کارشناسان ا امشب ۲۱ دی‌ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی نحوه اطلاع رسانی پرواز ناتمام تهران- اوکراین پرداختند.

بختیاری: در شرایط جنگی بودیم/ تهدید در بالاترین سطح خود قرار داشتبه گزارش  خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی بختیاری کارشناس مسائل دفاعی امشب ۲۱ دی ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی نحوه اطلاع رسانی پرواز ناتمام تهران- اوکراین پرداخت.

مهدی بختیاری کارشناس مسائل دفاعی با اشاره به بحث سه سه در پدافند هوایی گفت: این عدد یک اصطلاح است به طوری که بالاترین سطح پدافند هوایی را نشان می‌دهد که باید نیروی پدافند در آن قرار بگیرد به طوری که سطح آماده‌باش جنگی گفته می‌شود.

او با اشاره به اینکه بعد از ترور سردار سلیمانی ایران درصدد پاسخ به این جنایت برآمد افزود: ترامپ گفته بود ۵۲ نقطه از ایران را مورد حمله قرار می‌دهد؛ لذا پاسخ موشکی سپاه در جواب ترور سردار سلیمانی انجام شد به طوری که پدافند کشور خط مقدم مقابله با تهدید هوایی است.

این کارشناس مسائل دفاعی با اشاره به اینکه ما در شرایط جنگی بودیم به طوری که تهدید در بالاترین سطح خود قرار داشت ادامه داد: ممکن بود از سوی طرف مقابل اقدام متقابلی صورت بگیرد.

بختیاری با اشاره به اینکه این اتفاق سبب ضربات زیادی به رسانه‌ها شد گفت: باید روند اطلاع رسانی تقویت شود، نباید تمام ایرادات را از ناحیه نیروی هوافضای سپاه و فرمانده آن بدانیم.

او با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین سوالات در خصوص این ماجرا این است که چرا پرواز‌های فرودگاه لغو نشد گفت: در برگزاری رزمایش‌ها معمولاً برای چند ساعتی پرواز‌ها در آن محدوده لغو می‌شود، زیرا ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به جا بگذارد، حتی در رژه نیرو‌های مسلح چندساعتی پرواز‌ها لغو و قطع می‌شود درواقع باید جواب این سوال از سوی مسئولان مربوطه داده شود.

این کارشناس مسائل دفاعی با اشاره به اینکه در مرحله تشخیص اپراتور تحت تاثیر التهاب و استرس شدید قرار دارد گفت: اپراتور باید بلافاصله موقعیت را تشخیص می‌داد که چگونه باید عمل کند، لذا این اقدام در فضای پر التهاب صورت گرفته است، از زمانی که سامانه‌های پدافندی به وجود آمده، کشور‌های مختلفی مانند آمریکا، اوکراین و روسیه دچار این اشتباه شده اند.

رسانه ملی و یا سایر رسانه‌های مکتوب از ماجرا اطلاعی نداشتند

پیام تیرانداز کارشناس رسانه طی گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه از صبح روز چهارشنبه تا صبح امروز رسانه‌ها از این ماجرا مطلع نبودند گفت: رسانه ملی و یا سایر رسانه‌های مکتوب از این ماجرا اطلاعی نداشتند، از اواخر شب گذشته آرام آرام زمزمه‌هایی شنیده شد به طوری که رسانه‌ها متناسب با وظیفه‌ای که داشتند شروع به اطلاع رسانی کردند.

او با اشاره به دغدغه رسانه‌ها برای اطلاع رسانی درست پیرامون ماجرا افزود: حرکت ضد انقلاب را در این دوران شاهد بودیم به طوری که رسانه‌های غربی سناریو سازی‌های مختلف از ماجرا داشتند به طوری که اطلاعات درست در دست نبود و تصور می‌شد دروغ سازی از سوی رسانه‌های بیگانه صورت گرفته است و لذا رسانه شروع به دفاع کردند.

این کارشناس رسانه با اشاره به این که اصل کار رسانه بر پایه اعتماد است خاطرنشان کرد: رسانه‌ها امروز شوک زده شدند به طوری که اعتماد به رسانه دچار لطمه شده است به طوری که باید این اعتماد وجود داشته باشد.

تیرانداز با اشاره به اینکه باید صادقانه با مردم حرف زد ادامه داد: نیمه شب چهارشنبه ساعت یک و ۲۰ دقیقه بعد از اتفاقاتی که افتاد ایران تصمیم به تلافی گرفت و از سوی دیگر با تهدید ترامپ و هجوم به ۵۲ نقطه ایران روبرو شدیم، در این شرایط در آماده باش کامل قرار داشتیم.

او با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی خطای انسانی رخ داده است بیان کرد: عموم مردم خطای انسانی را پذیرفته‌اند به طوری که امکان خطا در این شرایط وجود دارد الان سوال این است که چرا زودتر این حادثه را خبر ندادند، همین افرادی که باید برای اطلاع‌رسانی تدبیر می‌کردند همان افرادی بودند که در اتاق جنگ نشسته بودند، ما شرایط بحرانی را درک می‌کنیم، اما باید اطلاع‌رسانی به درستی صورت می‌گرفت.

حمیدرضا مقدم‌فر کارشناس مسائل رسانه‌ای در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی گفت: به نظر بنده در این زمینه کوتاهی صورت گرفته است البته ما در شرایط فوق‌العاده حساس قرار داشتیم به طوری که با شرایط جنگی در حوزه پدافند مواجه بودیم، آقایان از یک طرف ملاحظه داشتند که کار به صورت کارشناسی صورت بگیرد تا اطلاع رسانی دقیق باشد.

او با اشاره به اینکه ما در شرایط جنگ رسانه‌ای قرار داریم عنوان کرد: جنگ فقط در حوزه سخت نیست، بیش از سی سال است که در حوزه جنگ رسانه و نرم قرار داریم.

این کارشناس مسائل رسانه با اشاره به اینکه رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و مطبوعات می‌خواهند از نظام دفاع کنند گفت: در این ۴۸ ساعت اعتماد‌ها از بین می‌رود و از سوی دیگر اعتبار رسانه‌ها آسیب می‌بیند و لذا در این بخش انتقاد وارد است.

او ادامه داد: ممکن است که مسئولین با اعمال تأخیر در شفاف سازی، قصد بررسی بیشتر داشته اند، اما از سوی دیگر تأخیر به وجود آمده و بیان گفته‌های ۱۸۰ درجه متفاوت سبب بی اعتمادی مردم به رسانه شده است.

خیرالله پروین کارشناس مسائل حقوقی گفت: نحوه رسیدگی به تخلف مسببین این فاجعه در دادگاه نظامی پیگیری خواهد شد و متولی این امر سازمان قضایی نیرو‌های مسلح است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
لطفا به قصور همه متولیان چه در زمینه خطای صورت گرفته شده، چه بحث اطلاع رسانی رسیدگی بشه...
طوری نشه که سپاه بشه دیوار کوتاه و جور همه اشتباهات را نیروی مظلوم سپاه بکشه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۲ دی ۱۳۹۸
آیا واقعاً در دقایق اولیه دقیقا گفته می شد این جان باختگان زنده می شدند
آخرین اخبار