یک وکیل دادگستری گفت: از دیدگاه نمایندگان کارگران، گرفتن سفته از کارگران جهت ضمانت یک بحث غیرقانونی است.

زینب مبشری وکیل دادگستری و مشاور حقوقی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، گفت :بسیاری از کارفرمایان هنگام عقد قرارداد استخدام جهت حسن انجام کار مبادرت به اخذ سفته از کارجویان می‌کنند که بعضا سوالات و مشکلات فراوانی را برای اشخاص ایجاد کرده است.

او ادامه داد: اشخاص برای استخدام در شرکت‌ها و موسسات و مراکز خصوصی علاوه بر قرارداد کار معمولا نیاز به دو شرط دیگر هم دارند: یکی سپردن ضامنی معتبر، دیگری تسلیم چک یا سفته‌ای به عنوان حسن انجام کار.

این وکیل دادگستری بیان کرد: سفته حسن انجام کار هم یک نوع سفته است که باید در صدور آن هر آنچه درباره نحوه صدور سفته است رعایت شود، اما در صدور سفته ضمانت انجام کار یا سفته حسن انجام کار چند مهم وجود دارد که باعث می‌شود تا شما با خیال راحت تری سفته را به دست کارفرما بسپارید.

مبشری افزود: برای پیش‌گیری از این مشکلات و سوءاستفاده‌های احتمالی، پیش از تحویل سفته به چند نکته توجه کنید: حتماً در قرارداد پایه همکاری، شماره سفته و مشخصات آن را ذکر کنید. در قسمتی که می‌بایست نام گیرنده وجه درج شود، نام شخصی را که با آن قرارداد بسته‌اید بنویسید (اگر با شرکت قرارداد بسته‌اید نام شرکت و اگر با شخص حقیقی (یک فرد) قصد همکاری دارید نام او درج شود). حتماً در سفته علت صدور آنرا ذکر نمایید؛ مثلاً بنویسید بابت تضمین حسن انجام کار، بابت تضمین قرارداد و ...

او در خصوص اینکه سفته چگونه باید نوشته شود که در آینده طرف مقابل نتواند از آن سواستفاده کند عنوان کرد: بهتر است سفته تاریخ نداشته و در روی سفته عبارت بابت ضمانت و حسن انجار کار را قید نمود و کپی از سفته تهیه کرد و به امضاء مدیر شرکت (کارفرما) برسانید.

این مشاور حقوقی ادامه داد: در قرارداد نیز باید ذکر شود که سفته فوق الذکر بابت ضمانت و حسن انجام کار به شرکت داده شده است. در این صورت چنانچه کارفرما بعد از اتمام مدت قرارداد سفته را مسترد نکرد و نسبت به وصول وجه آن اقدام کرد، با اثبات اینکه شما حسن انجام کار داشته اید از وصول سفته جلوگیری می‌شود.

او بیان داشت: عدم استرداد سفته کارگر بعد از پایان قرارداد کار و به اجرا گذاشتن آن‌ها توسط کارفرما، مصداق خیانت در امانت است.

مبشری در خصوص اینکه آیا افراد برای شروع به کار موظف به دادن سفته با کارفرما هستند یا خیر گفت: در قانون کار هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است که کارفرما بخواهد بابت حسن انجام کارسفته یا چکی دریافت کند.

این وکیل دادگستری تشریح کرد: از دیدگاه نمایندگان کارگران این موضوع یک بحث غیرقانونی است و عمدتاً در محاکم قضایی وقتی کارگر ادعا می‌کند که چک یا سفته‌ای تحت عنوان ضمانت از او گرفته اند، ابطال آن اعلام می‌شود وکارفرما هم با این مدارک نمی‌تواند کاری انجام دهد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.