میزان انتشار کتاب در بیست و دو روز نخست دی ماه نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

آغاز دی ماه شروعی دوباره برای کاهش انتشار عناوین منتشر شده شمارگان کتاب هم از عناوین کتاب عقب نماند

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس آماری که از سایت موسسه خانه کتاب به دست آمده، حال و روز اوضاع نشر خوب نیست. میزان انتشار کتاب در بیست و دو روز نخست دی ماه نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

در پاییز با افزایش میزان انتشار عناوین کتاب هرچند کم مواجه بودیم؛ اما این مسئله در اولین ماه فصل زمستان تغییر کرد. در بیست و دو روز نخست فصل زمستان میزان عناوین کتاب منتشر شده به ۴ هزار و ۱۶۵ عنوان رسید که این میزان در سال گذشته، ۶ هزار و ۷۸۷ جلد بود.

با توجه به اینکه قیمت کاغذ در یک ماه اخیر کاهش یافته است و با افزایش قیمت مواجه نبودیم، نمی‌توان این مسئله را دلیلی برای کاهش میزان عنوان‌های منتشر شده در این مدت دانست. این روز‌ها دیگر اخذ مجوز انتشار کتاب دلیل کاهش میزان انتشار کتاب نیست؛ چون مجوز‌ انتشار کتاب حداکثر پس از یک ماه صادر می‌شود و از این نظر ناشران با مشکلی مواجه نیستند.

پس دلیل کاهش عناوین کتاب چیست؟

کاهش میزان عناوین کتاب در بیست و دو روز نخست دی ماه نسبت به سال قبل می‌تواند دلیل دیگری داشته باشد؛ وضعیت بازار نشر، کاهش انگیزه ناشران و مولفان برای انتشار کتاب دلیل این امر است. از میان کتاب‌هایی که در این مدت منتشر شدند، بیشتر کتاب‌ها تالیفی بودند. این نسبت در سال گذشته هم وجود داشت و تغییری در آن به وجود نیامده است.

در این مدت ۳ هزار و ۱۶۲ عنوان کتاب تألیفی و هزار و دو عنوان کتاب ترجمه منتشر شده است. در سال گذشته، شاهد انتشار ۵ هزار و ۱۰۸ عنوان کتاب تألیفی و هزار و ۶۷۹ عنوان ترجمه بودیم. کاهش انتشار عناوین کتاب هم در بخش تألیف و هم در ترجمه مشاهده می‌شود.

کاهش میزان شمارگان کتاب در روز‌های آغازین دی ماه

میزان شمارگان کتاب هم در بیست و دو روز نخست دی ماه کاهش یافته است؛ شمارگان کتاب در مجموع ۷ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۳۴۸ جلد است. در حالی که این میزان در سال گذشته، به ۱۱ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۶۰۶ عنوان رسیده بود. با توجه به اینکه سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زودتر از سال قبل آغاز می‌شود، این سوال مطرح می‌شود که چرا تعداد عناوین منتشر شده رو به کاهش است. شاید در روز‌های پیش رو و با نزدیک‌تر شدن به ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در این اعداد تغییری ایجاد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار