مشخص کارشناسان بهداشت در نظام سلامت سبب ارتقای کیفیت خدمات می شود.

احمد مهری  اپیدمیولوژیست و کارشناس ارشد سلامت عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بحث هویت بخشی نیرو‌های بهداشتی و کارشناسان بهداشت اظهار کرد: چندی قبل وزیر بهداشت مطالب خوبی در زمینه هویت بخشی به نیرو‌های مختلف شاغل در حوزه بهداشت مطرح کرده است که معتقدم این موضوع نیاز به انجام کار‌های مختلفی در نظام سلامت دارد تا با انجام اقدامات مفید تمام نیرو‌های بهداشتی- درمانی از یک هویت مستقل برخوردار باشند.

او ادامه داد: متأسفانه اتفاق بدی که این روز‌ها می‌افتد این است که هر رشته‌ای از یک جایگاه حقیقی، حقوقی و کاری مشخص برخوردار نیست و هویت مستقلی ندارد. معتقدم که برای رفع این مشکل باید برای تمام کادر رشته‌های بهداشتی- درمانی جایگاه مشخصی در نظام سلامت تعریف شود، زیرا هویت بخشی نیازمند توجه به جایگاه کاری، کادر بهداشتی- درمانی است و برای تقویت آن باید اقدامات شایسته‌ای در کشور انجام شود.

تغییر نام کارشناسان بهداشت به مراقب سلامت

مهری بیان کرد: اگر افرادی که در نظام سلامت مشغول به خدمت هستند از یک جایگاه مشخص و مستقلی برخوردار نباشند این موضوع کیفیت ارائه خدمات آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد به طوری که ما شاهد کاهش سطح کیفی کار آن‌ها خواهیم بود.

کارشناس ارشد سلامت عمومی افزود: طی چند سال گذشته جایگاه کارشناسان بهداشت خانواده تغییر نام داده و تحت عنوان مراقب سلامت مشغول به ارائه خدمات بهداشتی- درمانی در نظام سلامت هستند و این موضوع متأسفانه باعث شده تا رشته‌های دیگر در این حوزه مشغول به فعالیت شوند.

او ادامه داد: در حال حاضر سالیانه بین ۲ تا ۳ هزار نفر در رشته کارشناسی بهداشت فارغ التحصیل می‌شوند و این مصداق تزلزل در نیروی انسانی کارشناسان بهداشت است.


بیشتر بخوانید: شهادت سردار سلیمانی معادلات آمریکایی‌ها را بهم ریخت


مهری اظهار کرد: در حال حاضر هویت نیرو‌های بهداشتی به طور دقیق معلوم نیست و کارشناسان بهداشت تمایلی ندارند امور مربوط به مامایی را انجام دهند که همین مسئله باعث ایجاد درگیری‌های صنفی می‌شود، زیرا نیرو‌های مامایی هیچ علاقه‌ای به انجام کار‌های کارشناسان بهداشت را ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار